REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczęśliwy pracownik to najlepsza inwestycja!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Drąg
Szczęśliwy pracownik to najlepsza inwestycja!/fot.Shutterstock
Szczęśliwy pracownik to najlepsza inwestycja!/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trudno o pojęcie bardziej względne niż szczęście. Nasze relacje, poszczególne doświadczenia, dobrzy ludzie spotykani na drodze – wszystko to tworzy codzienność i krok po kroku buduje poczucie zadowolenia. Jedną z istotniejszych kwestii warunkujących poczucie ogólnej satysfakcji jest również szczęście osiągane w miejscu, w którym spędzamy 1/3 życia – w pracy.

Jakkolwiek by to nie zabrzmiało banalnie, to na końcu wszelkich udanych przedsięwzięć stoją ludzie. Do sukcesów firmy prowadzą zmotywowani i energiczni pracobiorcy, którzy widzą sens w tym, co robią. Bez całościowego zadbania o ich morale trudno liczyć na harmonijny rozwój i szereg korzyści. Przedsiębiorstwo skoncentrowane wyłącznie na zadaniach, gdzie nie słychać śmiechu i szczerych rozmów, zazwyczaj jest w jakimś stopniu wybrakowane. Tak jakby brakowało w nim przysłowiowej „kropki nad i”, która mocno popycha ją w oczekiwaną przez pracodawcę stronę.

REKLAMA

Autopromocja

- Wszyscy funkcjonujemy w kulturze sukcesu. To towar, po który chcemy sięgać zarówno poprzez indywidualne, jak i zespołowe osiągnięcia. Wyzwolenie z ludzi wszystkiego najlepszego, co w sobie mają, nie jest łatwym zadaniem. Jako pracodawca staram się jednak każdego dnia stwarzać warunki, które sprzyjają wspólnej integracji, a także rozwojowi kompetencji. Często powtarzam, że do mojego pokoju drzwi są zawsze otwarte. Czas poświęcony zespołowi to jak kamfora na drobne rany, które w każdej organizacji muszą powstawać. Pomagam rozwiązywać problemy, szukam rozwiązań, które sprawią, że każda osoba będzie czuła się w pracy dobrze – wyjaśnia Katarzyna Opiekulska, dyrektor zarządzająca LSJ HR Group.

 

Rola pracy w codziennym funkcjonowaniu jest nie do przecenienia. To ona warunkuje statut społeczny, kreuje tożsamość, pozwala nawiązać kontakty zawodowe i prywatne, wpływa na nasz nastrój i każdą odmianę samopoczucia. Jej strata zazwyczaj wiąże się z niepokojem, niepewnością, poczuciem zagrożenia. Podobne emocje wywołuje również praca, która nie daje satysfakcji. Wszakże niemalże wszelkie przeprowadzane badania wskazują, iż szczęśliwy pracownik jest wysoce zmotywowany, zaangażowany w wykonywane czynności, a także pozytywnie usposobiony oraz mniej nerwowy i pod każdym względem zdrowszy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Już w 2010 roku Instytut Gallupa opublikował głośno komentowane dane, z których wynikało, iż firmy z USA każdego roku tracą blisko 300 miliardów dolarów z powodu braku zaangażowania swoich pracowników. Trudno wyobrazić sobie, aby ten trend się zmienił i raczej można przypuszczać, iż straty finansowe mogą być o wiele wyższe. To kolejny argument skłaniający do tego, aby nie lekceważyć kwestii szczęścia.

>>> Warsztaty z istotnych zmian w prawie pracy

Do budowania zaufania wewnątrz zespołu coraz częściej zatrudnia się osoby na stanowisko chief happiness oficera. W naszym kraju ta funkcja nie jest jeszcze popularna, ale pomału przebija się do świadomości przedsiębiorców. Do jego podstawowych zadań zaliczają się:

  • regularne rozmowy z pracownikami i reakcja na ich wnioski
  • stwarzanie warunków, poprzez przeróżne działania wewnętrzne, do tego, aby pracownicy mieli dostęp do rozmów z przełożonym i mogli swobodnie wyrażać opinię
  • umożliwianie autonomii w zakresie zarządzania ich zakresem kompetencji
  • pomoc w przepływie informacji
  • dbałość o to, aby wartości i zasady wyznawane w firmie były znane wszystkim pracownikom

Każdy człowiek, który rozumie co robi i w jakim celu, będzie czuł się o wiele lepiej, niż ten, który ma wrażenie, iż jest niezauważanym trybem w maszynie całej firmy. Tym samym buduje się dzięki temu poczucie przynależności do firmy i tworzy satysfakcję z wykonywanych zadań.

Skompletuj zespół biorąc pod uwagę ich cechy charakteru, a także wyznawane wartości. Oczywiście, nie zawsze jest to możliwe, ale jeśli instynkt ci podpowiada, że dana osoba kompletnie nie pasuje charakterologicznie i poglądowo do zarządzanej grupy, to nie ryzykuj utraty waszej harmonii.

- Wychodź z inicjatywą i słuchaj swoich współpracowników. Pozwól na to, aby uwierzyli, że ich głos jest dla ciebie naprawdę ważny. Kadra kompetentnych osób to niewyczerpane źródło poglądów, doświadczeń i wizji – od prowadzenia całych działów, po drobiazgi, które mogłyby ulec korektom. Pracodawcy nie mają monopolu na słuszność każdej decyzji. Dobre rady to niewyobrażalnie wielka wartość i każdy rozsądny przedsiębiorca nie będzie się na nie obrażał, tylko  postara się wyciągnąć konstruktywne wnioski – dodaje Katarzyna Opiekulska.

Jednym z podstawowych i najczęściej używanych środków do osiągania zadowolenia są benefity pracownicze. Niestety, wciąż najczęściej są one od początku do końca wybierane przez pracodawców. Łatwo wtedy o błędy. Nie każdy ma ochotę na wypad z namiotem do lasu czy cotygodniowe zajęcia fitness. Dlatego i w tej kwestii najlepszym wyjściem jest szczera rozmowa z zespołem i dopasowanie indywidualnych, spersonalizowanych benefitów. Pamiętaj jednak przy tym, że człowiek zmienia się całe życie i możliwe, że to co na pewnym etapie mu odpowiadało, później już przestaje być dla niego cenne. Wtedy reaguj, niewerbalnie komunikując, iż satysfakcja pracownika jest dla ciebie naprawdę ważna.

Każda zmotywowana, chętna do rozwoju jednostka, potrzebuje wyzwań. Uczyń z tego swoją broń i stwórz możliwości, aby wykorzystać to zarazem dla dobra zespołu, jak i firmy. Dobrym pomysłem może być choćby system oparty na nagradzaniu najlepszych pracowników. Wyzwanie i odrobina rywalizacji nie powinna zaszkodzić. Tym bardziej, że możesz tworzyć wyzwania grupowe, gdzie dodatkowe premie będą wręczane wtedy, kiedy zespół osiągnie łącznie wyznaczony cel.

- Wszystko, o czym rozmawiamy, wynika z jasno określonej filozofii firmy i trwałej kultury organizacyjnej. Przyjazne miejsce pracy, do którego chce się przychodzić każdego dnia, na pewno jest wyzwaniem dla pracodawcy. Wszyscy mamy jednak jeden określony cel – chcemy osiągać nasze zamierzenia. Aby tak się stało, musimy pamiętać, że człowiek jest najważniejszy – zakończyła Katarzyna Opiekulska.

Zadowoleni pracobiorcy są o wiele bardziej produktywni, zdecydowanie kreatywniejsi, rzadziej korzystają ze zwolnień chorobowych, nie szukają nowych wyzwań zawodowych, a także pozytywnie wpływają na morale grupy. Te wszystkie elementy tworzą stały rozwój firmy. Nie warto przechodzić obok tego obojętnym! Tym bardziej, że to najdogodniejsza ścieżka do drogi biznesowego sukcesu.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

REKLAMA

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA