REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stres w pracy. Pięć sposobów na jego ograniczenie

Aż 58% pracowników oczekuje od pracodawcy pomocy w radzeniu sobie z sytuacjami stresującymi, takimi jak wypalenie zawodowe, trudne relacje i konflikty z kolegami
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stres w pracy jest nieuniknionym elementem życia zawodowego. Jego występowanie w optymalnych dawkach bywa nawet wskazane dla organizmu. Problem pojawia się wtedy, gdy osiąga on poziomy skrajne i zniechęca pracownika do angażowania się w pracę. 

W obliczu narastającego stresu w miejscu pracy, coraz więcej pracowników zaczyna doceniać znaczenie wsparcia psychologicznego. Badania przeprowadzone we wrześniu 2023 r. przez PSH Lewiatan we współpracy z SW Research w ramach Inicjatywy „Urodzeni Przedsiębiorcy” ujawniają, że aż 58% pracowników oczekuje od pracodawcy pomocy w radzeniu sobie z sytuacjami stresującymi, takimi jak wypalenie zawodowe, trudne relacje i konflikty z kolegami. Pomoc psychologiczna staje się coraz bardziej pożądanym benefitem oferowanym przez pracodawców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– Zdrowie, odpoczynek i równowaga fizyczno-duchowa są niezwykle ważne dla osiągnięcia sukcesu w pracy, czy w biznesie i stają się wartościami, które zaczynają na nowo definiować naszą rzeczywistość. I chociaż w świecie polskiego biznesu te zmiany są coraz bardziej uświadamiane, to powyższe badania wskazują, że musimy włożyć jeszcze sporo pracy w to, by nauczyć się skutecznie je wdrażać – komentował wyniki badań Prezes Zarządu Lewiatan Holding S.A. Robert Rękas.

Oto 5 praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci zmienić własną firmę w przestrzeń wolną od stresu, zwiększając dobre samopoczucie personelu.

Racjonalnie zarządzaj czasem pracy

Jeżeli specyfika firmy na to pozwala, warto zaoferować załodze swobodę w organizacji czasu pracy. Utrwalony już model hybrydowy to ułatwia, a uporczywe trzymanie się sztywnych grafików bywa niepotrzebne. Jeśli pracownik będzie mógł w miarę samodzielnie organizować sobie czas pracy, zmniejszy się u niego prawdopodobieństwo wystąpienia stresu wynikającego ze sztywnych procedur. 

REKLAMA

Istotne jest też to, by przydzielać zadania, uwzględniając faktyczne kompetencje i możliwości poszczególnych członków zespołu. Znając tempo wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników, unikniesz błędu zbyt wygórowanych oczekiwań. To one właśnie bywają przyczyną wyczerpania fizycznego i psychicznego zatrudnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaoferuj opiekę psychologiczną

Wprowadzenie opieki psychologicznej do kultury organizacyjnej firmy stanowi wyraz troski o dobrostan personelu. Wsparcie tego typu może przybierać różne formy – począwszy od zatrudnienia psychologa na stałe, poprzez sfinansowanie cyklicznych indywidualnych konsultacji psychologicznych, aż po organizację spotkań dotyczących radzenia sobie ze stresem. 

Dokonując wyboru, warto kierować się oczekiwaniami pracowników. Jeśli poczują, że dążysz do zrozumienia ich faktycznych potrzeb, zyskasz opinię pracodawcy, który potrafi zadbać o ludzi i ma świadomość negatywnego wpływu nadmiernego stresu.

Zadbaj o ciekawe świadczenia

Pracownicy firmy powinni mieć świadomość, że ich wysiłek budzi uznanie pracodawcy. I że przykłada on należytą uwagę do tego, by doceniać podwładnych. Oprócz tradycyjnych benefitów, takich jak karty sportowe, prywatna opieka medyczna, warto wziąć pod uwagę dodatkowe opcje, które bezpośrednio wpłyną na redukcję stresu. 

Warto jest, znając budżet jaki możesz zainwestować w dodatkowe benefity swoich pracowników, zadać im pytanie i dać do wyboru możliwe do późniejszej realizacji opcje wspierające dobrostan psychiczny zespołu. Uznanie personelu mogą wzbudzić też cykliczne spotkania firmowe, w których dominować będą różne formy aktywności fizycznej.

Przypominaj o urlopie

Urlop to integralna i gwarantowana ustawami część pracy, więc nie można go bagatelizować. Pozwala naładować baterie i wracać do pracy z poczuciem odświeżenia i motywacji. Wypoczęty pracownik mocniej angażuje się w pracę. Warto więc zachęcać załogę do wykorzystywania dni urlopowych i przypominać, że każdy ma do nich prawo. Aby ułatwić korzystanie z wolnego, zapewnij zespołowi elastyczność i pozwól na samodzielne ustalenie terminu odpoczynku. 

Dodatkowym bonusem może być przyznanie nadobowiązkowych dni urlopowych. Pomysł, by skracać pracę w piątki także zostanie doceniony przez personel.

Doceniaj i nagradzaj

Pracownicy chcą być doceniani przez pracodawcę – to jeden z tych mechanizmów, które mają znaczący wpływ na ich kondycję psychiczną. Formą nagradzania stosowaną najczęściej są podwyżki i premie. Owszem, są to skuteczne mechanizmy motywujące, ale tylko do pewnego stopnia. Wadą ich jest to, że działają krótkoterminowo – pracownicy się do nich przyzwyczajają i szybko przestają je doceniać. Warto więc zastanowić się nad działaniami, które będą stosowane regularne i na bieżąco. 

Przykładowo, jako że słowa mają moc, to warto to wykorzystać do zarządzania zespołem. By wzmocnić czyjeś dobre samopoczucie wystarczą czasem proste sformułowania, na przykład: „dziękuję”, czy „dobra robota”. Wyrażanie uznania w taki sposób, stanowi integralną część informacji zwrotnej, kluczowej dla dobrej relacji między przełożonym a pracownikiem. Ważna jednak jest równowaga między słownym, jak i finansowym docenianiem pracowników.

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

REKLAMA

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

REKLAMA

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA