REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Offboarding pracownika - etapy

Aleksandra Kowalczykowska
Specjalistka ds. employer brandingu, marketingu i public relations
Offboarding - jakie etapy można wyróżnić?
Offboarding - jakie etapy można wyróżnić?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Offboarding pracownika - dlaczego jest taki ważny? Jak zaplanować offboarding? Oto przykładowe etapy.

Offboarding z szacunku do pracownika

Rozstanie to nieodłączny element cyklu życia pracownika w danej organizacji. I niezależnie od tego, co stało się powodem, pracodawca powinien mieć świadomość, że to ostatni moment, gdy ma okazję wpłynięcia na jakość doświadczeń pracownika.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sytuacja na rynku pracy jest bardzo dynamiczna. Pracownicy rotują szukając dla siebie miejsc, w których trafią na ciekawsze zadania, lepszą płacę, czy też większą możliwość rozwoju. Zdarza się, że potencjalnym kandydatem jest osoba, która w przeszłości zdobyła już doświadczenie w pracy w naszej organizacji. Jeśli odpowiednio o tego pracownika dbaliśmy, także na końcowym etapie współpracy, jest szansa, że pozyskamy go ponownie. Potwierdzają tę możliwość wyniki badań SHRM Workplace Trends, które wskazują, że 40 proc. badanych jest skłonnych rozważyć powrót do byłego pracodawcy.

Rozstanie z pracownikiem nie powinno być jedynie sytuacją symbolicznego uściśnięcia dłoni na do widzenia. Proces offboradingu składa się z kilku bardzo istotnych etapów. Im bardziej będzie uporządkowany i zaplanowany, tym mniejsze jest zagrożenie, że pojawią się problemy, czy nawet chaos po tym, jak pracownik opuści organizację.

Offboarding - etapy

Od czego zacząć i na czym zakończyć? Pierwszym etapem procesu offboardingu powinna być rozmowa, podczas której ustalamy warunki rozstania. Następnie komunikujemy sytuację najbliższym współpracownikom osoby, z którą się rozstajemy, a także całej organizacji. Potem możemy zadbać o przekazanie obowiązków, dzięki czemu żadne zadania przydzielone wcześniej pracownikowi, który odchodzi, nie zostaną bez opieki. W kolejnym etapie przeprowadzamy exit interview. Podczas tego wywiadu zbieramy feedback między innymi na temat powodów odejścia, poziomu satysfakcji i zadowolenia z pracy w naszej organizacji, relacji z zespołem i przełożonym oraz potencjału pracownika co do rekomendowania nas, jako pracodawcy w przyszłości. Po takiej rozmowie podejmujemy działania administracyjne, w tym usuwamy przydzielone pracownikowi dostępy.

REKLAMA

Ostatnim etapem offboradingu jest utrzymywanie relacji z byłym pracownikiem (alumnem). Programy dla alumnów nie są jeszcze popularnym rozwiązaniem. I o ile dość łatwo jest wyobrazić sobie poukładany proces odchodzenia pracownika, o tyle zaproponowanie czegoś wartościowego osobom, które opuściły organizację może się wydawać nie lada wyzwaniem. A jednak są już w Polsce organizacje, które realizują regularne działania dla alumnów, takie jak komunikacja w ramach zamkniętych grup na LinkedIn lub Facebooku, organizowanie wydarzeń specjalnie dla tej grupy, czy też program poleceń dedykowany alumnom. W ten sposób odchodzący z organizacji pracownicy nadal są ambasadorami marki pracodawcy i mogą wpływać na zwiększenie jego atrakcyjności w oczach potencjalnych kandydatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Outplacement

Mówiąc o offboradingu warto też napomknąć o outplacemencie. Ten zyskujący na popularności termin dotyczy realizowanego przez pracodawcę programu pomagającego zwalnianym pracownikom w odnalezieniu się na rynku pracy, w zdobyciu nowego zatrudnienia lub rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej. Organizacja, która chce zapewnić pracownikom outplacement, może skorzystać ze wsparcia wyspecjalizowanej firmy zewnętrznej lub przygotować program dopasowany do własnych możliwości i potrzeb zwalnianych osób.

Podsumowanie

Właściwe zaplanowanie offboardingu i zarządzanie tym procesem to jedno. Nie możemy jednak zapominać, że u jego podstaw powinny być szacunek i empatia. I absolutnie nie chodzi o to, by pracownika żegnać niczym przedstawiciela rodziny królewskiej, ale by upewnić go, jak ważną był częścią naszego zespołu i że przyczynił się do rozwoju organizacji. A kluczem do tego jest właściwa komunikacja.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA