REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring pracowników hybrydowych - negatywne skutki

Monitoring pracowników hybrydowych - jakie skutki?
Monitoring pracowników hybrydowych - jakie skutki?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Monitoring pracowników hybrydowych przynosi negatywne skutki w postaci obniżenia zaufania do pracodawcy i zwiększenia rotacji pracowników. Sprawdź wyniki badania.

Monitoring pracowników hybrydowych

VMware podzielił się wynikami badania, które wykazało, że wzrost wydajności pracowników i zaufania przy hybrydowych modelach pracy może być zagrożony przez coraz powszechniejsze narzędzia zdalnego monitorowania. Wzrost znaczenia pracy zdalnej wymaga nowych sposobów monitorowania wydajności i wyników, ale nie poprzez liczenie uderzeń w klawiaturę i czasu spędzonego przy biurku. Badanie przeprowadzone na zlecenie VMware, wykazało, że 84% badanych firm w Polsce już wdrożyło lub planuje wdrożyć środki nadzoru nad pracownikami w celu monitorowania ich wydajności od momentu przejścia na tryb hybrydowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Monitoring pracowników zdalnych - jakie sposoby?

Podejmowane działania obejmują monitorowanie poczty elektronicznej (35%), przeglądanych stron internetowych (42%) i narzędzi do współpracy (43%), a także nadzór wideo (25%), śledzenie uwagi za pomocą kamer internetowych (27%) i oprogramowanie typu keylogger (24%). Jednak 33% firm, które już wdrożyły monitorowanie urządzeń i 40% firm, które są w trakcie tego procesu, obserwuje "zwiększoną”, czasami drastycznie, rotację pracowników.

Wyniki sugerują, że należy poszukiwać konsensusu — firmy potrzebują nowych możliwości oceny wydajności pracowników, wykraczających poza prezenteizm, czyli zjawisko nieefektywnej obecności w pracy. Z perspektywy personelu, 76% zgadza się, że przejście na rozproszone środowisko pracy oznacza, że ich wydajność — a nie tradycyjne wskaźniki, takie jak czas spędzony w biurze — jest bardziej doceniana przez kierownictwo. Ponadto 79% kadry zgadza się, że technologie pracy zdalnej pozwoliły im pracować wydajniej niż dotychczas. 73% organizacji musiało opracować nowe sposoby mierzenia produktywności.

Firmy te mają nowe podejście do monitoringu poprzez wykorzystanie rozwiązań skoncentrowanych na wydajności, w tym regularne spotkania z menedżerami w celu omówienia obłożenia pracą (49%), ocenę produktywności i uzgodnionych wyników (50%) oraz wykorzystanie nowego oprogramowania do zarządzania projektami (49%).

REKLAMA

Monitorowanie wydajności pracowników i transparentność

Obecnie, kiedy bezpośredni podwładni nie siedzą kilka biurek dalej, pracodawcy opracowują nowe sposoby określania aktywności swoich zespołów. Podczas gdy prawie sześciu na dziesięciu (57%) pracowników przyznaje, że ich organizacja musiała opracować nowe sposoby monitorowania wydajności po przejściu na pracę hybrydową, transparentność ma nadal kluczowe znaczenie. Niestety aż 12% pracowników w Polsce nie wie, czy ich organizacja wdrożyła systemy monitorowania na ich urządzeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Na całym świecie organizacje zaczynają działać hybrydowo, co nie wymaga od pracowników umysłowych ciągłego przebywania w biurze. W związku z tą zmianą powinniśmy zachować ostrożność przy zastępowaniu tak zwanego prezentyzmu, narzędziami kontroli. Monitorowanie i wydajność to dwie różne rzeczy — mówi Arkadiusz Sikora, Country Manager w VMware Polska. - Cyfrowe narzędzia umożliwiają nam pracę praktycznie z dowolnego miejsca na Ziemi. Co więcej, nasze badania pokazują, że dzięki temu pracownicy czują się bardziej doceniani i mają większe zaufanie do pracodawcy. Brak przejrzystości, mierzenie „ukradkiem” za pomocą statystyk może szybko podkopać zaufanie i doprowadzić do tego, że talenty płynnie znajdą zatrudnienie u konkurencji, która nie stosuje nieczystych zagrywek.

Pozostałe wnioski

Nadzór nad pracownikami to jeden z wielu tematów poruszonych w badaniu The Virtual Floorplan. Kluczowe wnioski obejmują:

  • Dzięki cyfrowym narzędziom pojawiły się nowe "społeczności pracownicze". Stabilizacja pracy hybrydowej doprowadziła do powstania nowego rodzaju planu — wirtualnego — który opiera się na powiązaniach, wspólnych celach i wartościach aniżeli na fizycznej obecności. Wiąże się to ze zmianą zasad, jak również z wyznaczników sukcesu dla pracowników, liderów i zespołów.
  • Wraz z mniejszą ilością centralnej kontroli i interakcji osobistych, przejrzystość i zaufanie stają się fundamentalnymi cechami, które liderzy muszą uwzględniać, aby rozwijać i jednoczyć swoje organizacje w świecie domyślnie hybrydowej.
  • Wirtualna przestrzeń biurowa daje pracownikom niezliczone możliwości — i tyle samo zagrożeń bezpieczeństwa. Mając mniejszą bezpośrednią kontrolę nad aplikacjami, urządzeniami i sieciami, dział IT musi radzić sobie z nowym modelem, w którym bezpieczeństwo jest grą zespołową.

Metodologia badania:

VMware zleciło przeprowadzenie badania niezależnej organizacji badawczej Vanson Bourne w lipcu i sierpniu 2021 roku. W badaniu wzięło udział 7 600 respondentów z całego świata, wśród których znaleźli się decydenci z działów HR, IT i biznesu oraz pracownicy działów IT, produkcji, inżynierii i produkcji, usług finansowych, usług dla biznesu i usług profesjonalnych, handlu detalicznego i hurtowego, energii, ropy/gazu i usług komunalnych, dystrybucji i transportu, publicznej opieki zdrowotnej, budownictwa i nieruchomości, edukacji publicznej, telekomunikacji, usług konsumenckich, samorządu lokalnego, rządu centralnego, mediów, rekreacji i rozrywki, prywatnej edukacji, prywatnej opieki zdrowotnej, hotelarstwa i innych. Wszystkie badane organizacje zatrudniają 500 lub więcej pracowników na całym świecie. Badane kraje to: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Holandia, Rosja, Polska, Norwegia, Szwecja, Hiszpania, ZEA, Arabia Saudyjska, USA, Kanada, Japonia, Australia, Indie, Chiny, Singapur i Korea Południowa.

Źródło: VMware

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

REKLAMA

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA