REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stres w pracy. Pięć sposobów na jego ograniczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aż 58% pracowników oczekuje od pracodawcy pomocy w radzeniu sobie z sytuacjami stresującymi, takimi jak wypalenie zawodowe, trudne relacje i konflikty z kolegami
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stres w pracy jest nieuniknionym elementem życia zawodowego. Jego występowanie w optymalnych dawkach bywa nawet wskazane dla organizmu. Problem pojawia się wtedy, gdy osiąga on poziomy skrajne i zniechęca pracownika do angażowania się w pracę. 

REKLAMA

W obliczu narastającego stresu w miejscu pracy, coraz więcej pracowników zaczyna doceniać znaczenie wsparcia psychologicznego. Badania przeprowadzone we wrześniu 2023 r. przez PSH Lewiatan we współpracy z SW Research w ramach Inicjatywy „Urodzeni Przedsiębiorcy” ujawniają, że aż 58% pracowników oczekuje od pracodawcy pomocy w radzeniu sobie z sytuacjami stresującymi, takimi jak wypalenie zawodowe, trudne relacje i konflikty z kolegami. Pomoc psychologiczna staje się coraz bardziej pożądanym benefitem oferowanym przez pracodawców.

REKLAMA

– Zdrowie, odpoczynek i równowaga fizyczno-duchowa są niezwykle ważne dla osiągnięcia sukcesu w pracy, czy w biznesie i stają się wartościami, które zaczynają na nowo definiować naszą rzeczywistość. I chociaż w świecie polskiego biznesu te zmiany są coraz bardziej uświadamiane, to powyższe badania wskazują, że musimy włożyć jeszcze sporo pracy w to, by nauczyć się skutecznie je wdrażać – komentował wyniki badań Prezes Zarządu Lewiatan Holding S.A. Robert Rękas.

Oto 5 praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci zmienić własną firmę w przestrzeń wolną od stresu, zwiększając dobre samopoczucie personelu.

Racjonalnie zarządzaj czasem pracy

Jeżeli specyfika firmy na to pozwala, warto zaoferować załodze swobodę w organizacji czasu pracy. Utrwalony już model hybrydowy to ułatwia, a uporczywe trzymanie się sztywnych grafików bywa niepotrzebne. Jeśli pracownik będzie mógł w miarę samodzielnie organizować sobie czas pracy, zmniejszy się u niego prawdopodobieństwo wystąpienia stresu wynikającego ze sztywnych procedur. 

Istotne jest też to, by przydzielać zadania, uwzględniając faktyczne kompetencje i możliwości poszczególnych członków zespołu. Znając tempo wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników, unikniesz błędu zbyt wygórowanych oczekiwań. To one właśnie bywają przyczyną wyczerpania fizycznego i psychicznego zatrudnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaoferuj opiekę psychologiczną

REKLAMA

Wprowadzenie opieki psychologicznej do kultury organizacyjnej firmy stanowi wyraz troski o dobrostan personelu. Wsparcie tego typu może przybierać różne formy – począwszy od zatrudnienia psychologa na stałe, poprzez sfinansowanie cyklicznych indywidualnych konsultacji psychologicznych, aż po organizację spotkań dotyczących radzenia sobie ze stresem. 

Dokonując wyboru, warto kierować się oczekiwaniami pracowników. Jeśli poczują, że dążysz do zrozumienia ich faktycznych potrzeb, zyskasz opinię pracodawcy, który potrafi zadbać o ludzi i ma świadomość negatywnego wpływu nadmiernego stresu.

Zadbaj o ciekawe świadczenia

Pracownicy firmy powinni mieć świadomość, że ich wysiłek budzi uznanie pracodawcy. I że przykłada on należytą uwagę do tego, by doceniać podwładnych. Oprócz tradycyjnych benefitów, takich jak karty sportowe, prywatna opieka medyczna, warto wziąć pod uwagę dodatkowe opcje, które bezpośrednio wpłyną na redukcję stresu. 

Warto jest, znając budżet jaki możesz zainwestować w dodatkowe benefity swoich pracowników, zadać im pytanie i dać do wyboru możliwe do późniejszej realizacji opcje wspierające dobrostan psychiczny zespołu. Uznanie personelu mogą wzbudzić też cykliczne spotkania firmowe, w których dominować będą różne formy aktywności fizycznej.

Przypominaj o urlopie

Urlop to integralna i gwarantowana ustawami część pracy, więc nie można go bagatelizować. Pozwala naładować baterie i wracać do pracy z poczuciem odświeżenia i motywacji. Wypoczęty pracownik mocniej angażuje się w pracę. Warto więc zachęcać załogę do wykorzystywania dni urlopowych i przypominać, że każdy ma do nich prawo. Aby ułatwić korzystanie z wolnego, zapewnij zespołowi elastyczność i pozwól na samodzielne ustalenie terminu odpoczynku. 

Dodatkowym bonusem może być przyznanie nadobowiązkowych dni urlopowych. Pomysł, by skracać pracę w piątki także zostanie doceniony przez personel.

Doceniaj i nagradzaj

Pracownicy chcą być doceniani przez pracodawcę – to jeden z tych mechanizmów, które mają znaczący wpływ na ich kondycję psychiczną. Formą nagradzania stosowaną najczęściej są podwyżki i premie. Owszem, są to skuteczne mechanizmy motywujące, ale tylko do pewnego stopnia. Wadą ich jest to, że działają krótkoterminowo – pracownicy się do nich przyzwyczajają i szybko przestają je doceniać. Warto więc zastanowić się nad działaniami, które będą stosowane regularne i na bieżąco. 

Przykładowo, jako że słowa mają moc, to warto to wykorzystać do zarządzania zespołem. By wzmocnić czyjeś dobre samopoczucie wystarczą czasem proste sformułowania, na przykład: „dziękuję”, czy „dobra robota”. Wyrażanie uznania w taki sposób, stanowi integralną część informacji zwrotnej, kluczowej dla dobrej relacji między przełożonym a pracownikiem. Ważna jednak jest równowaga między słownym, jak i finansowym docenianiem pracowników.

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

REKLAMA

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądlądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszytskich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA