Sytuacja bezrobotnych w 2023
REKLAMA
REKLAMA
- Ile wynosi zasiłek dla bezrobotnych w 2023 r.?
- Czym jest gotowość do pracy osoby bezrobotnej ?
- Kiedy bezrobotny może nie stawić się w urzędzie pracy?
- Dodatek aktywizacyjny dla bezrobotnego a przerwa z zatrudnieniu
- Czy można wykonywać umowę o dzieło gdy jest się bezrobotnym?
- Czym jest nienależnie pobrane świadczenie przez bezrobotnego?
Ile wynosi zasiłek dla bezrobotnych w 2023 r.?
Zasiłki dla bezrobotnych różnie się kształtują w zależności od statusu osoby bezrobotnej:
REKLAMA
1. podstawowy (100%)
- w okresie pierwszych 90 dni posiadania prawa do zasiłku 1.304,10 zł
- w okresie kolejnych dni posiadania prawa do zasiłku 1.024,10 zł
2. obniżony (80%)
- w okresie pierwszych 90 dni posiadania prawa do zasiłku 1.043,30 zł
- w okresie kolejnych dni posiadania prawa do zasiłku 819,30 zł
3. podwyższony (120%)
- w okresie pierwszych 90 dni posiadania prawa do zasiłku 1.565,00 zł
- w okresie kolejnych dni posiadania prawa do zasiłku 1.229,00 zł
Czym jest gotowość do pracy osoby bezrobotnej ?
Gotowość do podjęcia pracy musi oznaczać rzeczywistą, faktyczną i aktualną możliwość podjęcia pracy ponieważ z tą kwestią wiąże się nabycie określonych praw podmiotowych do świadczeń publicznoprawnych. Gotowość do podjęcia zatrudnienia oznacza, że dana osoba ma zamiar, chęć i możliwość wykonywania pracy i jednocześnie nie występują żadne przeszkody po stronie tej osoby, aby świadczyć pracę. Jeżeli więc dana praca jest proponowana bezrobotnemu i odpowiada ona jego kwalifikacjom, powinien ją podjąć.
Kiedy bezrobotny może nie stawić się w urzędzie pracy?
Jeżeli zajdzie uzasadniona przyczyny usprawiedliwiająca niestawiennictwo w urzędzie pracy bezrobotny nie utraci swojego statusu i prawa do zasiłku. Co ciekawe ustawa o promocji zatrudnienia nie definiuje, co może być uznane za "uzasadnioną przyczynę" niezgłoszenia się do urzędu pracy oraz nie zawiera wskazań dotyczących sposobu interpretacji tego pojęcia. Treść tego niedookreślonego pojęcia musi ustalić urzędnik w oparciu o sytuację danego bezrobotnego. Niemniej jednak za uzasadnione przyczyny mogą być uznane tylko okoliczności natury obiektywnej, niezależne od woli bezrobotnego, a więc przeszkody, na które bezrobotny nie miał wpływu i którym nie mógł zapobiec nawet przy dołożeniu należytej staranności. Pewnością uzasadniona będzie panującą sytuacja pandemiczną w kraju i utrudnienia z nią związane.
Dodatek aktywizacyjny dla bezrobotnego a przerwa z zatrudnieniu
Czy istnieje wpływ dwudniowej przerwy w zatrudnieniu na możliwość przyznania dodatku aktywizacyjnego? Nie zupełnie, ponieważ z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wynika, że ustawodawca nie wskazał jako negatywnej przesłanki dla uzyskania prawa do dodatku aktywizacyjnego przerwy w zatrudnieniu, a przeciwnie - wynika z niego, że ustawodawca do posiadania uprawnienia do dodatku nie wymaga nieprzerwanego zatrudnienia, lecz podjęcia zatrudnienia i wykonywania - z inicjatywy własnej bezrobotnego. Nie można więc przyjmować, że np. dwa dni przerwy w zatrudnieniu powodują konieczność ponownego wdrożenia całej procedury rejestracyjnej w celu uzyskania dodatku aktywizacyjnego, a więc powodują konieczność ponownego uzyskania statusu bezrobotnego i prawa do zasiłku (zob. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 czerwca 2021 r., III SA/Łd 233/21).
Czy można wykonywać umowę o dzieło gdy jest się bezrobotnym?
Wydaje się, że nie i że należy stosować zasadę proporcjonalności przy pozbawianiu statusu bezrobotnego z uwagi na uzyskanie dochodu z tytułu umowy o dzieło. Przykładowo w jednej sprawie sąd uznał, że pozbawienie skarżącego za okres wsteczny statusu osoby bezrobotnej, a w dalszej konsekwencji prawa do zasiłku i prawa do zabezpieczenia społecznego, w sytuacji gdy tylko przez kilka godzin wykonał usługę na podstawie umowy o dzieło, uzyskując niewielki dochód, jest nieadekwatna do celu, jaki powinien zostać osiągnięty w wyniku podjęcia decyzji o nadanie mu statusu bezrobotnego (zob. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 22 czerwca 2021 r., II SA/Ol 276/21).
Polecamy: „Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami"
Link:
https://sklep.infor.pl/kodeks-pracy-2023.html?utm_source=infor.pl&utm_
medium=linki-redakcyjne&utm_campaign=kodeks-pracy-2023-id102402
Czym jest nienależnie pobrane świadczenie przez bezrobotnego?
Nienależnie pobrany zasiłek dla bezrobotnych jest świadczeniem nienależnym, tj. wypłaconym mimo wystąpienia okoliczności skutkujących utratą prawa do jego pobierania, jeśli okoliczność ta wynika z treści decyzji administracyjnej wydanej w sprawie podstaw jego wydania. Świadczenie nienależne to bowiem świadczenie, co do którego brak podstaw jego przyznania, a świadczenie nienależne pobrane to świadczenie, pobraniu którego towarzyszyło zawinione działanie beneficjenta, który, działając w złej wierze, miał świadomość nienależności pobrania. Jeżeli zatem na skutek wydania decyzji administracyjnej stwierdzono brak podstaw przyznania świadczenia, to świadczenie takie należy kwalifikować jako nienależne. Jeżeli ostateczną i prawomocną decyzją uchylono w całości decyzje orzekające o uznaniu strony za osobę bezrobotną oraz o przyznaniu stronie zasiłku dla bezrobotnych oraz jednocześnie umorzono, jako bezprzedmiotowe, postępowanie w sprawie przyznania stronie zasiłku dla bezrobotnych, to świadczenie takie było nienależne.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat