REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Mądrość zdobywana jest latami, dlatego w wielu kulturach tak wysoko ceniono zdanie ludzi starszych. Nie tylko bardzo wiekowych, ale i tych, którzy przeżyli więcej niż my. Uczenie się na błędach innych pozwala ustrzec się przed kosztowną porażką.

Książki wydawane w tym samym roku w wersji anglojęzycznej i polskiej to ciągle na naszym rynku biznesowym rarytasy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odważmy się mówić

Do takich publikacji należy „Gdzie się podziali ci wszyscy przywódcy?” Lee Iacocca i Catherine Whitney. Iacocca jest również głównym autorem bestsellerowej książki „Iacocca - autobiografia”, której wznowienie ukazało się u nas także w 2007 roku. Jeżeli ktoś wcześniej nie czytał tej książki, zachęcam do równoczesnego czytania obu publikacji.

„Gdzie się podziali ci wszyscy przywódcy?” to współczesna książka z „półki recept” na ratowanie - zmienianie Ameryki. Autor pisze obrazowo (bez „litości”) i pyta czytelników:

REKLAMA

- Czy nie macie dość? Czy ja jestem jedynym człowiekiem w tym kraju, który ma dość tego wszystkiego, co się dzieje? [...] Powinniśmy ze złości drzeć się wniebogłosy. Mamy do czynienia z gangiem ociężałych umysłowo głupków, którzy, sterując naszym statkiem, wyprowadzają go ze stanu praworządności i kierują wprost na skały; mamy do czynienia z bandą korporacyjnych gangsterów, którzy bezlitośnie nas okradają, nie zostawiając suchej nitki, a my nawet nie jesteśmy w stanie doprowadzić wszystkiego do porządku po huraganie (chodzi o huragan Katrina w Nowym Orleanie - AB), nie mówiąc już o wyprodukowaniu samochodu z napędem hybrydowym. Ale zamiast popadać we wściekłość, wszyscy siedzą i potakują, gdy słyszą, jak politycy mówią: „Trzymajcie obrany kurs”. Trzymajcie obrany kurs? Wolne żarty. To jest Ameryka, a nie cholerny Titanic.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaangażowane amerykańskie książki biznesowe to ciekawa literatura. Autor jest niezadowolony z prezydentury Gorge''''a Busha i apeluje do czytelników: głosujcie na ludzi, którzy są zaangażowani w przeprowadzenie zmian, mając na uwadze dobro publiczne, a nie tylko dobro własne. Skąd my to znamy? Wbrew pozorom problematyka książki wcale nie jest tak bardzo odległa od naszej polskiej problematyki. Iacocca stawia na przykład pytanie: Głosowanie to prawo czy obowiązek? - Amerykanie nie głosują. Powinniśmy się wstydzić. To czysta hipokryzja, aby system naszych rządów uważać za najlepszy z możliwych, a mimo to uchylać się od najbardziej fundamentalnego prawa wolnego narodu, jakim jest głosowanie. (...) W ostatnich wyborach prezydenckich głos oddało około 45 procent uprawnionych.

Iacocca apeluje: Odważmy się mówić. Przypomina: Władza absolutna korumpuje. Zachęca: Powróćmy do konstytucji. To dzieło pragmatyków, którzy rozumieli, że demokracja jest procesem wyczerpujących negocjacji i kompromisu. Autor opisuje świat, którego na co dzień nie znamy i ta nowa wiedza skupia uwagę czytelnika.

„Gdzie się podziali ci wszyscy przywódcy?” to także poradnik wprowadzający amerykańskich wyborców do myślenia o kampanii prezydenckiej Stanów Zjednoczonych w 2008 roku. Jednak Dziewięć Cech Przywództwa prezentowanych przez Iacoccę można potraktować uniwersalnie. Ciekawość, kreatywność, komunikacja, charakter, odwaga, przekonanie, charyzma, kompetencja, zdrowy rozsądek to cechy przydatne każdemu, kto chce przewodzić innym. Iacoccę, który skończył książkę w wieku 82 lat, cenię za stwierdzenie: „Nieustannie czytam, nigdy nie czuję się tak, jakbym przestał się uczyć!”.

Ambitnie i etycznie

Mimo powiedzenia „dobrymi radami jest piekło wybrukowane”, konsulting na świecie i w Polsce ma się zupełnie dobrze. Spośród biznesowych międzynarodowych publikacji godne polecenia są dostępne u nas od końca lat 90. książki: Davida H. Maistera „Zarządzanie firmą usług profesjonalnych” i „Prawdziwy profesjonalizm”, Milana Kubry, „Jak wybrać doradcę” oraz Dana Ciampy, „Sztuka znajdowania dobrych doradców”.

„Zarządzanie firmą usług profesjonalnych” zawiera wybór artykułów autora z lat 1982-1993. Książka z powodzeniem mogłaby stanowić jedną całość z publikacją „Prawdziwy profesjonalizm” wydaną w oryginale w 1997 roku. We wstępie autor informuje czytelnika, że jego opisany w książce dorobek jest podsumowaniem dekady działań i pracy w ponad 20 krajach. Wiedzy tej nie można streścić w kilku zdaniach. Dodatkowo jest to interesujący podręcznik prezentujący praktykę zarządzania projektami, w które Maister był zaangażowany. Możemy się nauczyć: oceny rodzaju i jakości realizowanych projektów, sposobów i podejścia do rozwoju zawodowego uczestników projektów, badania poziomu satysfakcji klientów, strategii marketingowych kierowanych do klientów oraz oceny rozwoju metodologii realizowanych projektów.

„Prawdziwy profesjonalizm” jest publikacją, z którą koegzystuję już od sześciu lat. Słowa autora: „Robić dobre interesy to za mało, trzeba je robić profesjonalnie i etycznie!” uczą rzetelnego biznesu. Opisując nastawienie doradcy-konsultanta do zleceniodawcy-klienta, Maister przekonuje czytelnika, że dobry doradca powinien być zaangażowany, czyli zdolny do dobrych relacji z klientem oraz jego ludźmi (pracownikami). Brak zaangażowania powoduje, że konsulting nabiera cech „doradczej prostytucji”: - Tego typu zabiegi nie zawsze przynoszą najwyższą jakość, a ponadto pozostawiają niesmak. Zrób to i to, a my ci zapłacimy - takie zdanie przystoi raczej sutenerowi niż profesjonaliście. (...) postąpisz jak prostytutka, mówiąc: Robię to dla pieniędzy i nie oczekujcie, żeby mnie to obchodziło.

Informacja z okładki książki: „Zatroszcz się o: swoich ludzi, swoich klientów, swoją karierę” dobrze oddaje filozofię podejścia autora do pracy doradczej.

„Jak wybrać doradcę. Przewodnik dla klienta” jest pracą pomagającą zrozumieć konsulting osobom, które chcą zdobywać wiedzę na ten temat od podstaw. Książka ma rekomendację Międzynarodowej Organizacji Pracy. Publikacja przypomina dobry przewodnik dla pacjenta lub zdrowego człowieka, który chce wiedzieć, jak najlepiej „poradzić” sobie z lekarzem. Kluczowe pytanie - Dlaczego korzystać z usług doradców? - rozbudowane jest w formę listy pytań dodatkowych dla czytelnika: Czy problem jest dostatecznie ważny? Czy potrzebujesz pomocy w jego identyfikacji? Czy jesteś pewien, że sam nie potrafisz go rozwiązać? Czy korzyści będą większe niż koszty? Czy mamy do dyspozycji odpowiednie środki? Kiedy należy zrezygnować z udziału doradcy?

Ważne jest zalecenie, by zlecający (decydent) uczył się od doradcy oraz by doradztwo nie było podyktowane biznesowym „owczym pędem” (modą).

Najmłodszą (wydanie anglojęzyczne - 2006 rok) książką w proponowanym zestawie jest „Sztuka znajdowania dobrych doradców”. Dan Ciampa, doradca amerykańskich i międzynarodowych firm, a także sprawny negocjator, koncentruje się na zaniedbywanym problemie doboru „lekarzy instytucji i firm”. Autor na podstawie własnego doświadczenia i literatury dochodzi do wniosku, że należy intensywnie uczyć menedżerów umiejętności korzystania z konsultingowego poradnictwa. Przypomina czytelnikowi, że źródeł produktywnego doradzania trzeba szukać wewnątrz i na zewnątrz usprawnianego „organizmu”. Książka udowadnia czytelnikowi kilka zasad - prawd: ambitni szefowie też potrzebują porad, problemem jest ignorowanie i niewłaściwe korzystanie z rad, niedoceniany jest fakt, że doradcy bywają różni. „Potencjalne” nierealizowane rady nie są stratą czasu, bo uczą podejścia do rozwiązań. W nadmiarze jednak stanowią koszt, którego należy unikać.

Najciekawsze jest stwierdzenie, że obecnie w skali globalnej jest zbyt wielu doradców, konsultantów. Zdaniem autora pracy nie ułatwia to właściwych decyzji i zachęca do przypadkowego - „intuicyjnego” wyboru. Dzięki książce Dana Ciampy uwierzyłem, że zleceniodawca musi przed rozpoczęciem współpracy z doradcą zadać fundamentalne pytanie: „Panie konsultancie, a ja co mam robić?”.

Lee Iacocca, Catherine Whitney, „Gdzie się podziali ci wszyscy przywódcy?”, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 2007, wydanie oryginalne 2007.

David H. Maister, „Zarządzanie firmą usług profesjonalnych”, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006, wydanie oryginalne 1993.

David H. Maister, „Prawdziwy profesjonalizm”, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2001, wydanie oryginalne 1997.

Milan Kubr, „Jak wybrać doradcę”, Wydawnictwo Normalizacyjne Alfa-Wero, Warszawa 1997, wydanie oryginalne 1993.

Dan Ciampa, „Sztuka znajdowania dobrych doradców”, Wydawnictwo Helion 2007, wydanie oryginalne 2006.

Andrzej Budzyk

Autor jest stałym współpracownikiem „Personelu i Zarządzania”. Prezentuje książki przydatne ludziom biznesu.

Kontakt: andrzej.budzyk@wp.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

REKLAMA

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA