REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy/fot.Shutterstock
Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancja dobrej atmosfery w pracy jest niezwykle istotna dla potencjalnych pracowników. Poznaj 10 sposobów, jak stworzyć pozytywne miejsce pracy i zachęcić tych najlepszych?

Gwarancja dobrej atmosfery w firmie to dla 56 proc. Polaków wyznacznik atrakcyjnej oferty pracy - wynika z „Badania satysfakcji i preferencji wynagrodzeń” Monster Polska. Wyżej, od relacji w zespole, znalazły się tylko pieniądze. Oto jak stworzyć pozytywne miejsce pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dobra atmosfera, czyli uczmy się od najlepszych

Na rynku funkcjonują firmy, w których pracownicy czują stabilizację zatrudnienia, a warunki pracy oceniają jako wzorowe. Co roku pracodawcy z wartościami mają szansę na zdobycie wyróżnienia w konkursie „Pracodawca przyjazny pracownikom” organizowanym przez NSZZ Solidarność. Wyróżnienie jest istotne, bo do nagrody zgłaszają pracodawcę związki zawodowe. Poszukując dobrych wzorców, warto przyjrzeć się już stosowanym i docenianym rozwiązaniom. Pozytywnych przykładów dostarcza także ranking 100 Najlepszych Pracodawców, który od lat przygotowuje firma Universum. W minionym roku w ankiecie wzięli udział młodzi ludzie z 60 krajów. Ankietowani nie tylko podkreślali, w jakich branżach chcą pracować, ale zaznaczali, co jest dla nich ważne. Z roku na rok zyskuje dobra atmosfera. Najlepiej postrzegani pracodawcy zapewniają też równowagę między pracą, a życiem osobistym.

Polecamy KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

REKLAMA

Aranżacja miejsca pracy

„Dobrej atmosferze sprzyja nowocześnie zaprojektowane miejsce pracy.” - podkreśla Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tego powodu w biurach popularne stały się strefy ciszy (często są to pokoje z wygodnymi fotelami) i strefy rozmów (np. budki telefoniczne). Wyraźny podział na strefy ogranicza hałas, jedną z głównych przyczyn sporów między współpracownikami. Coraz ważniejsza w firmach jest strefa, w której pracownicy mogą zjeść wspólnie posiłek lub wypić kawę. Panująca tam atmosfera sprzyja budowaniu relacji. Pracodawcy dają też wybór miejsca do pracy. Oprócz biurka, w przestrzeniach biurowych pojawiają się kolorowe pufy, materiałowe siedzenia z wysokimi oparciami. Opcjonalnie można pracować na tarasie. W takich firmach jest atmosfera do współpracy.

Benefity dla zespołu

„Nagrody pieniężne, premie i wyróżnienia dzielą, gdy nieustannie przypadają jednej lub dwóm osobom z zespołu. Podobnie jest, jeśli gratulacje i profity za dobrze wykonany projekt zbiera tylko menadżer.” – ostrzega podkreśla Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Chcąc zbudować dobrą atmosferę w zespole, trzeba pamiętać o wszystkich jego członkach. W Polsce to wciąż rzadkość. Z badań Monster Polska wynika, że w Polsce na finansowe bonusy świąteczne może liczyć 19 proc. pracowników. Tyle samo dostaje premię noworoczną. Przeciętny bonus świąteczny w Polsce wynosi 1 100 zł – i jest to 28 proc. przeciętnego wynagrodzenia w kraju. Z kolei premia noworoczna to już 3 300 zł, co stanowi aż 86 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Niestety premie otrzymują wciąż głównie kluczowi pracownicy. Takie działania sprawiają, że atmosfera w zespole się pogarsza.

Atmosfera pozytywnego zarządzania

Budowaniu dobrych relacji sprzyja pozytywne zarządzanie. To umiejętność, której trzeba i warto się nauczyć, gdyż prowadzi do zbudowania trwałego zespołu. Pozytywny paradygmat organizacji opisany został w 2003 roku przez naukowców skupionych wokół Center for Positive Organizational Scholarship na Uniwersytecie Michigan w USA. Skupili się na pokazaniu, że procesy twórcze w organizacji są uwarunkowane doświadczaniem przez pracowników pozytywnych emocji. To one stymulują i motywują do osiągania ponadprzeciętnych wyników. Tworzą tzw. pozytywną spiralę i sprzyjają odczuwaniu przez pracowników dobrej energii, która wzmaga efektywność całej organizacji. Energia firmy wpływa zaś na odczuwanie zadowolenia u pracodawców.

Szybkie rozwiązywanie konfliktów

Czynnikiem, który umacnia zespół, jest sztuka wychodzenia z konfliktów. Nie ma jednego scenariusza, według którego można rozwiązać spór między pracownikami. Natomiast punktem wyjścia jest szczera rozmowa z obiema stronami konfliktu i próba znalezienia antidotum. Nawarstwiające się spory destrukcyjnie działają na zespół.

Wspieranie oddolnych inicjatyw

Działy HR dostrzegły, że pozytywną energię wytwarzają pracownicy zaangażowani w działania, których są inicjatorami. Oznacza to, że firma może poinformować pracowników, że trwa zbiórka suchej karmy dla zwierząt w schronisku lub zapytać jaką organizację zespół chciałby wspomóc. Może się okazać, że pracownicy nie tylko wymyślą zbiórkę, ale zaczną działać i zainicjują wolontariat pracowniczy. Wspólne działania sprawiają, że atmosfera w firmie jest pozytywna.


Przemyślana polityka zatrudnienia

Firmę tworzą ludzie, dlatego szczególnie ważny jest dobór nowych pracowników do stałego i dobrze funkcjonującego zespołu. Jedna osoba o innej kulturze pracy może zburzyć harmonię panującą w teamie. Podczas rekrutacji należy być szczególnie wyczulonym na umiejętność pracy z ludźmi oraz podejście do intryg i plotek. Pomocne w weryfikacji są referencje oraz system poleceń.

W Polsce ten system święci triumfy, choć w naszych przedsiębiorstwach pracownicy robią to w czynie społecznym. Z badań Monster Polska wynika, że zaledwie 1,88 proc. polskich pracodawców ma w firmie tzw. programy referencyjne. Polegają one na tym, że pracownik, który poleci pracodawcy idealnego kandydata do pracy, może liczyć na sowitą premię. Dla porównania, za granicą taki bonus oferuje już 11,38 proc. firm.

Na polskim rynku najczęściej premie stosują przedsiębiorstwa z obszaru technologii – 14,6 proc., elektryczności, gazu, zaopatrzenia w wodę i gospodarki odpadami - 8,3 proc. oraz z obszaru finansów i ubezpieczeń - 6,5 proc.

Elastyczne godziny pracy i casual Friday

Dobre samopoczucie pracownika wzrasta także, gdy nie musi każdego dnia przychodzić do pracy pod krawatem, punktualnie o 8.00. Stąd bardzo dobrym pomysłem jest wprowadzenie elastycznych godzin pracy, w ramach których pracownicy mogą zaczynać pracę np. w godzinach od 8.00 do 10.00. Atmosferze sprzyja też casual friday, czyli dzień, w który można pozwolić sobie na luźniejszy strój.

Imprezy okolicznościowe

Nie warto zapominać o organizowaniu imprez świątecznych, pikników rodzinnych czy dorocznych imprez integracyjnych. Jednocześnie dobrym pomysłem jest sonda wśród pracowników z pytaniem o pożądane atrakcje. Może się okazać, że zamiast corocznych paczek dla dzieci, zespół woli bony na zakupy spożywcze albo karnety sportowe. Jeśli firma ma przewidziany budżet na tego typu bonusy, lepiej zapytać pracowników, jakie mają preferencje.

Atmosfera idzie z góry

Jeśli oczekujemy, że w firmie będzie panować pozytywna atmosfera, sami musimy ją tworzyć. Zasady, które dotyczą zespołu, powinny dotyczyć także menadżerów i prezesów. Przykład idzie z góry. Warto pamiętać, że atmosfera to wspólna sprawa całej firmy. - radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chcesz sobie zrobić długi weekend i bierzesz urlop na żądanie? Uważaj na pułapki w przepisach - pomylisz się i wylatujesz z roboty!

Czasami pracownik musi być ostrożny jak saper - przepisy prawa pracy niby oczywiście chronią pracowników, ale można też natrafić na minę. Szczególnie ostrożnie trzeba korzystać z urlopu na żądanie - to wcale nie działa jak automat i trzeba się pilnować, żeby nie popełnić błędu.

Nie da się cały czas kwitnąć [Wywiad]

Rozmowa z dr Anną Kieszkowską-Grudny, pomysłodawczynią i współredaktorką książki „Formuła wygrywania”, o pułapce nieustannej efektywności i o tym, dlaczego autentyczność i samoświadomość stają się strategicznymi kompetencjami liderów

Pielęgnacyjne świadczenie: kiedy zrozumieją, że warunkiem przyznania świadczenia nie powinno być wyłącznie posiadanie przez współmałżonka OzN orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności? NSA wciąż milczy

W ostatnich latach polski system zabezpieczenia społecznego stoi przed wyzwaniami związanymi z ochroną praw osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Jednym z najbardziej istotnych i ważnych tematów jest świadczenie pielęgnacyjne – forma wsparcia finansowego dla tych, którzy rezygnują z pracy, aby opiekować się bliskimi wymagającymi stałej pomocy. Jednak rygorystyczne przepisy często stają na drodze do uzyskania tej pomocy, nawet gdy opieka jest sprawowana na co dzień. Przykładem jest sprawa, która trafiła przed Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). Szczegółowy zakres faktyczny i prawny sprawy poniżej.

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów. Czy już w listopadzie czeka nas niespodzianka? Trwają prace w ministerstwie

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów - stanie się faktem, bo jeszcze w październiku ruszyły prace w Ministerstwie. Zapadły kluczowe propozycje zmian w ustawie dotyczącej zasad ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego ogromnej grupy pracowników w Polsce.

REKLAMA

AI nie zastąpi empatii. Joanna Sidor: Przyszłość pracy to człowiek, nie algorytm

Sztuczna inteligencja na zawsze zmieniła sposób pracy, ale nie zastąpi relacji międzyludzkich. W nowoczesnych organizacjach kluczowe znaczenie mają kompetencje miękkie – empatia, zdolności komunikacyjne i myślenie strategiczne. Liderzy HR coraz częściej poszukują talentów, które łączą biegłość technologiczną z umiejętnością budowania zaufania. Również kandydaci do pracy coraz częściej pytają o takie kwestie jak kultura organizacyjna, styl komunikacji w firmie i przestrzeń na rozwój.

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków. Rozporządzenie opublikowane 29 października 2025 r. w mocy od 7 listopada. Czas pokaże, czy nowe obostrzenia przyniosą oczekiwane efekty, czy też wymagać będą dalszych modyfikacji - ale już teraz jest pewne, że obywatele nie będą mieli tak łatwego dostępu do świadczeń jak kiedyś. Szczegóły poniżej.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce. Przewodnik po zmianach od 1 stycznia i 1 maja 2026 r.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce już niebawem, ale okazuje się, że z tym zaliczaniem stażu pracy wcale nie jest tak kolorowo. Jest wiele wyłączeń czy "dublowania się okresów pracy". Przedstawiamy przewodnik po zmianach od 2026 r.

Transparentność zamiast tajemnicy. Jak dyrektywa płacowa "uzdrowi" rynek pracy

Wynagrodzenie przestaje być tematem tabu. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy o transparentności płac firmy staną przed obowiązkiem ujawniania stawek w ofertach pracy. Zdaniem Mirosława Białobrzewskiego, Prezesa Golden Serwis, to nie tylko rewolucja legislacyjna, ale przede wszystkim szansa na oczyszczenie rynku i przywrócenie zaufania w relacjach pracodawca–pracownik.

REKLAMA

Wyższe emerytury i renty, nawet o 20% i koniec drakońskich potrąceń? Pismo już na biurku Nawrockiego

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

REKLAMA