Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego

Katarzyna Kalata
Doktor nauk prawnych, Prezes Zarządu HR Lex Sp. z o.o.
Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego. /Fot. Fotolia
Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego. /Fot. Fotolia
ShutterStock
Istnieją okoliczności, w których pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego. Kiedy i po spełnieniu się jakich okoliczności pracodawca może zgodnie z prawem odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego?

Możliwość odwołania pracownika z urlopu jest wyjątkiem od zasady nieprzerwanego urlopu, gwarantującej pracownikowi coroczne prawo do wypoczynku (art. 152 § 1 Kodeksu pracy, dalej k.p.). Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wyłącznie wtedy, gdy:

  • pracownik przebywa na urlopie oraz
  • obecność pracownika jest niezbędna z uwagi na okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania przez niego urlopu.

Odwołanie pracownika z innych przyczyn należy uznać za niezgodne z prawem.

Zobacz także: Ile dni urlopu wypoczynkowego przysługuje pracownikowi?

Przykładowe przyczyny odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego

Prawidłowe

Nieprawidłowe

niezdolność do pracy, konieczność sprawowania opieki nad chorym lub zdrowym członkiem rodzinny pracownika, który zastępuje osobę przebywającą na urlopie,
awaria w zakładzie pracy,
kontrola ZUS, PIP, PFRON, skarbowa

● odwołanie w celu wręczenia wypowiedzenia,
● zaplanowana przed urlopem pracownika modernizacja zakładu pracy, audyt itp.,
● zaplanowanie nieobecności kilku pracowników z danego działu, komórki organizacyjnej

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter

PRZYKŁAD

Pracodawca udzielił głównej księgowej Katarzynie T. urlopu wypoczynkowego od 1 do 10 lipca 2013 r. W czasie nieobecności pracownicę miała zastępować Maria S. Ta uległa jednak wypadkowi 2 lipca 2013 r. W związku z wypadkiem nie było w firmie osoby uprawnionej do wystawiania faktur dla kontrahentów. Pracodawca telefonicznie odwołał Katarzynę T. z urlopu. Postępowanie pracodawcy było prawidłowe.

Ponieważ przepisy Kodeksu pracy nie precyzują, jaką formę powinno mieć odwołanie z urlopu, należy posłużyć się przepisami prawa cywilnego (art. 300 Kodeksu pracy). Zgodnie z art. 60 Kodeksu cywilnego, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią (art. 61 Kodeksu cywilnego). Należy zatem przyjąć, że pracodawca chcąc odwołać pracownika z urlopu może np. zatelefonować do niego, wysłać mu e-mail, sms czy powiadomić go na piśmie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM

Aby pracodawca mógł skorzystać z tego uprawnienia, powinien dysponować określonymi danymi pracownika w czasie jego urlopu, takimi jak np. adres, nr prywatnego telefonu czy adres e-mail. W praktyce uzyskanie tych informacji powoduje liczne kontrowersje, ponieważ co do zasady pracownik nie jest zobowiązany do podawania takich danych. Niektórzy eksperci twierdzą jednak, że pracodawca może wymagać od zatrudnionego podania tych informacji, powołując się na obowiązek dbałości pracownika o dobro zakładu.

Zobacz również: Jak obliczyć ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop?

Wzór pisma odwołującego pracownika z urlopu

Dla skuteczności działań pracodawcy w zakresie odwołania z urlopu ważne jest zapoznanie się pracownika z treścią wysłanych wiadomości czy otrzymanego pisma.

PRZYKŁAD

Pracownik, zatrudniony jako informatyk, wyjeżdżając na urlop zabrał ze sobą przenośny komputer, informując pracodawcę, że będzie dostępny w sieci i będzie odbierał pocztę e-mail. 3 lipca 2013 r. pracodawca wysłał do pracownika e-mail odwołujący go z urlopu z powodu poważnej awarii systemu informatycznego. Pracodawca wskazał ponadto, że w ciągu 24 godzin pracownik musi stawić się w pracy. Ponieważ 3 lipca 2013 r. w miejscu pobytu pracownika była silna burza i w całej okolicy nie było prądu, wiadomość odebrał dopiero 4 lipca 2013 r. W tej sytuacji pracodawca nie może wyciągnąć negatywnych konsekwencji w stosunku do pracownika z powodu niestawienia się w pracy w ciągu 24 godzin, ponieważ oświadczenie złożone przez pracodawcę dotarło do pracownika dopiero 4 lipca br.

Polecamy serwis: Czas pracy

Pracodawca powinien odwołać pracownika z urlopu z takim wyprzedzeniem, aby zatrudniony zdołał wykonać polecenie i stawić się w pracy w wyznaczonym przez pracodawcę terminie. Pracownik musi bowiem zastosować się do żądania pracodawcy. Przepisy prawa pracy nie uprawniają pracownika do kwestionowania zasadności decyzji pracodawcy o odwołaniu go z urlopu.

W razie odmowy pracownika i niestawienia się do pracy, pracodawca może ukarać go karą porządkową (art. 108 k.p.), a także uznać takie zachowanie za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i rozwiązać z pracownikiem umowę bez wypowiedzenia z jego winy (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.).

Nawet jeżeli pracownik uważa, że odwołanie z urlopu jest nieuzasadnione, musi niezwłocznie stawić się w pracy.

PRZYKŁAD

Pracodawca w maju 2013 r. udzielił pracownicy działu księgowości urlopu na cały lipiec 2013 r. w związku z planowanym przez nią od roku wyjazdem do rodziny w USA. W marcu pracodawca podjął decyzję o przeprowadzeniu audytu pracy działu księgowości, który miał się odbyć w lipcu. Pracodawca podczas urlopu wypoczynkowego pracownicy uznał, że jej obecność mogłaby być pomocna i odwołał ją z urlopu. Zrobił to jednak niezgodnie z prawem, ponieważ okoliczności, które były powodem odwołania, były znane pracodawcy wcześniej.

Zobacz koniecznie: Dzień wolny za święto wypadające w sobotę w 2014 roku

Pracodawca ma prawo do odwołania pracownika z urlopu na żądanie (art. 1672 k.p.). Sąd Najwyższy stwierdził, że jest dopuszczalne, aby pracodawca odmówił zgody na urlop na żądanie ze względu na ochronę interesu pracodawcy (wyrok Sądu Najwyższego z 28 października 2009 r., sygn. akt II PK 123/09, OSNP 2011/11–12/148).

PRZYKŁAD

Pracodawca udzielił dyrektorowi generalnemu, który jako jedyny w firmie znał język holenderski, urlopu na żądanie od 10 do 11 lipca 2013 r. 12 lipca 2013 r. miała się odbyć planowana od ponad 6 miesięcy ważna wizyta głównego kontrahenta z Holandii. Wizyta została jednak przełożona na 11 lipca 2013 r. W związku ze zmianą terminu oraz z faktem, że tylko ten pracownik znał język holenderski, pracodawca odwołał go z urlopu. Postępowanie pracodawcy było prawidłowe.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Podstawa prawna:

  • art. 52 § 1 pkt 1, art. 108, art. 152, art. 167, art. 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 675
  • art. 60–61 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 230, poz. 1370

Więcej przeczytasz w SPOSOBIE NA PŁACE >>>

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Regulaminy pracy w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego (PDF)
Regulaminy pracy w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego (PDF)
Tylko teraz
Źródło: Sposób na płace
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PGZ: wspólne konstrukcje z Koreą, zwiększenie produkcji
    Wobec związanego z wojną na Ukrainie zwiększenia zamówień i kolejnych planów MON, Polska Grupa Zbrojeniowa musi się skupić na zwielokrotnieniu produkcji; za kilka lat będą możliwe wspólne konstrukcje z Koreą Południową - powiedział PAP prezes PGZ Sebastian Chwałek.
    Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich.
    2 sierpnia minął termin wdrożenia tzw. unijnej Dyrektywy Work-Life Balance. To dobry moment na to, aby przyjrzeć się sytuacji zawodowej matek i ojców oraz roli pracodawców w budowaniu równości na rynku pracy. Dlatego Fundacja Rodzic w mieście stworzyła publikację “Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich”. Szeroko omawia w niej samą Dyrektywę oraz wskazuje pozytywne aspekty, jakie wynikają z korzystania przez ojców z przysługujących im praw związanych z rodzicielstwem. Wskazuje także dobre praktyki w kwestii wspierania pracujących rodziców.
    Świadczenie postojowe - do kiedy czas na złożenie?
    Przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce COVID-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe do 16 sierpnia. Zgodnie z przepisami wnioski te mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy, od kiedy został zniesiony stan epidemii.
    Kobiety nauczyły się oczekiwać mniej od swoich szefów
    Po dwóch latach pandemii polskie firmy stały się bardziej „włączające”, ale... dla kobiet nadal mniej niż dla mężczyzn. Kobiety nadal, jak przed pandemią, rzadziej niż mężczyźni czują się angażowane w decyzje, wspierane przez współpracowników i doceniane. Więcej kobiet uważa również, że wyniki ich pracy nie mają wpływu na wynagrodzenie. Coraz bardziej dostrzegalny jest efekt „przyzwyczajenia się” już do nierówności. Firmy notowane na giełdzie, by mieć kim wypełnić stanowiska kierownicze zarezerwowane parytetami dla kobiet zgodnie z rozporządzeniem UE w ciągu następnych czterech lat, już dziś powinny popracować nad rozwiązaniami, które uwzględnią ich konkretne potrzeby.
    Enefit rozwija swoją działalność w Polsce i otwiera nowe biuro na Śląsku
    Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w krajach bałtyckich, otworzył biuro sprzedaży w Katowicach. Nowy oddział jest odpowiedzią na rosnącą liczbę klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego. W ostatnich miesiącach firma powiększyła także swój zespół w Warszawie.
    Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów
    Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.
    DANONE rozwija innowacje w środowisku pracy
    Praca, która umożliwia harmonijne łączenie rozwoju zawodowego z odpoczynkiem, a nawet pasjami podróżniczymi – to wizja, jaką realizuje grupa spółek DANONE. Firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła rozwiązanie zyskujące coraz większą popularność na świecie. Workation to połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego, które daje pracownikom DANONE możliwość pracy z niemal dowolnego miejsca w Europie aż przez miesiąc. Rozwiązanie jest niezależne od, wprowadzonego na stałe, modelu pracy hybrydowej, a elastyczne formy pracy to część realizowanej w firmie strategii budowania środowiska, będącego najlepszym miejscem do pracy i rozwoju.
    Relacja trudna do wyważenia
    Pomimo ewoluującej praktyki tworzenia partnerskich relacji pracodawcy z pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy pracodawca niezmiennie jest podmiotem uprzywilejowanym - to pracownik pozostaje względem niego w stosunku podporządkowania. Pracodawca ma wiele uprawnień w nawiązanych stosunkach pracy. Jakich?
    Rząd reguluje pracę zdalną. Nowelizacja Kodeksu Pracy
    Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zawierający wyczekiwane przez pracodawców przepisy szczegółowo regulujące pracę zdalną. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone specustawą covidową, mówią jedynie, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy.
    PIP: problem z wdrożeniem przepisów dot. bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wskazuje, że w dużej części skontrolowanych podmiotów nadal występują problemy z wdrożeniem przepisów związanych z bezpieczeństwem przeciwwybuchowym - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
    Zmiany w Kodeksie pracy obejmą pracę zdalną - jej uregulowanie jest bardzo ważne
    Najbardziej wyczekiwanymi zmianami w Kodeksie pracy są regulacje dotyczące pracy zdalnej - ocenia dyrektorka HR w agencji zatrudnienia Trenkwalder Joanna Rutkowska. Dla pracodawców uregulowanie przepisami prawa takiej formy pracy jest bardzo ważne - dodaje.
    Pracownicy hybrydowi pracują ciężej – jak pracować w tym modelu i nie doprowadzić do wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu.
    Wyzwanie zatrudniania w szczycie sezonu rolniczego
    Okresowe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych wzrasta przed okresem żniw i zbiorów, a to powoduje konieczność nie tylko znalezienia wystarczającej liczby osób, ale również zaproponowania im optymalnej formy zatrudnienia.
    ZUS: ważność bonów turystycznych upływa we wrześniu. 750 tys. nieaktywnych
    Blisko 3,5 mln bonów turystycznych aktywowali dotąd rodzice i opiekunowie. Kwota zrealizowanych płatności bonem sięga 2,4 mld zł. – poinformował PAP Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zwrócił uwagę, że wciąż ok. 750 tys. bonów pozostaje nieaktywnych. Ich ważność upływa 30 września.
    Zawarcie umowy o pracę
    W jaki sposób zawiera się umowę o pracę?
    Od 2025 największe firmy będą raportować swój wpływ na środowisko i lokalne społeczności
    Działalność CSR i ESG to wciąż słabo znane zagadnienie dla wielu firm. Nawet jeśli przedsiębiorstwa realizują inicjatywy z tego obszaru, bywają one niepoparte strategią, a czasem nakierowane wyłącznie na budowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. To jednak będzie musiało się zmienić wraz z nowymi obowiązkami, jakie dyrektywa CSRD nałoży na firmy już za dwa i pół roku. Chodzi o wymóg raportowania zagadnień dotyczących m.in. wpływu na środowisko i społeczeństwo. Chociaż obowiązek będzie dotyczyć największych podmiotów, swoje podejście będą musiały zmienić także mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują.
    Pracownicy budżetówki i nauczyciele walczą o podwyżki
    Protest pracowników budżetówki trwa od ponad tygodnia, a na sierpień zaplanowana jest duża akcja protestacyjna w Warszawie. Protestujący podkreślają, że ich wynagrodzenia są niewspółmierne do inflacji i domagają się 20-proc. podwyżek płac. Natomiast propozycję rządu, która zakłada w przyszłym roku wzrost o 7,8 proc., wprost określają jako skandaliczną. O podwyżki walczą również nauczyciele.
    Od stycznia 2023 r. najniższa pensja wyniesie 3383 zł brutto
    W przyszłym roku planowane są dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2023 r. najniższa pensja będzie wynosiła 3383 zł brutto, a od lipca - 3450 zł brutto - zakłada opublikowany w czwartek projekt rozporządzenia Rady Ministrów.
    PIP: w maju i w czerwcu kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy
    Kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy, w tym śmiertelnych, wydarzyło się w dwóch miesiącach poprzedzających wakacje: maju i czerwcu - poinformowała Państwowa Inspekcja Pracy.
    Umowa zlecenia 2022 r.
    Czym jest umowa zlecenia i czy stosuje się do niej Kodeks Pracy? Czy obowiązuje minimalna stawka godzinowa? Jakie są zasady podatku?
    Co to jest ekonomia społeczna?
    Jak można pomóc osobom wykluczonym społecznie? Czy obecnie na rynku pracy są instrumenty, które działają na rzecz reintegracji zawodowej i społecznej? Jakie będą zadania przedsiębiorstw społecznych? Ekonomia społeczna – nowe instytucje i zasady pomocy już w 2022 r.
    Spory zbiorowe – co się zmieni?
    Nowa definicja sporu o zbiorowe prawa lub wolności związkowe, a także o zawodowe, ekonomiczne lub socjalne zbiorowe interesy lub prawa, wspólna koalicja związków zawodowych w trwającym sporze, maksymalny czas trwania sporu oraz mediacja prewencyjna – to najważniejsze zmiany nad, którymi będzie pracował Sejm i Senat RP jeszcze w tym roku.
    Pracodawca musi sprawdzić partycypację w PPE według stanu na 1 lipca
    Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o PPE, pracodawca ma obowiązek informować Polski Fundusz Rozwoju o liczbie swoich pracowników i uczestników PPE według stanu na 1 lipca i na 1 stycznia. Jeżeli pracodawca nie wdrożył PPK z uwagi na prowadzenie PPE, spadek partycypacji w PPE może spowodować, że będzie musiał uruchomić PPK.
    Koszty zwolnień lekarskich – ile firmy płacą za nieodpowiednie warunki pracy?
    Argumentując właścicielowi firmy wysokość kwoty, której przeznaczenie ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pracowników, inspektorzy BHP podają wiele górnolotnych sloganów, których pracodawcy nie rozumieją lub rozumieć nie chcą. W takiej sytuacji bardzo dobrym i zawsze działającym argumentem jest pokazanie kosztów absencji wypadkowej w konkretnym przedsiębiorstwie, wskazując jednocześnie że stanowią one tylko 1,53%* kosztów całości wypadku przy pracy.
    Work-life balance w Kodeksie pracy
    Od początku sierpnia zaczną obowiązywać znaczące zmiany, wprowadzone do Kodeksu pracy. Po latach obowiązywania telepracy, w przepisach pojawi się definicja pracy zdalnej. Ponadto pracodawcy będą mogli badać stan trzeźwości pracowników. Dyrektywy unijne wymuszają na polskim ustawodawcy wprowadzenie jeszcze jednej zmiany, związanej z tzw. work-life balance. Ministerstwo Rodziny przygotowało ostateczną wersję noweli Kodeksu pracy, która wdraża regulacje związane z równowagą między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów.