REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy

 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy/fot.Shutterstock
Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancja dobrej atmosfery w pracy jest niezwykle istotna dla potencjalnych pracowników. Poznaj 10 sposobów, jak stworzyć pozytywne miejsce pracy i zachęcić tych najlepszych?

Gwarancja dobrej atmosfery w firmie to dla 56 proc. Polaków wyznacznik atrakcyjnej oferty pracy - wynika z „Badania satysfakcji i preferencji wynagrodzeń” Monster Polska. Wyżej, od relacji w zespole, znalazły się tylko pieniądze. Oto jak stworzyć pozytywne miejsce pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Dobra atmosfera, czyli uczmy się od najlepszych

Na rynku funkcjonują firmy, w których pracownicy czują stabilizację zatrudnienia, a warunki pracy oceniają jako wzorowe. Co roku pracodawcy z wartościami mają szansę na zdobycie wyróżnienia w konkursie „Pracodawca przyjazny pracownikom” organizowanym przez NSZZ Solidarność. Wyróżnienie jest istotne, bo do nagrody zgłaszają pracodawcę związki zawodowe. Poszukując dobrych wzorców, warto przyjrzeć się już stosowanym i docenianym rozwiązaniom. Pozytywnych przykładów dostarcza także ranking 100 Najlepszych Pracodawców, który od lat przygotowuje firma Universum. W minionym roku w ankiecie wzięli udział młodzi ludzie z 60 krajów. Ankietowani nie tylko podkreślali, w jakich branżach chcą pracować, ale zaznaczali, co jest dla nich ważne. Z roku na rok zyskuje dobra atmosfera. Najlepiej postrzegani pracodawcy zapewniają też równowagę między pracą, a życiem osobistym.

Polecamy KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Aranżacja miejsca pracy

„Dobrej atmosferze sprzyja nowocześnie zaprojektowane miejsce pracy.” - podkreśla Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tego powodu w biurach popularne stały się strefy ciszy (często są to pokoje z wygodnymi fotelami) i strefy rozmów (np. budki telefoniczne). Wyraźny podział na strefy ogranicza hałas, jedną z głównych przyczyn sporów między współpracownikami. Coraz ważniejsza w firmach jest strefa, w której pracownicy mogą zjeść wspólnie posiłek lub wypić kawę. Panująca tam atmosfera sprzyja budowaniu relacji. Pracodawcy dają też wybór miejsca do pracy. Oprócz biurka, w przestrzeniach biurowych pojawiają się kolorowe pufy, materiałowe siedzenia z wysokimi oparciami. Opcjonalnie można pracować na tarasie. W takich firmach jest atmosfera do współpracy.

Benefity dla zespołu

„Nagrody pieniężne, premie i wyróżnienia dzielą, gdy nieustannie przypadają jednej lub dwóm osobom z zespołu. Podobnie jest, jeśli gratulacje i profity za dobrze wykonany projekt zbiera tylko menadżer.” – ostrzega podkreśla Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Chcąc zbudować dobrą atmosferę w zespole, trzeba pamiętać o wszystkich jego członkach. W Polsce to wciąż rzadkość. Z badań Monster Polska wynika, że w Polsce na finansowe bonusy świąteczne może liczyć 19 proc. pracowników. Tyle samo dostaje premię noworoczną. Przeciętny bonus świąteczny w Polsce wynosi 1 100 zł – i jest to 28 proc. przeciętnego wynagrodzenia w kraju. Z kolei premia noworoczna to już 3 300 zł, co stanowi aż 86 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Niestety premie otrzymują wciąż głównie kluczowi pracownicy. Takie działania sprawiają, że atmosfera w zespole się pogarsza.

Atmosfera pozytywnego zarządzania

Budowaniu dobrych relacji sprzyja pozytywne zarządzanie. To umiejętność, której trzeba i warto się nauczyć, gdyż prowadzi do zbudowania trwałego zespołu. Pozytywny paradygmat organizacji opisany został w 2003 roku przez naukowców skupionych wokół Center for Positive Organizational Scholarship na Uniwersytecie Michigan w USA. Skupili się na pokazaniu, że procesy twórcze w organizacji są uwarunkowane doświadczaniem przez pracowników pozytywnych emocji. To one stymulują i motywują do osiągania ponadprzeciętnych wyników. Tworzą tzw. pozytywną spiralę i sprzyjają odczuwaniu przez pracowników dobrej energii, która wzmaga efektywność całej organizacji. Energia firmy wpływa zaś na odczuwanie zadowolenia u pracodawców.

Szybkie rozwiązywanie konfliktów

Czynnikiem, który umacnia zespół, jest sztuka wychodzenia z konfliktów. Nie ma jednego scenariusza, według którego można rozwiązać spór między pracownikami. Natomiast punktem wyjścia jest szczera rozmowa z obiema stronami konfliktu i próba znalezienia antidotum. Nawarstwiające się spory destrukcyjnie działają na zespół.

Wspieranie oddolnych inicjatyw

Działy HR dostrzegły, że pozytywną energię wytwarzają pracownicy zaangażowani w działania, których są inicjatorami. Oznacza to, że firma może poinformować pracowników, że trwa zbiórka suchej karmy dla zwierząt w schronisku lub zapytać jaką organizację zespół chciałby wspomóc. Może się okazać, że pracownicy nie tylko wymyślą zbiórkę, ale zaczną działać i zainicjują wolontariat pracowniczy. Wspólne działania sprawiają, że atmosfera w firmie jest pozytywna.


Przemyślana polityka zatrudnienia

Firmę tworzą ludzie, dlatego szczególnie ważny jest dobór nowych pracowników do stałego i dobrze funkcjonującego zespołu. Jedna osoba o innej kulturze pracy może zburzyć harmonię panującą w teamie. Podczas rekrutacji należy być szczególnie wyczulonym na umiejętność pracy z ludźmi oraz podejście do intryg i plotek. Pomocne w weryfikacji są referencje oraz system poleceń.

W Polsce ten system święci triumfy, choć w naszych przedsiębiorstwach pracownicy robią to w czynie społecznym. Z badań Monster Polska wynika, że zaledwie 1,88 proc. polskich pracodawców ma w firmie tzw. programy referencyjne. Polegają one na tym, że pracownik, który poleci pracodawcy idealnego kandydata do pracy, może liczyć na sowitą premię. Dla porównania, za granicą taki bonus oferuje już 11,38 proc. firm.

Na polskim rynku najczęściej premie stosują przedsiębiorstwa z obszaru technologii – 14,6 proc., elektryczności, gazu, zaopatrzenia w wodę i gospodarki odpadami - 8,3 proc. oraz z obszaru finansów i ubezpieczeń - 6,5 proc.

Elastyczne godziny pracy i casual Friday

Dobre samopoczucie pracownika wzrasta także, gdy nie musi każdego dnia przychodzić do pracy pod krawatem, punktualnie o 8.00. Stąd bardzo dobrym pomysłem jest wprowadzenie elastycznych godzin pracy, w ramach których pracownicy mogą zaczynać pracę np. w godzinach od 8.00 do 10.00. Atmosferze sprzyja też casual friday, czyli dzień, w który można pozwolić sobie na luźniejszy strój.

Imprezy okolicznościowe

Nie warto zapominać o organizowaniu imprez świątecznych, pikników rodzinnych czy dorocznych imprez integracyjnych. Jednocześnie dobrym pomysłem jest sonda wśród pracowników z pytaniem o pożądane atrakcje. Może się okazać, że zamiast corocznych paczek dla dzieci, zespół woli bony na zakupy spożywcze albo karnety sportowe. Jeśli firma ma przewidziany budżet na tego typu bonusy, lepiej zapytać pracowników, jakie mają preferencje.

Atmosfera idzie z góry

Jeśli oczekujemy, że w firmie będzie panować pozytywna atmosfera, sami musimy ją tworzyć. Zasady, które dotyczą zespołu, powinny dotyczyć także menadżerów i prezesów. Przykład idzie z góry. Warto pamiętać, że atmosfera to wspólna sprawa całej firmy. - radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy doszło do naruszeń praw pracowniczych w resorcie pracy? Pracownicy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oczekiwali podpisania dokumentu: Polityka rozwiązywania konfliktów oraz przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i naruszaniu dóbr osobistych w miejscu pracy

W dniu 17 stycznia 2025 r. resort pracy wydał interesujący komunikat dotyczący bezpośrednio pracy i warunków zatrudnienia w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Obiady za 1 zł w Lidlu i darmowa kawa a w Biedronce vouchery rabatowe do 1000 zł na zakupy. Kiedy i dla kogo?

Co daje Biedronka a co Lidl na 2025 r.? Poniżej szerokie umówienie najciekawszych przypadków. Skorzystać może naprawdę wiele osób!

Współczynnik ekwiwalentu 2025 na pełnym i niepełnym etacie. Nowa wysokość od lutego

Współczynnik ekwiwalentu inaczej współczynnik urlopowy służy do obliczenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego za każdy dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowy. Ile wynosi współczynnik do ekwiwalentu w 2025 roku?

Przykłady siły wyższej do urlopu z art. 1481 Kodeksu pracy

Jakie mogą być przykłady siły wyższej do urlopu z art. 1481 Kodeksu pracy? Czy trzeba uzasadniać wniosek o zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej? Jakie warunki musi spełniać podany powód?

REKLAMA

Czy na okresie próbnym przysługuje urlop?

Okres próbny może trwać do 3 miesięcy. Czy w tym czasie pracownik może skorzystać z urlopu wypoczynkowego? Jeśli tak to ile dni mu przysługuje? Co na to Kodeks pracy?

Redukcje etatów w szkołach: dotyczy około 11 000 nauczycieli. Jest podpis B. Nowackiej pod rozporządzeniem! Ważne zmiany w polskiej edukacji od roku szkolnego 2025/2026

Zaczęły się ferie zimowe, a tu taka wiadomość! Od 1 września 2025 r. będą spore zmiany w polskiej edukacji. Pracę może stracić nawet 11 000 nauczycieli. Dlaczego? Bo zmieniono rozporządzenie. W dniu 17 stycznia 2025 r. Barbara Nowacka podpisała ważny akt prawny. Co dalej z sytuacją uczniów i nauczycieli?

Czy ochrona przedemerytalna obowiązuje w przypadku zwolnień grupowych?

Komu przysługuje ochrona przedemerytalna? Od kiedy obowiązuje i w jakich przypadkach? Czy wiek przedemerytalny chroni pracownika przed zwolnieniem również w ramach zwolnień grupowych?

Renta wdowia 2025: 3 najczęstsze błędy przy wypełnianiu wniosku ERWD

Os stycznia 2025 r. można składać wniosek o rentę wdowią. Termin na złożenie wniosku mija dopiero z końcem lipca. Warto spokojnie wypełnić wniosek. Rzeczniczka ZUS wskazuje 3 najczęstsze błędy popełniane przy wypełnianiu wniosku ERWD. Jak nie przedłużyć rozpatrzenia wniosku?

REKLAMA

Kalkulator wynagrodzeń 2025 [BRUTTO NETTO]

Kalkulator wynagrodzeń 2025 przelicza wynagrodzenie brutto na wynagrodzenie netto czyli tyle, ile pracownik otrzyma na rękę. Wyszczególnia, ile z wynagrodzenia należy odprowadzić składki emerytalnej, rentowej, chorobowej, składek ZUS ogólnie, składki zdrowotnej oraz zaliczki na podatek dochodowy.

Luty 2025 – kalendarz do druku [PDF]

Luty 2025 – kalendarz do druku w formacie PDF. Pobierz za darmo i wydrukuj. Kalendarz posiada miejsce na notatki. W tym roku luty ma 28 dni. W tym miesiącu wypadają takie święta jak Ofiarowanie Pańskie (Matki Boskiej Gromnicznej) czy Dzień Zakochanych (Walentynki). Sprawdź, dlaczego luty ma najmniej dni. Pobierz kalendarz do druku w formacie pdf.

REKLAMA