REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Offboarding pracownika - etapy

Aleksandra Kowalczykowska
Specjalistka ds. employer brandingu, marketingu i public relations
Offboarding - jakie etapy można wyróżnić?
Offboarding - jakie etapy można wyróżnić?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Offboarding pracownika - dlaczego jest taki ważny? Jak zaplanować offboarding? Oto przykładowe etapy.

Offboarding z szacunku do pracownika

Rozstanie to nieodłączny element cyklu życia pracownika w danej organizacji. I niezależnie od tego, co stało się powodem, pracodawca powinien mieć świadomość, że to ostatni moment, gdy ma okazję wpłynięcia na jakość doświadczeń pracownika.

REKLAMA

Autopromocja

Sytuacja na rynku pracy jest bardzo dynamiczna. Pracownicy rotują szukając dla siebie miejsc, w których trafią na ciekawsze zadania, lepszą płacę, czy też większą możliwość rozwoju. Zdarza się, że potencjalnym kandydatem jest osoba, która w przeszłości zdobyła już doświadczenie w pracy w naszej organizacji. Jeśli odpowiednio o tego pracownika dbaliśmy, także na końcowym etapie współpracy, jest szansa, że pozyskamy go ponownie. Potwierdzają tę możliwość wyniki badań SHRM Workplace Trends, które wskazują, że 40 proc. badanych jest skłonnych rozważyć powrót do byłego pracodawcy.

Rozstanie z pracownikiem nie powinno być jedynie sytuacją symbolicznego uściśnięcia dłoni na do widzenia. Proces offboradingu składa się z kilku bardzo istotnych etapów. Im bardziej będzie uporządkowany i zaplanowany, tym mniejsze jest zagrożenie, że pojawią się problemy, czy nawet chaos po tym, jak pracownik opuści organizację.

Offboarding - etapy

Od czego zacząć i na czym zakończyć? Pierwszym etapem procesu offboardingu powinna być rozmowa, podczas której ustalamy warunki rozstania. Następnie komunikujemy sytuację najbliższym współpracownikom osoby, z którą się rozstajemy, a także całej organizacji. Potem możemy zadbać o przekazanie obowiązków, dzięki czemu żadne zadania przydzielone wcześniej pracownikowi, który odchodzi, nie zostaną bez opieki. W kolejnym etapie przeprowadzamy exit interview. Podczas tego wywiadu zbieramy feedback między innymi na temat powodów odejścia, poziomu satysfakcji i zadowolenia z pracy w naszej organizacji, relacji z zespołem i przełożonym oraz potencjału pracownika co do rekomendowania nas, jako pracodawcy w przyszłości. Po takiej rozmowie podejmujemy działania administracyjne, w tym usuwamy przydzielone pracownikowi dostępy.

Ostatnim etapem offboradingu jest utrzymywanie relacji z byłym pracownikiem (alumnem). Programy dla alumnów nie są jeszcze popularnym rozwiązaniem. I o ile dość łatwo jest wyobrazić sobie poukładany proces odchodzenia pracownika, o tyle zaproponowanie czegoś wartościowego osobom, które opuściły organizację może się wydawać nie lada wyzwaniem. A jednak są już w Polsce organizacje, które realizują regularne działania dla alumnów, takie jak komunikacja w ramach zamkniętych grup na LinkedIn lub Facebooku, organizowanie wydarzeń specjalnie dla tej grupy, czy też program poleceń dedykowany alumnom. W ten sposób odchodzący z organizacji pracownicy nadal są ambasadorami marki pracodawcy i mogą wpływać na zwiększenie jego atrakcyjności w oczach potencjalnych kandydatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Outplacement

Mówiąc o offboradingu warto też napomknąć o outplacemencie. Ten zyskujący na popularności termin dotyczy realizowanego przez pracodawcę programu pomagającego zwalnianym pracownikom w odnalezieniu się na rynku pracy, w zdobyciu nowego zatrudnienia lub rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej. Organizacja, która chce zapewnić pracownikom outplacement, może skorzystać ze wsparcia wyspecjalizowanej firmy zewnętrznej lub przygotować program dopasowany do własnych możliwości i potrzeb zwalnianych osób.

Podsumowanie

Właściwe zaplanowanie offboardingu i zarządzanie tym procesem to jedno. Nie możemy jednak zapominać, że u jego podstaw powinny być szacunek i empatia. I absolutnie nie chodzi o to, by pracownika żegnać niczym przedstawiciela rodziny królewskiej, ale by upewnić go, jak ważną był częścią naszego zespołu i że przyczynił się do rozwoju organizacji. A kluczem do tego jest właściwa komunikacja.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA