Benefity pracownicze: Jak pracodawcy zabiegają o pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Zmiany zachodzące na rynku na przestrzeni ostatnich lat wywarły wpływ niemal na jego każdą gałąź, w tym na rynek pracy. Niepewność otoczenia gospodarczego związana z pandemią, wojną i inflacją spowodowała zmianę w hierarchii potrzeb zatrudnionych, powodując mocną transformację także w zakresie świadczeń pracowniczych. Na znaczeniu zyskały benefity, które dają poczucie bezpieczeństwa, wspierają ideę work–life balance oraz odciążają domowy budżet.
REKLAMA
Pracodawcy starają się utrzymać pracowników
Przed ekspertami HR stoi nie lada wyzwanie, gdyż w obliczu dynamicznego otoczenia rynkowego, muszą oni na bieżąco monitorować zmieniające się potrzeby pracowników. Zwłaszcza, że w zakresie działań HR na przestrzeni ostatnich dwóch lat zmiana jest dosyć zauważalna.
W 2021 roku dla 71% badanych firm głównym celem było pozyskaniepracowników, w 2023 roku natomiast najważniejszym obszarem działań HR stało się ich utrzymanie (62% wskazań) – wynika z badania „Zmiany w polskim HR okiem HR-owców”. Wśród priorytetów w 2021 roku, znalazła się również konieczność odpowiedzi na oczekiwania płacowe pracowników (54%), tymczasem w 2023 roku jest to rozwój kultury organizacyjnej (51%).
– Firmy chcąc przyciągnąć najlepsze talenty, powinny proponować nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie, ale także podchodzić innowacyjnie do zapewnienia przyjaznego środowiska pracy, zwiększenia równowagi między życiem prywatnym, a zawodowym oraz do świadczeń pozapłacowych. Warto jednak pamiętać, aby takie benefity odzwierciedlały potrzeby pracowników i były dostosowane do ich planów rozwoju – mówi Dorota Góral, specjalistka ds. rekrutacji w firmie handlowej Foodcom S.A.
Tegoroczne Badanie Deloitte Global Human Capital Trends wykazuje, że firmy, które angażują swoich pracowników w proces twórczy, doświadczają korzyści w postaci 1,8-krotnie większej szansy na silne zaangażowanie pracowników, 2-krotnie większej szansy na wprowadzanie innowacji oraz 1,6-krotnie większej zdolności do przewidywania i skutecznego reagowania na zmiany.
Jakich benefitów chcą pracownicy
REKLAMA
Zgodnie z raportem Enter The Code 75% zatrudnionych zwraca uwagę na benefity w ogłoszeniach, a aż 40% respondentów byłaby skłonna zmienić pracę tylko ze względu na ich lepszą ofertę w innym miejscu. Ponadto, benefity takie jak ubezpieczenie na życie czy pakiety opieki zdrowotnej, pracownicy zaczęli traktować jako standard, aniżeli dodatkową korzyść (odpowiednio 55% i 45%.).
Benefity związane z ochroną zdrowia były najbardziej pożądane podczas pandemii, jednak obecnie większość zatrudnionych, jako większą korzyść wybrałoby podwyżkę wynagrodzenia (73%) lub premię finansową (63%.) – wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy”. Podium zamyka 4-dniowy tydzień pracy, którego oczekuje co trzeci pracownik (33%). Na kolejnych miejscach znalazły się dodatki do pensji, wpływające na obniżenie kosztów życia tj. dofinansowanie dojazdów do pracy (29%) oraz darmowe wyżywienie w pracy (25%).
Następne pięć miejsc należy natomiast do obszarów związanych z ideą work–life balance takich jak:
- dodatkowe dni wolne,
- praca zdalna 2–3 dni w tygodniu,
- dofinansowanie do zdalnych form rozrywki,
- wsparcie finansowe pasji
- nielimitowane dni urlopowe.
Pracodawcy chcą się wyróżnić ofertą benefitów
„Barometr Polskiego Rynku Pracy” pokazuje, że różnego rodzaju benefity otrzymuje zaledwie 30% pracowników. Połowa z nich dostaje bony i rabaty na produkty (52%), na drugim miejscu (45%) znajduje się prywatna opieka medyczna, niewiele mniej osób otrzymuje natomiast paczki świąteczne (44%). Jednak są to standardowe benefity i nie są już traktowane przez kandydatów jako czynnik motywujący do przyjęcia oferty pracy.
– Pracownicy coraz częściej stawiają na rozwój zawodowy i oczekują pracy wykonywanej na elastycznych warunkach, dającej poczucie sensu.– dodaje Dorota Góral.
Pracownik, który może się rozwijać odczuwa większą satysfakcję z pracy, co z kolei wpływa na rosnące zaangażowanie nie tylko w wykonywane zadania, ale także we współtworzenie kultury przedsiębiorstwa.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat