Czym pracodawcy kierują się przy zatrudnianiu studentów i absolwentów?
REKLAMA
REKLAMA
Teoria bez praktyki
Znajomość języków obcych, obsługa komputera i wiedza merytoryczna to mocne strony studentów i absolwentów polskich uczelni. Niestety, wielu z nich nie potrafi zastosować wiedzy w praktyce. Słabo wypadają też kompetencje osobiste – wynika z Badania Potrzeb Pracodawców, przeprowadzonego przez Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula.
REKLAMA
Kompetencje miękkie zamiast twardych - raport PARP
Praktyczne wykorzystanie wiedzy
Czym kierują się pracodawcy przy zatrudnianiu studentów i absolwentów? Ponad 90% firm za kryterium bardzo ważne lub ważne uznaje umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy. Doceniają doświadczenie zawodowe młodego człowieka czy udział w praktykach i stażach zagranicznych. Mniej ważna jest aktywność w organizacjach studenckich i społecznych. Z kolei przygotowanie pracy dyplomowej o charakterze praktycznym, np. projekt opracowany dla biznesu, jest bardzo istotne lub istotne dla 23% badanych firm i to głównie wśród małych przedsiębiorstw z branży IT (50%) oraz dużych firm FMCG (35%). – Na studiach nie można poprzestać tylko na zdobywaniu wiedzy. To bardzo ważne, ale niewystarczające. Trzeba wykorzystać czas nauki do zdobywania praktyki – na studentów czeka wiele ofert staży. Można się z nimi zapoznać w uczelnianych biurach karier oraz w dedykowanych serwisach. Warto też wykazać się inicjatywą i samemu zgłosić się do wybranej firmy – zachęca Anna Plewa, Dyrektor ds. Współpracy z Biznesem i Rozwoju Studentów Akademii Finansów i Biznesu Vistula.
Twarde kompetencje a sukces organizacji
Kompetencje interpersonalne
Dla pracodawców istotne są też kompetencje interpersonalne, jak efektywna komunikacja, praca w zespole, łatwość budowania relacji. Równie cenne są kompetencje osobiste – radzenie sobie ze stresem, umiejętność rozwiązywania problemów, samodzielność w działaniu, inicjatywa, autoprezentacja, planowanie i organizowanie pracy. ⎼ Jeśli student nie potrafi pracować pod presją czasu lub ma problemy w nawiązaniu relacji, nie oznacza to, że nie ma szans na dobrą pracę. Musi jednak nad sobą popracować. Mogą mu w tym pomóc dodatkowe zajęcia, coraz częściej pojawiające się w ofercie uczelni, a kształcące tzw. kompetencje miękkie. Na rynku są też dostępne komercyjne kursy i szkolenia. Trzeba pamiętać, że naprawdę wiele można wyćwiczyć – radzi Plewa. I kontynuuje ⎼ Czas studiów to dobry moment na rozwój osobisty, budowanie „portfolio” własnych kompetencji, wyznaczanie i konsekwentne realizowanie celów osobistych i zawodowych. Z pomocą coachów kariery czy doradców zawodowych po ukończeniu studiów CV studenta może być wzbogacone o zdobyte kompetencje i ciekawe doświadczenia. Pomoc w tym zakresie każdy poszukujący student znajdzie już w większości uczelnianych biur karier.
Ogólnopolskie Badanie Potrzeb Pracodawców oraz Badanie Oczekiwań Studentów Uczelni zostało zrealizowane przez Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula w roku akademickim 2013/2014. Projekt był finansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Badanie pracodawców zostało zrealizowane na próbie 300 firm. Przeprowadzono badanie ankietowe oraz badanie pogłębione.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat