REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Najczęstsze powody zmiany pracy
Najczęstsze powody zmiany pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W życiu każdego z nas nadchodzi taki moment, kiedy trzeba coś zmienić. Za niskie zarobki, brak możliwości rozwoju i awansu, problemy z szefem - to tylko niektóre z najczęstszych przyczyn zmiany pracy.

Aż 33% firm w Polsce ma problem z rekrutacją wykwalifikowanych pracowników. Nie chcesz dołączyć do tego grona? Oto najczęstsze powody zmiany pracy…

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Za małe zarobki

Choć daleko jest w Polsce do pełnej jawności wynagrodzeń, to z raportów płacowych korzystają już chyba wszyscy, poza… pracodawcami. Dzisiaj z łatwością możemy sprawdzić, ile powinniśmy zarabiać. I zobaczyć, że zarabiamy za mało. Konkurencyjne firmy oferują opiekę medyczną, darmowe lunche i piwne piątki, a u was od lat te same biurka, rozpadające się krzesła i pustki na koncie? Nic dziwnego, że pracownik da się skusić firmom, które lepiej o niego zadbają.

Polecamy: Personel i Zarządzanie

Aż 35% szukających pracy Polaków chce ją zmienić z powodu za niskich zarobków.

REKLAMA

- Podwyżka ma doskonałe działanie motywacyjne, ale niestety – krótkotrwałe – zauważa Aneta Dziadkowiec, HR Manager w Jobs Plus. - A przecież nie możemy podwyższać pensji w nieskończoność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastanówmy się więc, do jakiego pułapu możemy zwiększać wynagrodzenie, zainwestujmy też w benefity pozapłacowe: te droższe (np. opieka medyczna, karta na zajęcia sportowe) lub mniej kosztowne (np. elastyczne godziny pracy, praca zdalna).

Brak możliwości rozwoju i awansu

Potrzeba rozwoju zawodowego to druga najważniejsza przyczyna zmiany pracy – wskazuje ją aż 15% pracujących Polaków.

– Warto stworzyć ścieżkę rozwoju pracowników i promować rekrutacje wewnętrzne. Nic tak nie motywuje do dalszej pracy jak awans – radzi Aneta Dziadkowiec z Jobs Plus.

Magiczne hasło „budżet szkoleniowy” działa jak wabik na pracowników, zwłaszcza z pokolenia Y – ci ludzie są żądni wiedzy i naprawdę chcą się rozwijać. A jeśli nie mają ku temu możliwości w swojej firmie, to poszukają ich gdzie indziej.

Pamiętajmy, że inwestycja w rozwój pracowników działa na korzyść naszego biznesu: zwiększa kwalifikacje zespołu, motywację do pracy. Poza wszystkim to również skuteczne działanie employer brandingowe, które przyciągnie nowe osoby chętne do pracy w firmie.  

Złe relacje z szefem

W każdym porzekadle jest garść prawdy, a przecież mówi się, że przychodzimy do pracy, a odchodzimy od szefa. 60% pracowników przyznaje, że bezpośredni przełożony jest osobą, która ma kluczowy wpływ na zaangażowanie i satysfakcję z pracy. Dlatego jego postawa będzie szczególnie ważnym czynnikiem motywacyjnym lub… demotywacyjnym.

Warto więc połączyć cele biznesowe z zadowoleniem pracownika, zapewniając regularny feedback, rozmowę i podtrzymując przyjazne relacje w zespole. Sprawa jest znacznie łatwiejsza w małych firmach, gdzie znamy „szefa wszystkich szefów” i możemy sobie pozwolić na mniej formalną atmosferę. Warto wykorzystać tę przewagę, a dobre relacje przyniosą korzyść wtedy, kiedy pracownik zacznie rozważać odejście. Prawdopodobieństwo, że zagra z nami w otwarte karty wzrasta, a razem z tym – szansa, że go zatrzymamy.  

Za dużo pracy

Idea work life balance coraz bardziej zyskuje na popularności. Ale bierze w łeb, kiedy mamy tyle pracy, że nie wiadomo, w co włożyć ręce. Z obawy przed utratą zajęcia, nie odmówimy przecież zostania po godzinach. Ani się obejrzymy, a mijają kolejne dni, tygodnie, pracy po 10 lub 12 godzin. Bardziej napięte okresy mogą się oczywiście zdarzyć, ale zostawanie dzień w dzień po godzinach to nie jest normalna sprawa. Przyjrzyjmy się, dlaczego nasz pracownik zostaje dłużej – ma problem z produktywnością, a może za dużo na głowie? Warto rozważyć zatrudnienie pomocy czy reorganizację pracy. Do dyspozycji pracodawcy jest również praca zdalna czy elastyczne godziny.  

Dołącz do nas na Facebooku!

Chęć zmiany otoczenia, poszukiwanie nowych wyzwań

W życiu każdego z nas nadchodzi taki moment, kiedy trzeba coś zmienić. I nie pomoże już wyższa pensja, zmiana działu, czy nawet awans. W tej kwestii niestety czasem nie można już wiele wskórać. Jeśli wiesz, że współpraca nieodwracalnie dobiega końca, zaprośmy pracownika na exit interview.

Taka rozmowa może być cennym źródłem informacji o motywacji i powodach odejścia. Ważne, by zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystać w relacjach z pozostałymi pracownikami.

Podobno jeśli raz pomyślimy o zmianie pracy, to ta myśl nas już nie opuści, dopóki... jej faktycznie nie zmienimy. Dlatego lepiej zapobiegać i nie dać pracownikowi powodu do rozglądania się za nowym zatrudnieniem. A zatem, do dzieła!

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA