REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy/fot.Shutterstock
Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancja dobrej atmosfery w pracy jest niezwykle istotna dla potencjalnych pracowników. Poznaj 10 sposobów, jak stworzyć pozytywne miejsce pracy i zachęcić tych najlepszych?

Gwarancja dobrej atmosfery w firmie to dla 56 proc. Polaków wyznacznik atrakcyjnej oferty pracy - wynika z „Badania satysfakcji i preferencji wynagrodzeń” Monster Polska. Wyżej, od relacji w zespole, znalazły się tylko pieniądze. Oto jak stworzyć pozytywne miejsce pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Dobra atmosfera, czyli uczmy się od najlepszych

Na rynku funkcjonują firmy, w których pracownicy czują stabilizację zatrudnienia, a warunki pracy oceniają jako wzorowe. Co roku pracodawcy z wartościami mają szansę na zdobycie wyróżnienia w konkursie „Pracodawca przyjazny pracownikom” organizowanym przez NSZZ Solidarność. Wyróżnienie jest istotne, bo do nagrody zgłaszają pracodawcę związki zawodowe. Poszukując dobrych wzorców, warto przyjrzeć się już stosowanym i docenianym rozwiązaniom. Pozytywnych przykładów dostarcza także ranking 100 Najlepszych Pracodawców, który od lat przygotowuje firma Universum. W minionym roku w ankiecie wzięli udział młodzi ludzie z 60 krajów. Ankietowani nie tylko podkreślali, w jakich branżach chcą pracować, ale zaznaczali, co jest dla nich ważne. Z roku na rok zyskuje dobra atmosfera. Najlepiej postrzegani pracodawcy zapewniają też równowagę między pracą, a życiem osobistym.

Polecamy KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Aranżacja miejsca pracy

„Dobrej atmosferze sprzyja nowocześnie zaprojektowane miejsce pracy.” - podkreśla Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tego powodu w biurach popularne stały się strefy ciszy (często są to pokoje z wygodnymi fotelami) i strefy rozmów (np. budki telefoniczne). Wyraźny podział na strefy ogranicza hałas, jedną z głównych przyczyn sporów między współpracownikami. Coraz ważniejsza w firmach jest strefa, w której pracownicy mogą zjeść wspólnie posiłek lub wypić kawę. Panująca tam atmosfera sprzyja budowaniu relacji. Pracodawcy dają też wybór miejsca do pracy. Oprócz biurka, w przestrzeniach biurowych pojawiają się kolorowe pufy, materiałowe siedzenia z wysokimi oparciami. Opcjonalnie można pracować na tarasie. W takich firmach jest atmosfera do współpracy.

Benefity dla zespołu

„Nagrody pieniężne, premie i wyróżnienia dzielą, gdy nieustannie przypadają jednej lub dwóm osobom z zespołu. Podobnie jest, jeśli gratulacje i profity za dobrze wykonany projekt zbiera tylko menadżer.” – ostrzega podkreśla Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Chcąc zbudować dobrą atmosferę w zespole, trzeba pamiętać o wszystkich jego członkach. W Polsce to wciąż rzadkość. Z badań Monster Polska wynika, że w Polsce na finansowe bonusy świąteczne może liczyć 19 proc. pracowników. Tyle samo dostaje premię noworoczną. Przeciętny bonus świąteczny w Polsce wynosi 1 100 zł – i jest to 28 proc. przeciętnego wynagrodzenia w kraju. Z kolei premia noworoczna to już 3 300 zł, co stanowi aż 86 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Niestety premie otrzymują wciąż głównie kluczowi pracownicy. Takie działania sprawiają, że atmosfera w zespole się pogarsza.

Atmosfera pozytywnego zarządzania

Budowaniu dobrych relacji sprzyja pozytywne zarządzanie. To umiejętność, której trzeba i warto się nauczyć, gdyż prowadzi do zbudowania trwałego zespołu. Pozytywny paradygmat organizacji opisany został w 2003 roku przez naukowców skupionych wokół Center for Positive Organizational Scholarship na Uniwersytecie Michigan w USA. Skupili się na pokazaniu, że procesy twórcze w organizacji są uwarunkowane doświadczaniem przez pracowników pozytywnych emocji. To one stymulują i motywują do osiągania ponadprzeciętnych wyników. Tworzą tzw. pozytywną spiralę i sprzyjają odczuwaniu przez pracowników dobrej energii, która wzmaga efektywność całej organizacji. Energia firmy wpływa zaś na odczuwanie zadowolenia u pracodawców.

Szybkie rozwiązywanie konfliktów

Czynnikiem, który umacnia zespół, jest sztuka wychodzenia z konfliktów. Nie ma jednego scenariusza, według którego można rozwiązać spór między pracownikami. Natomiast punktem wyjścia jest szczera rozmowa z obiema stronami konfliktu i próba znalezienia antidotum. Nawarstwiające się spory destrukcyjnie działają na zespół.

Wspieranie oddolnych inicjatyw

Działy HR dostrzegły, że pozytywną energię wytwarzają pracownicy zaangażowani w działania, których są inicjatorami. Oznacza to, że firma może poinformować pracowników, że trwa zbiórka suchej karmy dla zwierząt w schronisku lub zapytać jaką organizację zespół chciałby wspomóc. Może się okazać, że pracownicy nie tylko wymyślą zbiórkę, ale zaczną działać i zainicjują wolontariat pracowniczy. Wspólne działania sprawiają, że atmosfera w firmie jest pozytywna.


Przemyślana polityka zatrudnienia

Firmę tworzą ludzie, dlatego szczególnie ważny jest dobór nowych pracowników do stałego i dobrze funkcjonującego zespołu. Jedna osoba o innej kulturze pracy może zburzyć harmonię panującą w teamie. Podczas rekrutacji należy być szczególnie wyczulonym na umiejętność pracy z ludźmi oraz podejście do intryg i plotek. Pomocne w weryfikacji są referencje oraz system poleceń.

W Polsce ten system święci triumfy, choć w naszych przedsiębiorstwach pracownicy robią to w czynie społecznym. Z badań Monster Polska wynika, że zaledwie 1,88 proc. polskich pracodawców ma w firmie tzw. programy referencyjne. Polegają one na tym, że pracownik, który poleci pracodawcy idealnego kandydata do pracy, może liczyć na sowitą premię. Dla porównania, za granicą taki bonus oferuje już 11,38 proc. firm.

Na polskim rynku najczęściej premie stosują przedsiębiorstwa z obszaru technologii – 14,6 proc., elektryczności, gazu, zaopatrzenia w wodę i gospodarki odpadami - 8,3 proc. oraz z obszaru finansów i ubezpieczeń - 6,5 proc.

Elastyczne godziny pracy i casual Friday

Dobre samopoczucie pracownika wzrasta także, gdy nie musi każdego dnia przychodzić do pracy pod krawatem, punktualnie o 8.00. Stąd bardzo dobrym pomysłem jest wprowadzenie elastycznych godzin pracy, w ramach których pracownicy mogą zaczynać pracę np. w godzinach od 8.00 do 10.00. Atmosferze sprzyja też casual friday, czyli dzień, w który można pozwolić sobie na luźniejszy strój.

Imprezy okolicznościowe

Nie warto zapominać o organizowaniu imprez świątecznych, pikników rodzinnych czy dorocznych imprez integracyjnych. Jednocześnie dobrym pomysłem jest sonda wśród pracowników z pytaniem o pożądane atrakcje. Może się okazać, że zamiast corocznych paczek dla dzieci, zespół woli bony na zakupy spożywcze albo karnety sportowe. Jeśli firma ma przewidziany budżet na tego typu bonusy, lepiej zapytać pracowników, jakie mają preferencje.

Atmosfera idzie z góry

Jeśli oczekujemy, że w firmie będzie panować pozytywna atmosfera, sami musimy ją tworzyć. Zasady, które dotyczą zespołu, powinny dotyczyć także menadżerów i prezesów. Przykład idzie z góry. Warto pamiętać, że atmosfera to wspólna sprawa całej firmy. - radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga: zaczęła się inwazja kleszczy. Ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową, wypadek przy pracy i świadczenia z ZUS

Jak podaje w swoim komunikacje Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna zaczął się już "sezon" na kleszcze. Nie wiele osób wie, ale ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową czy nawet wypadek przy pracy, a co się z tym wiąże możliwość otrzymywania świadczenia z ZUS czy KRUS. Przytaczamy też mity dotyczące kleszczy ale i niezbędne informacje.

Co się należy oprócz wynagrodzenia? 3 świadczenia wynikające ze stosunku pracy

Wynagrodzenie to świadczenie dla pracownika wynikające ze stosunku pracy. Przepisy prawa pracy przewidują jeszcze trzy inne świadczenia, które należą się pracownikowi. Jakie i co należy o nich wiedzieć?

Tylko 169 zł. Tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r., ale nie dla wszystkich

Tylko 169 zł. Tak, tyle wynosi składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w II kwartale 2025 r. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich ubezpieczonych. Niby stawka jest niska, ale z drugiej strony w przyszłości emerytura czy renta też będzie niska. Czy warto?

Nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026

Od 1 kwietnia 2025 r. odszkodowania z ZUS są wyższe. Ile ZUS wypłaci za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu? Oto nowe stawki odszkodowania z ZUS 2025 i 2026.

REKLAMA

Aktywnie w żłobku. Maksymalny koszt pobytu dziecka w żłobku wynosi 2200 zł

2200 zł - tyle wynosi wysokość kosztu pobytu dziecka w żłobku w okresie od 1 kwietnia 2025 r. do 31 marca 2026 r. Jest to maksymalna stawka uprawniająca rodziców do skorzystania ze świadczenia „aktywnie w żłobku”.

Bez refundacji dla cukrzyków, a koszt leczenia to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Mamy odpowiedź z Ministerstwa Zdrowia

Zgodnie z Konstytucją RP każdy ma prawo do ochrony zdrowia. Jak się jednak okazuje to zdrowie jest chronione w różnym stopniu w stosunku do różnych osób. Niestety sytuacja niektórych osób cierpiących na cukrzycę nie poprawi się w najbliższym czasie. Ministerstwo Zdrowia odpowiedziało, że nie planuje poszerzenia populacji uprawnionej do korzyści i dofinansowań związanych z cukrzycą.

Kiedy 36 dni urlopu dla pracownika?

Standardem jest, że pracownicy mają 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku. Niektórzy pracownicy są uprawnieni do nawet 36 dni urlopu. Kto i kiedy może liczyć na tak długi urlop?

Utrata przez uczestnika PPK statusu osoby zatrudnionej to nie koniec oszczędzania w PPK [Przykłady]

Zmiana przez uczestnika PPK tytułu do ubezpieczeń społecznych nie zwalnia podmiotu zatrudniającego z obowiązku dokonywania wpłat do PPK za tę osobę. Oznacza to, że utrata statusu osoby zatrudnionej nie wpływa na status uczestnika PPK. Nadal należy odprowadzać wpłaty do PPK.

REKLAMA

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

ZUS wypłaci wyższe odszkodowanie. Już obowiązują nowe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy

Od 1 kwietnia 2025 r. obowiązują nowe, wyższe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy lub choroby zawodowej. Za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje 1636 zł.

REKLAMA