REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring pracowników hybrydowych - negatywne skutki

Monitoring pracowników hybrydowych - jakie skutki?
Monitoring pracowników hybrydowych - jakie skutki?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Monitoring pracowników hybrydowych przynosi negatywne skutki w postaci obniżenia zaufania do pracodawcy i zwiększenia rotacji pracowników. Sprawdź wyniki badania.

Monitoring pracowników hybrydowych

VMware podzielił się wynikami badania, które wykazało, że wzrost wydajności pracowników i zaufania przy hybrydowych modelach pracy może być zagrożony przez coraz powszechniejsze narzędzia zdalnego monitorowania. Wzrost znaczenia pracy zdalnej wymaga nowych sposobów monitorowania wydajności i wyników, ale nie poprzez liczenie uderzeń w klawiaturę i czasu spędzonego przy biurku. Badanie przeprowadzone na zlecenie VMware, wykazało, że 84% badanych firm w Polsce już wdrożyło lub planuje wdrożyć środki nadzoru nad pracownikami w celu monitorowania ich wydajności od momentu przejścia na tryb hybrydowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Monitoring pracowników zdalnych - jakie sposoby?

Podejmowane działania obejmują monitorowanie poczty elektronicznej (35%), przeglądanych stron internetowych (42%) i narzędzi do współpracy (43%), a także nadzór wideo (25%), śledzenie uwagi za pomocą kamer internetowych (27%) i oprogramowanie typu keylogger (24%). Jednak 33% firm, które już wdrożyły monitorowanie urządzeń i 40% firm, które są w trakcie tego procesu, obserwuje "zwiększoną”, czasami drastycznie, rotację pracowników.

Wyniki sugerują, że należy poszukiwać konsensusu — firmy potrzebują nowych możliwości oceny wydajności pracowników, wykraczających poza prezenteizm, czyli zjawisko nieefektywnej obecności w pracy. Z perspektywy personelu, 76% zgadza się, że przejście na rozproszone środowisko pracy oznacza, że ich wydajność — a nie tradycyjne wskaźniki, takie jak czas spędzony w biurze — jest bardziej doceniana przez kierownictwo. Ponadto 79% kadry zgadza się, że technologie pracy zdalnej pozwoliły im pracować wydajniej niż dotychczas. 73% organizacji musiało opracować nowe sposoby mierzenia produktywności.

Firmy te mają nowe podejście do monitoringu poprzez wykorzystanie rozwiązań skoncentrowanych na wydajności, w tym regularne spotkania z menedżerami w celu omówienia obłożenia pracą (49%), ocenę produktywności i uzgodnionych wyników (50%) oraz wykorzystanie nowego oprogramowania do zarządzania projektami (49%).

REKLAMA

Monitorowanie wydajności pracowników i transparentność

Obecnie, kiedy bezpośredni podwładni nie siedzą kilka biurek dalej, pracodawcy opracowują nowe sposoby określania aktywności swoich zespołów. Podczas gdy prawie sześciu na dziesięciu (57%) pracowników przyznaje, że ich organizacja musiała opracować nowe sposoby monitorowania wydajności po przejściu na pracę hybrydową, transparentność ma nadal kluczowe znaczenie. Niestety aż 12% pracowników w Polsce nie wie, czy ich organizacja wdrożyła systemy monitorowania na ich urządzeniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Na całym świecie organizacje zaczynają działać hybrydowo, co nie wymaga od pracowników umysłowych ciągłego przebywania w biurze. W związku z tą zmianą powinniśmy zachować ostrożność przy zastępowaniu tak zwanego prezentyzmu, narzędziami kontroli. Monitorowanie i wydajność to dwie różne rzeczy — mówi Arkadiusz Sikora, Country Manager w VMware Polska. - Cyfrowe narzędzia umożliwiają nam pracę praktycznie z dowolnego miejsca na Ziemi. Co więcej, nasze badania pokazują, że dzięki temu pracownicy czują się bardziej doceniani i mają większe zaufanie do pracodawcy. Brak przejrzystości, mierzenie „ukradkiem” za pomocą statystyk może szybko podkopać zaufanie i doprowadzić do tego, że talenty płynnie znajdą zatrudnienie u konkurencji, która nie stosuje nieczystych zagrywek.

Pozostałe wnioski

Nadzór nad pracownikami to jeden z wielu tematów poruszonych w badaniu The Virtual Floorplan. Kluczowe wnioski obejmują:

  • Dzięki cyfrowym narzędziom pojawiły się nowe "społeczności pracownicze". Stabilizacja pracy hybrydowej doprowadziła do powstania nowego rodzaju planu — wirtualnego — który opiera się na powiązaniach, wspólnych celach i wartościach aniżeli na fizycznej obecności. Wiąże się to ze zmianą zasad, jak również z wyznaczników sukcesu dla pracowników, liderów i zespołów.
  • Wraz z mniejszą ilością centralnej kontroli i interakcji osobistych, przejrzystość i zaufanie stają się fundamentalnymi cechami, które liderzy muszą uwzględniać, aby rozwijać i jednoczyć swoje organizacje w świecie domyślnie hybrydowej.
  • Wirtualna przestrzeń biurowa daje pracownikom niezliczone możliwości — i tyle samo zagrożeń bezpieczeństwa. Mając mniejszą bezpośrednią kontrolę nad aplikacjami, urządzeniami i sieciami, dział IT musi radzić sobie z nowym modelem, w którym bezpieczeństwo jest grą zespołową.

Metodologia badania:

VMware zleciło przeprowadzenie badania niezależnej organizacji badawczej Vanson Bourne w lipcu i sierpniu 2021 roku. W badaniu wzięło udział 7 600 respondentów z całego świata, wśród których znaleźli się decydenci z działów HR, IT i biznesu oraz pracownicy działów IT, produkcji, inżynierii i produkcji, usług finansowych, usług dla biznesu i usług profesjonalnych, handlu detalicznego i hurtowego, energii, ropy/gazu i usług komunalnych, dystrybucji i transportu, publicznej opieki zdrowotnej, budownictwa i nieruchomości, edukacji publicznej, telekomunikacji, usług konsumenckich, samorządu lokalnego, rządu centralnego, mediów, rekreacji i rozrywki, prywatnej edukacji, prywatnej opieki zdrowotnej, hotelarstwa i innych. Wszystkie badane organizacje zatrudniają 500 lub więcej pracowników na całym świecie. Badane kraje to: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Holandia, Rosja, Polska, Norwegia, Szwecja, Hiszpania, ZEA, Arabia Saudyjska, USA, Kanada, Japonia, Australia, Indie, Chiny, Singapur i Korea Południowa.

Źródło: VMware

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

REKLAMA

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

REKLAMA

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA