REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stres, nieobecność w pracy i zwolnienia pracowników po cyberatakach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
stres nieobecność w pracy zwolnienia po cyberatakach
Stres, nieobecność w pracy i zwolnienia po cyberatakach
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej konsekwencje cyberataków dotykają pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informatyczne firm. Stres, nieobecność w pracy, a nawet zwolnienia to kolejne problemy, z którymi muszą radzić sobie zaatakowane przedsiębiorstwa.

Cyberatak - konsekwencje dla firm i pracowników

W ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosła liczba ataków ransomware bazujących na metodach socjotechnicznych – wynika z badania „State of Ransomware 2025” przeprowadzonego przez firmę Sophos. Co więcej, zespoły odpowiadające za bezpieczeństwo informatyczne w firmach coraz częściej mierzą się z konsekwencjami ataków wykraczającymi poza kwestie techniczne. Z każdym z tych incydentów wiążą się nie tylko koszty operacyjne, ale także stres, nieobecności w pracy czy nawet zwolnienia pracowników działów IT.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Raport firmy Sophos wskazuje, że kradzież danych uwierzytelniających to wciąż jedna z najczęstszych na świecie przyczyn umożliwiających prowadzenie ataków ransomware na przedsiębiorstwa. Chociaż jej udział w 2025 r. spadł do 23% (z 29% w roku ubiegłym), nadal stanowi istotny wektor ataku na systemy IT. Szczególnie narażone są średnie firmy (zatrudniające do 250 pracowników) – w ich przypadku aż 30% wszystkich ataków ransomware w ostatnich 12 miesiącach zaczęło się od przejęcia danych uwierzytelniających. Istotne zagrożenie stanowią również ataki wykorzystujące techniki socjotechniczne. Wiadomości e-mail zawierające złośliwe oprogramowanie były źródłem 19% ataków na firmy na świecie, a phishing odpowiadał za 18% przypadków (wzrost o 7 punktów procentowych r/r).

Jednym z najważniejszych działań prewencyjnych w firmach jest edukacja. Zespół powinien być dobrze przygotowany, znać potencjalne zagrożenia, umieć rozpoznawać sygnały ostrzegawcze oraz odpowiednio reagować. Jednak samo przygotowanie techniczne do walki z cyberatakami to dziś za mało. Ataki ransomware silnie uderzają w ludzi, którzy znajdują się w ich centrum, czyli przede wszystkim w zespoły ds. IT i cyberbezpieczeństwa. Dlatego firmy powinny uzupełniać szkolenia z cyberhigieny o rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, a także rozważyć zapewnienie wsparcia psychologicznego dla swoich zespołów – wskazuje Chester Wisniewski, dyrektor ds. technologii w firmie Sophos.

Stres pracowników po cyberataku

Wszystkie firmy, których dane zostały zaszyfrowane w wyniku ataku ransomware, zaobserwowały negatywne konsekwencje wśród personelu ds. IT oraz cyberbezpieczeństwa. Oprócz wyzwań związanych z przywracaniem sprawności systemów, mierzyli się oni także z obciążeniem psychicznym. Aż 41% respondentów wskazało na wzmożony stres i lęk przed kolejnym atakiem. Z kolei jedna trzecia zwróciła uwagę na pojawienie się poczucia winy związanego z tym, że nie udało się zatrzymać incydentu na czas.

Problemy te miały też wymiar praktyczny – aż 31% respondentów zgłosiło nieobecności pracowników działów IT spowodowane stresem lub pogorszeniem zdrowia psychicznego po incydencie. Ransomware stanowi więc nie tylko zagrożenie dla danych czy ciągłości działania przedsiębiorstwa. Jest również czynnikiem wpływającym na kondycję psychiczną osób odpowiedzialnych za cyfrowe bezpieczeństwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaufanie w zespole po cyberataku

REKLAMA

Aż 40% respondentów odnotowało zwiększoną presję ze strony kadry kierowniczej na działy IT po incydencie. Co czwarty badany wskazuje, że w jego firmie doszło do wymiany lidera ds. bezpieczeństwa. To pokazuje, że część firm reaguje poprzez wywieranie presji lub personalne rozliczenia za ataki, co może dodatkowo pogłębiać stres w zespole.

Warto pamiętać, że ludzki błąd czy luka w zabezpieczeniach nie zawsze wynikają z zaniedbania czy złych intencji pracownika. Często są skutkiem posiadania ograniczonych zasobów, niewystarczających zabezpieczeń czy zbyt dużej liczby równolegle wykonywanych zadań. W zarządzaniu sytuacją po incydencie kluczowa jest analiza jego źródłowych przyczyn i wspólne wyciąganie wniosków. Pozwoli to nie tylko zidentyfikować luki w zabezpieczeniach, ale również wypracować skuteczniejsze procedury cyberbezpieczeństwa oraz wzmocnić zaufanie w zespole – komentuje Chester Wisniewski.

Ataki ransomware stanowią nie tylko próbę złamania zabezpieczeń IT w firmach, ale testują również kulturę organizacyjną oraz podejście do pracowników. Od tego, jak przedsiębiorstwo reaguje na kryzys, zależy nie tylko jego reputacja, ale i to czy utrzyma w zespole doświadczonych specjalistów. Dlatego tak ważne jest, aby mówić o potrzebie budowania bezpieczeństwa w przedsiębiorstwach, uwzględniając zarówno kwestie techniczne, jak i wsparcie dla pracowników, którzy są za nie odpowiedzialni. Raport „State of Ransomware 2025” dostępny jest pod adresem: www.sophos.com/en-us/content/state-of-ransomware

O raporcie: dane z raportu „State of Ransomware 2025” pochodzą z badania przeprowadzonego wśród 3,4 tys. liderów IT oraz cyberbezpieczeństwa w okresie od stycznia do marca 2025 roku. Badanych pytano o ich doświadczenia związane z ransomware w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Respondenci pochodzili z 17 krajów z obu Ameryk, Europy, Azji i rejonu Pacyfiku. Badane firmy zatrudniały od 100 do 5 tys. pracowników, a ich roczne przychody wahały się od 5 milionów dolarów do ponad 50 miliardów dolarów.

Źródło: Sophos

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stres, nieobecność w pracy i zwolnienia pracowników po cyberatakach

Coraz częściej konsekwencje cyberataków dotykają pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informatyczne firm. Stres, nieobecność w pracy, a nawet zwolnienia to kolejne problemy, z którymi muszą radzić sobie zaatakowane przedsiębiorstwa.

Będą zmiany w definicji mobbingu i obowiązkach pracodawcy

Według badań aż 90% pracowników spotyka się w pracy z mobbingiem. Mimo obowiązku nałożonego w Kodeksie pracy, zwalczanie mobbingu jest bardzo trudne. Przed mobbingiem nie chronią także nspektorzy pracy, ponieważ nie dysponują żadnymi władczymi narzędziami. Trwają prace nad zmianą definicji mobbingu i związanymi z tym obowiązkami pracodawców.

Jak optymalizować koszty zatrudnienia? [Poradnik dla pracodawców]

Poradnik dla pracodawcy "Jak optymalizować koszty zatrudnienia" zawiera najnowsze zmiany obowiązujące od 1 czerwca 2025 roku (stażyści z urzędu pracy i praktyka absolwencka). Jak wprowadzić w firmie oszczędności w zakresie kosztów pracy? Jak uzyskać środki z KFS na podnoszenie kwalifikacji pracowników?

Waloryzacja emerytur i rent 2026. O ile wzrosną?

Nie ma porozumienia w RDS w sprawie wysokości wskaźnika waloryzacji emerytur i rent na 2026 rok. Rada Ministrów ma 21 dni na ustalenie wskaźnika. Od czego zależy kwota corocznej waloryzacji emerytur i rent?

REKLAMA

Prezydent podpisał wyższy wiek emerytalny komorników. Czy będą odszkodowania?

Prezydent podpisał nowelizację przesuwającą z 65 lat na 70 lat wiek, po ukończeniu którego odwołuje się komorników z urzędu. Czy będą zgłaszane roszczenia odszkodowawcze?

Niższe składki ZUS dla nowych przedsiębiorstw. Czy warto korzystać?

Niższe składki ZUS dla nowych przedsiębiorstw to preferencyjny ZUS, ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe. Czy warto korzystać z przysługujących uprawnień obniżenia składek ubezpieczeniowych? Na czym polegają wskazane udogodnienia i z czym się wiążą?

Kiedy pracodawca wypłaci ekwiwalent za urlop? [PROJEKT]

Pracodawca będzie mógł wykonać jeden przelew ekwiwalentu za urlop wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia. Zmiana, nad którą pracuje rząd, ma odciążyć działy kadrowo-płacowe, zwłaszcza w firmach z dużą rotacją pracowników.

Nowość: Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami. Co to daje?

Rok 2025 rozpoczął się dla społeczności osób z niepełnosprawnościami od przełomowego wydarzenia – ruszył projekt "Centrum Komunikacji dla Osób z Niepełnosprawnościami", realizowany przez Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Co ważne w III kwartale 2025 r. program wciąż trwa. Warto więc z niego skorzystać! Inicjatywa ma na celu fundamentalną zmianę w sposobie, w jaki osoby z różnorodnymi niepełnosprawnościami komunikują się ze światem. Co można zyskać? Jakie pieniądze są przeznaczone na realizację programu? Podpowiadamy.

REKLAMA

ZW i AZW: osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025

ZW i AZW: osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025. Na czym polega wsparcie? Kto może z niego skorzystać? I co można otrzymać?

Analiza stanowiska pracy powinna być wykonywana co 2 lata

Analiza stanowiska pracy to nieoczywisty klucz do sukcesu wdrożenia SAP HCM. Powinna być wykonywana systematycznie co 2 lata. Dlaczego to tak ważne? Opowiada Aneta Stelmach, przedstawicielka firmy Quercus, specjalizującej się we wdrożeniach SAP dla HR.

REKLAMA