| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Zatrudnianie pracowników - obowiązki pracodawcy cz. II

Zatrudnianie pracowników - obowiązki pracodawcy cz. II

Zatrudnianie pracowników wymaga podejmowania przez pracodawców określonych czynności. Do najważniejszych obowiązków pracodawcy należy zapewnienie szkolenia stanowiskowego i zgłoszenie do ZUS-u. Co więcej, pracodawca powinien dbać o dokumentację zatrudnienia.

W sytuacji, gdy pracodawca nie dopełni swoich obowiązków, związanych z zatrudnieniem pracownika i dopuszczeniem go do pracy, ten ostatni ma prawo zgłosić to naruszenie do Państwowej Inspekcji Pracy.

Szkolenie BHP

Przed dopuszczeniem pracownika do pracy pracodawca zobowiązany jest zapewnić mu szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenie powinno odbyć się w czasie pracy i na koszt pracodawcy. Pracownik zobowiązany jest zaś potwierdzić na piśmie zapoznanie się z przepisami i zasadami bhp.

Zobacz również serwis: BHP

Zgłoszenie do ZUS-u

POBIERZ FORMULARZ: ZUS ZUA

Pracodawca, w terminie 7 dni od daty zatrudnienia, powinien za pomocą formularza ZUS ZUA zgłosić zatrudnionego pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Składki, które zobowiązany jest odprowadzać w ramach podpisanej umowy o pracę, to: emerytalna, rentowa, chorobowa, wypadkowa, zdrowotna oraz składka na Fundusz Pracy (jeśli pracownik nie spełnia warunków do zwolnienia z opłacania na jego rzecz tej składki). Samo zgłoszenie do ZUS-u to nie koniec obowiązków wobec tej jednostki. Regularnie, do 15 dnia każdego miesiąca, pracodawca zobowiązany jest przesłać deklarację rozliczeniową wraz z imiennymi raportami miesięcznymi.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i Fundusz Pracy stanowi wynagrodzenie brutto pracownika, zaś podstawę wymiaru składki zdrowotnej stanowi wynagrodzenie brutto pomniejszone o opłacane przez pracownika składki emerytalne, rentowe i chorobowe.

Polecamy także: Zatrudnianie pracowników - najważniejsze czynności cz. I

Dokumentacja

Po zatrudnieniu pracodawca powinien, zgodnie z przepisami prawa pracy, założyć dla każdego pracownika indywidualnie akta osobowe. Składają się one z trzech części: A – dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, B – dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika, C- dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia. Dokumenty powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane, a każda z części powinna zawierać wykaz znajdujących się w nich dokumentów.

Oprócz akt osobowych pracodawca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy. Ewidencja ta powinna zawierać informacje o pracy w poszczególnych dobach, urlopy, zwolnienia.

Osobno dla każdego pracownika pracodawca zakłada również listę wypłacanego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS 2020

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »