REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczęśliwy pracownik to najlepsza inwestycja!

Paweł Drąg
Szczęśliwy pracownik to najlepsza inwestycja!/fot.Shutterstock
Szczęśliwy pracownik to najlepsza inwestycja!/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trudno o pojęcie bardziej względne niż szczęście. Nasze relacje, poszczególne doświadczenia, dobrzy ludzie spotykani na drodze – wszystko to tworzy codzienność i krok po kroku buduje poczucie zadowolenia. Jedną z istotniejszych kwestii warunkujących poczucie ogólnej satysfakcji jest również szczęście osiągane w miejscu, w którym spędzamy 1/3 życia – w pracy.

Jakkolwiek by to nie zabrzmiało banalnie, to na końcu wszelkich udanych przedsięwzięć stoją ludzie. Do sukcesów firmy prowadzą zmotywowani i energiczni pracobiorcy, którzy widzą sens w tym, co robią. Bez całościowego zadbania o ich morale trudno liczyć na harmonijny rozwój i szereg korzyści. Przedsiębiorstwo skoncentrowane wyłącznie na zadaniach, gdzie nie słychać śmiechu i szczerych rozmów, zazwyczaj jest w jakimś stopniu wybrakowane. Tak jakby brakowało w nim przysłowiowej „kropki nad i”, która mocno popycha ją w oczekiwaną przez pracodawcę stronę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Wszyscy funkcjonujemy w kulturze sukcesu. To towar, po który chcemy sięgać zarówno poprzez indywidualne, jak i zespołowe osiągnięcia. Wyzwolenie z ludzi wszystkiego najlepszego, co w sobie mają, nie jest łatwym zadaniem. Jako pracodawca staram się jednak każdego dnia stwarzać warunki, które sprzyjają wspólnej integracji, a także rozwojowi kompetencji. Często powtarzam, że do mojego pokoju drzwi są zawsze otwarte. Czas poświęcony zespołowi to jak kamfora na drobne rany, które w każdej organizacji muszą powstawać. Pomagam rozwiązywać problemy, szukam rozwiązań, które sprawią, że każda osoba będzie czuła się w pracy dobrze – wyjaśnia Katarzyna Opiekulska, dyrektor zarządzająca LSJ HR Group.

 

Rola pracy w codziennym funkcjonowaniu jest nie do przecenienia. To ona warunkuje statut społeczny, kreuje tożsamość, pozwala nawiązać kontakty zawodowe i prywatne, wpływa na nasz nastrój i każdą odmianę samopoczucia. Jej strata zazwyczaj wiąże się z niepokojem, niepewnością, poczuciem zagrożenia. Podobne emocje wywołuje również praca, która nie daje satysfakcji. Wszakże niemalże wszelkie przeprowadzane badania wskazują, iż szczęśliwy pracownik jest wysoce zmotywowany, zaangażowany w wykonywane czynności, a także pozytywnie usposobiony oraz mniej nerwowy i pod każdym względem zdrowszy.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Już w 2010 roku Instytut Gallupa opublikował głośno komentowane dane, z których wynikało, iż firmy z USA każdego roku tracą blisko 300 miliardów dolarów z powodu braku zaangażowania swoich pracowników. Trudno wyobrazić sobie, aby ten trend się zmienił i raczej można przypuszczać, iż straty finansowe mogą być o wiele wyższe. To kolejny argument skłaniający do tego, aby nie lekceważyć kwestii szczęścia.

>>> Warsztaty z istotnych zmian w prawie pracy

Do budowania zaufania wewnątrz zespołu coraz częściej zatrudnia się osoby na stanowisko chief happiness oficera. W naszym kraju ta funkcja nie jest jeszcze popularna, ale pomału przebija się do świadomości przedsiębiorców. Do jego podstawowych zadań zaliczają się:

  • regularne rozmowy z pracownikami i reakcja na ich wnioski
  • stwarzanie warunków, poprzez przeróżne działania wewnętrzne, do tego, aby pracownicy mieli dostęp do rozmów z przełożonym i mogli swobodnie wyrażać opinię
  • umożliwianie autonomii w zakresie zarządzania ich zakresem kompetencji
  • pomoc w przepływie informacji
  • dbałość o to, aby wartości i zasady wyznawane w firmie były znane wszystkim pracownikom

Każdy człowiek, który rozumie co robi i w jakim celu, będzie czuł się o wiele lepiej, niż ten, który ma wrażenie, iż jest niezauważanym trybem w maszynie całej firmy. Tym samym buduje się dzięki temu poczucie przynależności do firmy i tworzy satysfakcję z wykonywanych zadań.

Skompletuj zespół biorąc pod uwagę ich cechy charakteru, a także wyznawane wartości. Oczywiście, nie zawsze jest to możliwe, ale jeśli instynkt ci podpowiada, że dana osoba kompletnie nie pasuje charakterologicznie i poglądowo do zarządzanej grupy, to nie ryzykuj utraty waszej harmonii.

- Wychodź z inicjatywą i słuchaj swoich współpracowników. Pozwól na to, aby uwierzyli, że ich głos jest dla ciebie naprawdę ważny. Kadra kompetentnych osób to niewyczerpane źródło poglądów, doświadczeń i wizji – od prowadzenia całych działów, po drobiazgi, które mogłyby ulec korektom. Pracodawcy nie mają monopolu na słuszność każdej decyzji. Dobre rady to niewyobrażalnie wielka wartość i każdy rozsądny przedsiębiorca nie będzie się na nie obrażał, tylko  postara się wyciągnąć konstruktywne wnioski – dodaje Katarzyna Opiekulska.

Jednym z podstawowych i najczęściej używanych środków do osiągania zadowolenia są benefity pracownicze. Niestety, wciąż najczęściej są one od początku do końca wybierane przez pracodawców. Łatwo wtedy o błędy. Nie każdy ma ochotę na wypad z namiotem do lasu czy cotygodniowe zajęcia fitness. Dlatego i w tej kwestii najlepszym wyjściem jest szczera rozmowa z zespołem i dopasowanie indywidualnych, spersonalizowanych benefitów. Pamiętaj jednak przy tym, że człowiek zmienia się całe życie i możliwe, że to co na pewnym etapie mu odpowiadało, później już przestaje być dla niego cenne. Wtedy reaguj, niewerbalnie komunikując, iż satysfakcja pracownika jest dla ciebie naprawdę ważna.

Każda zmotywowana, chętna do rozwoju jednostka, potrzebuje wyzwań. Uczyń z tego swoją broń i stwórz możliwości, aby wykorzystać to zarazem dla dobra zespołu, jak i firmy. Dobrym pomysłem może być choćby system oparty na nagradzaniu najlepszych pracowników. Wyzwanie i odrobina rywalizacji nie powinna zaszkodzić. Tym bardziej, że możesz tworzyć wyzwania grupowe, gdzie dodatkowe premie będą wręczane wtedy, kiedy zespół osiągnie łącznie wyznaczony cel.

- Wszystko, o czym rozmawiamy, wynika z jasno określonej filozofii firmy i trwałej kultury organizacyjnej. Przyjazne miejsce pracy, do którego chce się przychodzić każdego dnia, na pewno jest wyzwaniem dla pracodawcy. Wszyscy mamy jednak jeden określony cel – chcemy osiągać nasze zamierzenia. Aby tak się stało, musimy pamiętać, że człowiek jest najważniejszy – zakończyła Katarzyna Opiekulska.

Zadowoleni pracobiorcy są o wiele bardziej produktywni, zdecydowanie kreatywniejsi, rzadziej korzystają ze zwolnień chorobowych, nie szukają nowych wyzwań zawodowych, a także pozytywnie wpływają na morale grupy. Te wszystkie elementy tworzą stały rozwój firmy. Nie warto przechodzić obok tego obojętnym! Tym bardziej, że to najdogodniejsza ścieżka do drogi biznesowego sukcesu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA