REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak radzić sobie z rutyną i nawykami pracowników?

Dolata Zygmunt
Rutyna i nawyki pracowników. /Fot. Fotolia
Rutyna i nawyki pracowników. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rutyna i nawykowe działania podwładnych mogą stanowić przyczynę braku wzrostu wydajności pracy zespołu. Co może zrobić szef doświadczonego zespołu, aby jego praca stała się bardziej wydajna? Jak zwalczać nawyki pracowników?

PROBLEM

Zostałem szefem doświadczonego zespołu. Od objęcia tego stanowiska minęły trzy lata. Większość moich podwładnych ma wieloletni staż pracy. Generalnie nie mam kłopotów z zarządzaniem moim zespołem. Jednak mimo moich wysiłków wydajność pracy nie wzrasta. Jestem przekonany, że przyczyną może być rutyna i nawykowe działania moich podwładnych. Czy można z tą przeszkodą coś zrobić? Jak zwalczyć lub osłabić nawykowe działanie moich pracowników?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

ROZWIĄZANIE

Na co dzień, zarówno w pracy, jak i w życiu rzadko zastanawiamy się nad naszymi nawykami, czym są i do czego się mogą przydać. Okazuje się, że mogą one stanowić o naszym zdrowiu, skuteczności, zadowoleniu, osiąganych lub nie sukcesach, planach i zamierzeniach, a nawet o naszym życiu.

Zobacz również: Jak współpracować z "gwiazdą"?

Czym jest nawyk

Nawyk to zautomatyzowany wyuczony składnik zachowania się jednostki utworzony przez świadome uczenie się, poprzez z góry zamierzone ustalenie i automatyzację czynności pierwotnie nieautomatyzowanej. Nawyk jest więc zautomatyzowanym zachowaniem, które jest kontrolowane przez naszą podświadomość. Oznacza to, że nie musisz świadomie myśleć, aby dane zachowanie wykonać – po prostu robisz je automatycznie.

REKLAMA

„Najpierw tworzymy sami własne nawyki, potem nawyki tworzą nas” – mawiał John Dryden, angielski poeta. Nawyk to według psychologów czynność, którą po pewnym czasie wykonujemy odruchowo, nie zastanawiając się nawet nad jej sensem i skutkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście, gdyby nie nawyki, żyłoby się nam niewygodnie. Bo nawyki upraszczają życie. Nawykowo wstajemy do pracy, wykonujemy określone czynności zgodnie z procedurami, instrukcjami, które w wyniku wielokrotnych powtórzeń i treningów stały się przyzwyczajeniem i już nie musimy analizować, co i w jakiej kolejności powinniśmy wykonywać, robi to za nas nasz umysł zaprogramowany na wykonywanie powtarzalnych działań/czynności. Jednak są nawyki dobre i nawyki złe. Te ostatnie mogą być groźne dla naszego zdrowia (nawyk niezabezpieczania się przed potencjalnymi zagrożeniami).

Nawyki obecne w codzienności określają jakość naszego życia. Decydują o tym, kim jesteśmy, czy i w jakim stopniu osiągamy swoje cele. Co by się stało, gdybyśmy mieli pozbyć się wszystkich niepotrzebnych nawyków, jednocześnie wyrabiając sobie te, które nas wzbogacą? Byłoby fantastycznie!

Ponad 90 proc. naszego zachowania to szereg powtarzalnych czynności w sposób nieświadomy i automatyczny. Wyobraźmy sobie, że w trakcie pracy każdy przełożony czy pracownik musiałby dokonać szczegółowej analizy każdej czynności, którą ma do wykonania. Nieustannie wówczas nasz umysł powtarzałby proces uczenia, poznawania i zapamiętywania, co wpłynęłoby na spalanie/utratę ogromnej energii i spowodowałby znaczne wydłużenie całego procesu działania i osiągania zaplanowanych celów.

Polecamy również serwis: Zarządzanie

PRZYKŁAD

Do działu montażu gazowych pieców grzewczych został zatrudniony pan Andrzej. Jego zadaniem była praca polegająca na obsłudze nowoczesnej wkrętarki. Zanim pan Andrzej objął stanowisko, zapoznał się szczegółowo z instrukcją obsługi, a następnie pod okiem mentora – pana Zbyszka (doświadczonego operatora wkrętarek) nabywał umiejętności prawidłowego obsługiwania maszyny, dążąc do wyznaczonych celów ilościowych i jakościowych. Do tej pory pan Andrzej działał na poziomie świadomym, poznawał dokładnie każdy element maszyny i uczył się prawidłowej, bezpiecznej oraz zgodnej z normami i instrukcjami obsługi tej maszyny. Po dwóch miesiącach intensywnej nauki pan Andrzej nie musiał już zastanawiać się nad każdą czynnością, począwszy od włączenia maszyny i jej wykorzystania zgodnego z przeznaczeniem. Przeszedł on ze stanu świadomego pracy do stanu nieświadomego, czyli nawyku pracy na powierzonej mu maszynie. Nie musi już codziennie skupiać się na szczegółowej analizie poszczególnych czynności, robi to za niego podświadomość, taki osobisty kompas, który nadaje właściwy kierunek naszym działaniom, albo też „automatyczny pilot”, który zwalnia nas z trudów myślenia o tym, co logiczne i oczywiste.

Walcz ze złymi nawykami

Rolą kierownika produkcji, jak również powinnością każdego pracownika na hali produkcyjnej powinno być wypracowywanie dobrych nawyków, które poprawią skuteczność działania, bezpieczeństwo pracy, lepsze wykorzystanie osobistego potencjału na rzecz rezultatów pracy i, co nie jest bez znaczenia, przyczynią się do lepszej automotywacji i satysfakcji z pracy.

Od nawyków zależą osiągnięcia i sukcesy lub ich brak oraz do czego w życiu dojdziemy, jaką drogą i jak szybko.

Odkryj i zdiagnozuj złe nawyki swoich podwładnych

Dobrze jest wiedzieć, jakie złe nawyki mają Twoi podwładni, po to, aby starać się je wyeliminować. Przykładami złych nawyków są: brak określania priorytetów w pracy (zajmowanie się sprawami pobocznymi, plotkami, rozmowami i przeszkadzaniem kolegom w pracy), niedokładne wykonywanie pracy, zostawianie bałaganu, jedzenie przy stanowisku pracy zamiast w wyznaczonym miejscu, spóźnienia do pracy i wcześniejsze wyjścia do domu, brak współpracy z innymi, niedostrzeganie potrzeb innych, zła organizacja pracy, wykorzystywanie sprzętu niezgodnie z jego przeznaczeniem itp.).

Zobacz również: Zaangażowanie pracowników

Uświadom podwładnym konieczność zmiany nawyku i pokaż korzyści ze zmiany

Aby zmienić złe nawyki czy też pomóc podwładnym je zmienić, powinieneś uświadomić pracownikom potrzebę ich zmiany. Ważna jest świadomość pracownika: chcę to zmienić, przeszkadza mi to w pracy, podważa moje wartości (poczucie solidności, dokładności, rzetelności, dążenie do rozwoju, awansu), nie osiągam tego, co bym chciał. Istotne, by zrobić pierwszy krok, podjąć wysiłek, wiedzieć, czego się chce i być w tym konsekwentnym. Czy jest to łatwe do osiągnięcia? To zależy, na ile pracownik jest świadomy i zdeterminowany do wyeliminowania złych nawyków i czy Ty, przełożony, jesteś w stanie mu w tym pomóc. Przeszkodami do zmiany nawyków mogą być:

  • niechęć do jakichkolwiek zmian,
  • poczucie zagrożenia zmianą,
  • niepewność,
  • poczucie utraty bezpieczeństwa –„nauczyłem się robić to w ten sposób i tak jest dobrze, po co to zmieniać”,
  • trudności w podjęciu wysiłku na drodze zmiany nawyku,
  • brak uświadomienia potrzeby zmiany nawyku,
  • niedostrzeganie korzyści osobistych związanych ze zmianą posiadanych, ale nieefektywnych nawyków.

Przygotuj się dobrze do tego, aby zakomunikować i zaprezentować pracownikom korzyści ze zmiany (wyeliminowania złego nawyku) poprzez porównanie z osobami, które zmieniły złe przyzwyczajenia i osiągają wymiernie lepsze efekty pracy niż wcześniej. Pokaż na własnym przykładzie efekty zmiany nawyków. Warto zaprezentować korzyści ze zmiany nawyku: oszczędność czasu, zysk, poprawa bezpieczeństwa, możliwość uzyskania awansu/podwyżki, oszczędność pieniędzy/materiałów/surowców/urządzeń, zwiększenie motywacji do pracy, poczucie rozwoju i satysfakcji po zmianie nawyków i dostrzeżenie pozytywnych rezultatów. Dobrym rozwiązaniem na drodze eliminacji złych przyzwyczajeń jest również pokazanie strat, np. niezadowalająca jakość efektów, straty czasu na drodze do celu, spadek motywacji, zniechęcenie, absencje, stres.

Wspieraj podwładnych w eliminowaniu złych nawyków i utrwalaniu dobrych

Psychologowie i eksperci w dziedzinie zachowań ludzi twierdzą, że wprowadzenie nowego nawyku w życie trwa około 20 do 70 dni. Jest to często odbierane przez pracowników jako zbyt trudny, długi i niepotrzebny do niczego proces. Dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie podejście do Twoich pracowników, np. umiejętne, uważne obserwowanie ich na stanowiskach pracy, ocena ich pracy, udzielanie systematycznej informacji zwrotnej, motywowanie do zmiany nieefektywnych nawyków.

Pomóż wypracować ludziom dobre nawyki, aby łatwiej im było pracować, a Tobie nimi zarządzać

Na początku postaw sobie cel i zaplanuj konkretne działania. Czy dostrzegasz potrzebę zmiany nawyków w swoim zespole związanych z wykonywaniem zadań, planowaniem i organizacją pracy czy też w innym obszarze. Powinieneś uświadomić sobie, co Ci przeszkadza, powoduje stres, zmęczenie, poczucie nieefektywnego działania i spadek motywacji pracowników w ich codziennej pracy. Czas, jaki jest potrzebny na zmianę, zależy od siły przyzwyczajenia i podatności danej osoby na zmianę. Wymaga to od pracownika żelaznej konsekwencji i wyjścia z jego dotychczasowej strefy komfortu: „Hmm, było mi tak milutko i fajnie, może jeszcze nie teraz z tą zmianą, może jeszcze nie jest tak źle, może poczekam?” Jeśli ulegnie, przegra na drodze do zmiany złego nawyku. Jeśli będzie z uporem codziennie realizował nakreślony przez Ciebie plan zmiany, wygra i będzie cieszył się zmianą i korzyściami z niej wynikającymi – lepsza efektywność i dobre samopoczucie. Jest to możliwe, jeśli jego potrzeba jest uświadomiona – osiągnie to, czego chce. Trzeba jednak mu w tym pomóc.

Zadaj pytanie: Forum Kadry - Zarządzanie personelem

Ustal z podwładnym realny plan zmiany złego nawyku i motywuj go do zmiany

Stwórz harmonogram z końcową datą zmiany nawyku u podwładnego, biorąc pod uwagę jego realne możliwości osiągnięcia tego celu. Opracuj szczegółowy plan z podziałem na poszczególne dni i czynności do wykonania. Doceniaj pracownika za nawet drobne sukcesy na drodze do zmiany przyzwyczajenia. Staraj się zaplanować i określić cele cząstkowe, monitoruj działania podwładnego.

Oceń stopień wdrożenia nowego, pożądanego nawyku

Po upłynięciu terminu zmiany powinieneś ocenić, w jakim stopniu podwładny wdrożył nowy pozytywny nawyk wspierający określone przez Ciebie wartości. Zobacz i uwypuklij pierwsze pozytywne rezultaty (korzyści) ze zmiany. Aby ułatwić zadanie pracownikowi, pomóż mu założyć dziennik zmiany nawyków. Może to być nawet jedna luźna kartka, na której wpisze sobie jeden pod drugim nawyki, nad którymi właśnie będzie pracował. Każdego dnia pomagasz podwładnemu stwierdzić, w jakim stopniu daną czynność wykonał i co pominął. Dzięki temu będziesz miał kontrolę nad tym procesem, a podwładny zyska większą motywację do pracy nad zmianą nawyków. Świętuj sukces wraz z pracownikiem.

Uproszczona procedura wprowadzenia nowych lub zmiany starych i nieskutecznych nawyków

  1. Wybierz nawyki, które chcesz wprowadzić/zmienić w swoim życiu.
  2. Określ miejsce i czas w ciągu dnia, kiedy będziesz wykonywać zaplanowane czynności.
  3. Załóż szczegółowy wykaz, dziennik nawyków.
  4. Działaj codziennie przez najbliższy minimalny okres zmiany nawyków min. 30 dni, aż każdy nawyk stanie się Twoją druga naturą.
  5. Powtórz cykl w odniesieniu do kolejnego nawyku.

Autor:

certyfikowany trener biznesu, coach; twórca kilkudziesięciu programów szkoleniowych z zakresu motywacji, budowania zespołu, przywództwa, zarządzania. Właściciel firmy ATENA. Przygotowywał i prowadził szkolenia dla kadry menedżerskiej, specjalistów oraz pracowników produkcji, zygmunt.dolata1@neostrada.pl

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA