ZW i AZW: osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025

REKLAMA
REKLAMA
ZW i AZW: osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025. Na czym polega wsparcie? Kto może z niego skorzystać? I co można otrzymać?
- Na czym polega zatrudnienie wspomagane?
- Co to jest zatrudnienie wspierane?
- Standaryzacja modelu zatrudnienia wspomaganego w Polsce
- Osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025
- Zadanie 1: Projekt modelu zatrudnienia wspomaganego (I kw. 2025 – IV kw. 2025)
- Zadanie 2: Monitoring, wsparcie i certyfikacja AZW - Agencje Zatrudnienia Wspomaganego. oraz ewaluacja MZW (I kw. 2026 – IV kw. 2028)
- Zadanie 3: Finalizacja modelu i przygotowanie ramy prawnej (I kw. 2029 – IV kw. 2029)
- Grupa docelowa i partnerzy
- Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego
- Modelowy proces zatrudnienia wspomaganego składa się z pięciu etapów, każdy z nich obejmuje szeroki zakres działań.
- Harmonogram i budżet
Na czym polega zatrudnienie wspomagane?
Zatrudnienie wspomagane polega na zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością w zakładzie pracy na otwartym rynku pracy, z jednoczesnym systematycznym szkoleniem na stanowisku pracy oraz udzielaniem ciągłego wsparcia w utrzymaniu tego zatrudnienia, tak długo, ile potrzebuje tego wspierana osoba. Jak widać, to forma pomocy ta stawia w centrum zainteresowania osobę z niepełnosprawnością, jej indywidualne potrzeby, możliwości, które determinują zakres i rodzaj udzielonego jej wsparcia. Potrzeby każdej osoby różnią się od siebie, dlatego proponowane rozwiązania są specyficzne – „szyte na miarę”.
REKLAMA
Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego mocno promuje koncepcję zatrudnienia wspomaganego jako metodologii/środka pomagającego osobom z niepełnosprawnością i osobom wykluczonym egzekwować poszanowanie ich prawa.
Co to jest zatrudnienie wspierane?
Zatrudnienie wspomagane opiera się na czterech podstawowych wartościach:
- Normalizacja, czyli zapewnienie grupom marginalizowanym społecznie, takich samych praw oraz możliwości do życia i rozwoju jak innym obywatelom. W normalizacji nie chodzi o sprawienie, by wszyscy stali się w ogólnym pojęciu “normalni”, ale o podkreślenie, że bycie odmiennym nie może być powodem wykluczenia.
- Waloryzacja roli społecznej – oznacza, że metody używane do wspierania osób wyłączonych są naturalne i dopasowane do sytuacji, powszechnie używane i zgodne z ogólnymi standardami panującymi w społeczeństwie.
- Włączanie – jest ono czymś więcej niż tylko integracją. Polega na powstrzymywaniu się od dzielenia ludzi na grupy i zapewnienie im pełnego uczestnictwa w każdym aspekcie życia społecznego.
- Idea „empowerment” – ma największe znaczenie dla koncepcji zatrudnienia. Według niej, osobom z niepełnosprawnościami należy stworzyć takie warunki, aby samodzielnie decydowały o wyborze miejsca pracy, zakresu zadań, godzinach pracy, środowisku społecznym oraz rodzajach wsparcia, którego potrzebują.
Standaryzacja modelu zatrudnienia wspomaganego w Polsce
Już 1 stycznia 2025 roku Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych oficjalnie ruszyło z projektem „Standaryzacja modelu zatrudnienia wspomaganego”. Partnerami merytorycznymi i organizacyjnymi przedsięwzięcia zostały dwie warszawskie organizacje działające na rzecz wsparcia zawodowego osób z niepełnosprawnościami: Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego oraz Polska Unia Zatrudnienia Wspomaganego. Warto przyjrzeć się doświadczeniom innych krajów (np. Finlandii czy Niemiec), które już od lat stosują model zatrudnienia wspomaganego z pozytywnymi rezultatami - zobaczymy jak będzie sprawdzał się system w Polsce - a w miarę potrzeb będzie ulepszany.
Osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025
Istotne było przygotowanie podstaw prawnych, organizacyjnych i finansowych umożliwiających wdrożenie usługi zatrudnienia wspomaganego jako ogólnodostępnego rozwiązania w całej Polsce. Cele szczegółowe w ramach programu były takie:
- Wyposażenie przedstawicieli administracji publicznej, agencji zatrudnienia wspomaganego (AZW) oraz trenerów pracy w kompetencje niezbędne do efektywnej realizacji UZW.
- Opracowanie standardów merytorycznych, organizacyjnych i finansowych modelu zatrudnienia wspomaganego (MZW).
- Zbudowanie ogólnopolskiej sieci certyfikowanych agencji oraz systemu monitoringu i wsparcia merytorycznego.
- Przeprowadzenie szeroko zakrojonych kampanii edukacyjno-informacyjnych wspierających wzrost zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami.
Zadanie 1: Projekt modelu zatrudnienia wspomaganego (I kw. 2025 – IV kw. 2025)
Jest to projekt indywidualny dla osób z niepełnosprawnością. Ważne są odpowiednie zasady kwalifikacji OzN; kryteria i narzędzia oceny potrzeb; metodologia ewaluacji wsparcia; standard agencji (AZW) Instytucjonalny - wymagania organizacyjno-merytoryczne.
Zadanie 2: Monitoring, wsparcie i certyfikacja AZW - Agencje Zatrudnienia Wspomaganego. oraz ewaluacja MZW (I kw. 2026 – IV kw. 2028)
Założeniem jest utworzenie ogólnopolskiej sieci około 80 agencji zatrudnienia wspomaganego. Istotne są: szkolenia dla trenerów pracy, coaching, superwizja i mentoring – łącznie ok. 1 800 przeszkolonych osób. Proces certyfikacji AZW obejmie wsparcie w przygotowaniu do audytu i dostosowania procedur. Sporą rolę odgrywają też kampanie edukacyjno-informacyjne skierowane do: osób z niepełnosprawnością, ich otoczenia (rodzin, opiekunów, organizacji społecznych), pracodawców zainteresowanych zatrudnieniem OzN.
Zadanie 3: Finalizacja modelu i przygotowanie ramy prawnej (I kw. 2029 – IV kw. 2029)
Najpierw: zebranie i usystematyzowanie wniosków z realizacji UZW w ramach pilotażu, później będzie miała miejsce analiza skuteczności zastosowanych rozwiązań i identyfikacja barier. Następnie ewentualna modyfikacja MZW na podstawie wyników ewaluacji i konsultacji z interesariuszami. Konieczne będzie opracowanie projektu przepisów prawnych, definiujących: zasady dostępności usługi UZW, kwalifikacje trenerów pracy, standardy świadczenia wsparcia, mechanizmy finansowania i nadzoru.
Grupa docelowa i partnerzy
Do głównych odbiorców działań należą:
- organy administracji publicznej i jednostki podległe,
- podmioty prowadzące agencje zatrudnienia wspomaganego,
- specjaliści i trenerzy pracy pracujący z osobami z niepełnosprawnościami.
Projekt opiera się na współpracy sektora publicznego, organizacji pozarządowych i partnerów społeczno-gospodarczych. Przewidywany wpływ społeczny i ekonomiczny - jaki jest?
- Zwiększenie liczby osób z niepełnosprawnościami pracujących na otwartym rynku.
- Ograniczenie kosztów ponoszonych przez państwo dzięki większej samodzielności OzN.
- Wzmocnienie kompetencji trenerów pracy i instytucji wspierających.
- Zwiększenie świadomości pracodawców i otoczenia w zakresie potencjału zawodowego osób z niepełnosprawnościami.
Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego
Jak podaje Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego: „Zatrudnienie wspomagane to zapewnienie wsparcia osobom niepełnosprawnym oraz innym grupom zagrożonym wykluczeniem w uzyskaniu i utrzymaniu płatnego zatrudnienia na otwartym rynku pracy” (Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego 2005).
Zatrudnienie wspomagane to koncepcja, która pojawiła się w Ameryce Północnej w latach 70 – tych, w Europie została spopularyzowana pod koniec lat 80 – tych XX wieku. Jest to metoda pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz innymi grupami osób wykluczonych. Celem działań jest umożliwienie im dostępu do pracy i utrzymanie płatnego zatrudnienia na otwartym rynku pracy. Istnieje wiele definicji zatrudnienia wspomaganego, natomiast niezależnie od drobnych różnic definicyjnych, trzy elementy są w niej fundamentalne i niezmienne:
- praca za wynagrodzeniem, współmiernym do nakładu wykonywanej pracy;
- praca na otwartym rynku pracy, gdzie osoby niepełnosprawne powinny być zwykłymi pracownikami, z takim samym uposażeniem i zatrudnionymi na takich samym warunkach, jak każdy inny pracownik na tym samym stanowisku;
- ciągłe wsparcie – indywidualne, zapewniane na podstawie potrzeb osoby pracującej, jak i jej pracodawcy.
Modelowy proces zatrudnienia wspomaganego składa się z pięciu etapów, każdy z nich obejmuje szeroki zakres działań.
REKLAMA
Etap 1 – Zaangażowanie klienta – działania podejmowane na tym etapie mają na celu umożliwienie osobie z niepełnosprawnością podjęcia świadomej decyzji opierającej się na wiedzy i zgodnej z jej preferencjami, czy chce skorzystać z usługi zatrudnienia wspomaganego.
Etap 2 – Tworzenie profilu zawodowego – obejmuje skoncentrowane na osobie działania, których celem jest zebranie odpowiednich informacji na temat aspiracji tej osoby, zainteresowań i predyspozycji. Osoba z niepełnosprawnością ma kontrolę nad całym procesem. W efekcie tego etapu powstaje plan działania dla danej osoby.
Etap 3 – Poszukiwanie pracy – jest to etap łączący osobę z niepełnosprawnością poszukującą pracy z potencjalnym pracodawcą. Celem jest dopasowanie potrzeb osoby do potrzeb pracodawcy. Działania opierają się na analizie umiejętności osoby w stosunku do wymagań rynku pracy.
Etap 4 – Zaangażowanie pracodawcy – pracodawca jest równie ważnym klientem usługi zatrudnienia wspomaganego, jak osoba z niepełnosprawnością. Na tym etapie ma miejsce poznanie i zrozumienie jego potrzeb, w celu dopasowania umiejętności osoby z niepełnosprawnością do danego miejsca pracy.
Etap 5 – Wsparcie w miejscu pracy i poza nim – skuteczne wsparcie w miejscu pracy i poza nim jest filarem zatrudnienia wspomaganego, odróżniającym ten model od tradycyjnych modeli aktywizacji zawodowej. Ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia i utrzymania płatnego zatrudnienia na otwartym rynku pracy.
Harmonogram i budżet
- Projekt koncepcyjny MZW 01.2025 – 12.2025 Gotowy, skonsultowany model w trzech modułach
- Wdrożenie i certyfikacja AZW 01.2026 – 12.2028 Sieć 80 agencji, 1 800 trenerów, raport ewaluacyjny
- Finalizacja MZW i ramy prawnej 01.2029 – 12.2029 Ustawa/regulacje wdrażające UZW, międzynarodowa konferencja
- Całkowita wartość projektu: 60 494 000,60 zł
- Wkład Funduszy Europejskich: 49 919 649,29 zł
Podsumowując, usługa zatrudnienia wspomaganego (UZW) polega na kompleksowym towarzyszeniu osobom z niepełnosprawnościami w wejściu i utrzymaniu się na otwartym rynku pracy. Do tej pory nie istniało jednolite, ogólnodostępne narzędzie tego typu – teraz nadszedł moment, by stworzyć trwały system wsparcia oparty na sprawdzonych standardach i procedurach. „Standaryzacja modelu zatrudnienia wspomaganego”- dzięki wieloetapowemu podejściu, certyfikacji agencji i kompleksowemu wsparciu merytorycznemu - rynek pracy może zyskać trwały i skuteczny system aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Kluczowe w całym programie będzie monitorowanie satysfakcji pracodawców i pracowników z niepełnosprawnościami, by na bieżąco dostosowywać standardy i procedury.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA