REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Planowane są zmiany w zakładach aktywności zawodowej niepełnosprawnych

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Planowane są zmiany w zakładach aktywności zawodowej niepełnosprawnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Planowane są zmiany w zakładach aktywizacji zawodowej niepełnosprawnych (ZAZN), tak aby usprawnić ich działanie i wprowadzić udogodnienia dla niepełnosprawnych. Co ciekawe problemy w funkcjonowaniu ZAZN zgłaszają zarówno pracodawcy jak i organizacje zrzeszające podmioty prowadzące zakłady, sami niepełnosprawni, jak i samorządy wojewódzkie oraz wojewodowie.

rozwiń >

Kto może utworzyć zakład aktywności zawodowej?

Zakład aktywności zawodowej może utworzyć:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • gmina,
  • powiat,
  • fundacja,
  • stowarzyszenie,
  • inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych

Jednak co ważne, konieczne jest spełnienie konkretnych przesłanek, ponieważ te podmioty mogą utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę i uzyskać dla tej jednostki status zakładu aktywności zawodowej, jeżeli:
1) co najmniej 70% ogółu osób zatrudnionych w tej jednostce stanowią osoby niepełnosprawne, w szczególności skierowane do pracy przez powiatowe urzędy pracy:
a) zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności,
b) zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną, w tym osób, w stosunku do których rada programowa, zajęła stanowisko uzasadniające podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej w warunkach pracy chronionej;
2) spełnia warunki, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 100) - czyli dot. wskaźnika zatrudnienia,
3) przeznacza uzyskane dochody na zakładowy fundusz aktywności;
4) uzyska pozytywną opinię starosty o potrzebie utworzenia zakładu aktywności zawodowej, z wyjątkiem przypadku, gdy organizatorem jest powiat.

Zmiany w zakładach aktywności zawodowej niepełnosprawnych

Zgodnie z projektem rozporządzenia zmieniającego ma dojść do licznych zmian w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1934, dalej jako: rozporządzenie).

Jako podaje sam projektodawca zmiana w rozporządzeniu jest nastawiona na:

REKLAMA

  • poprawę warunków działania zakładów aktywności zawodowej niepełnosprawnych;
  • wprowadzenie udogodnień w funkcjonowaniu zakładów;
  • zmniejszenie obciążeń administracyjnych;
  • ułatwienie w planowaniu wydatków zakładów aktywności zawodowej;
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących kosztów działalności wytwórczo-usługowej zakładu aktywności zawodowej finansowanych ze środków pochodzących ze sprzedaży produktów lub usług zakładu oraz rozszerzenie katalogu tych kosztów;
  • uelastycznienie kwestii ustalania czasu pracy i rehabilitacji niepełnosprawnych pracowników zakładu;
  • rozszerzenie katalogu kosztów możliwych do finansowania z zakładowego funduszu aktywności w celu umożliwienia zakładom poprawę warunków pracy i rehabilitacji w zakładzie, w szczególności w celu umożliwienia zakładom aktywności zawodowej pomocy w organizacji dowozu z domu do pracy i z pracy do domu pracowników niepełnosprawnych;
  • wykluczenie komunikacyjne jest jedną z poważniejszych barier w podejmowaniu i utrzymaniu zatrudnienia przez osoby niepełnosprawne;
  • zwiększenie puli środków, które można przeznaczyć z tego funduszu na finansowanie działań zakładu na rzecz poprawy warunków funkcjonowania osób niepełnosprawnych w zakładzie z obecnych 40% rocznych przychodów do wysokości 75% przychodów.

Ryczałtowane planowanie środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Zgodnie z projektem i uzasadnieniem rozważana jest możliwość wprowadzenia ryczałtowego planowania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Ma to polegać na odejściu od pojęcia dzielenia przyznanych środków algorytmowych na poszczególne rodzaje kosztów w formie obecnie przyjętej tabeli/ preliminarza kosztów, gdzie należy enumeratywnie wyliczyć rodzaje kosztów wskazując nazwy wydatków, zakupów a następnie w przypadku jakichkolwiek zmian przesunięcia środków podlegają limitowaniu przechodząc procedurę zmiany uchwały budżetowej na sesji sejmiku samorządu województwa. Zakład i tak będzie musiał wykazać wydatki ponoszone ze środków PFRON i nie będzie mógł ich wydawać poza katalogiem określonym w zmienianym rozporządzeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki na zakup maszyn i urządzeń w ZAZN

W związku z wątpliwościami interpretacyjnymi oraz z koniecznością zapewnienia większej płynności finansowej zakładów oraz umożliwienia wykorzystania środków pochodzących z działalności zakładów także na ich rozwój i modernizację proponuje się zmianę brzmienia § 8 ust. 2, w ten sposób że dotychczasowy pkt 5 uzupełnia się o możliwość zaliczenia do kosztów działania zakładu, kosztu zakupu maszyn i urządzeń niezbędnych do produkcji lub świadczenia usług. Dotychczasowe brzmienie tego przepisu pozwala na naprawę i wymianę części maszyn i urządzeń, lecz budzi wątpliwości interpretacyjne w kwestii zakupu tych przedmiotów.

Środki na remonty w ZAZN

Katalog kosztów działania zakładu z § 8 ust. 2 proponuje się też uzupełnić o koszty remontów pomieszczeń i budynków służących do prowadzenia działalności wytwórczej lub usługowej oraz innych wydatków niezbędnych do prowadzenia działalności wytwórczej lub usługowej. W wielu zakładach, w szczególności tych, które powstały już kilka lat temu zachodzi potrzeba remontów pomieszczeń zakładu i przeznaczenia środków na ich unowocześnianie. Podobnie jak w przypadku środków PFRON należy też rozszerzyć katalog

Zmniejszenie minimalnej normy czasu pracy osób zaliczonych do znacznego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności 

Przez zmianę brzmienia § 11 ust. 1 rozporządzenia i proponuje się zmniejszenie minimalnej normy czasu pracy osób zaliczonych do znacznego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności z 0,55 do 0,5 normy określonej dla tej grupy pracowników.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

REKLAMA

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

REKLAMA

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA