REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZW i AZW: osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
osoby z niepełnosprawnościami, 2025, zatrudnienie wspomagane
ZW i AZW: osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

ZW i AZW: osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025. Na czym polega wsparcie? Kto może z niego skorzystać? I co można otrzymać?

rozwiń >

Na czym polega zatrudnienie wspomagane?

Zatrudnienie wspomagane polega na zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością w zakładzie pracy na otwartym rynku pracy, z jednoczesnym systematycznym szkoleniem na stanowisku pracy oraz udzielaniem ciągłego wsparcia w utrzymaniu tego zatrudnienia, tak długo, ile potrzebuje tego wspierana osoba. Jak widać, to forma pomocy ta stawia w centrum zainteresowania osobę z niepełnosprawnością, jej indywidualne potrzeby, możliwości, które determinują zakres i rodzaj udzielonego jej wsparcia. Potrzeby każdej osoby różnią się od siebie, dlatego proponowane rozwiązania są specyficzne – „szyte na miarę”.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego mocno promuje koncepcję zatrudnienia wspomaganego jako metodologii/środka pomagającego osobom z niepełnosprawnością i osobom wykluczonym egzekwować poszanowanie ich prawa.

Co to jest zatrudnienie wspierane?

Zatrudnienie wspomagane opiera się na czterech podstawowych wartościach:

  1. Normalizacja, czyli zapewnienie grupom marginalizowanym społecznie, takich samych praw oraz możliwości do życia i rozwoju jak innym obywatelom. W normalizacji nie chodzi o sprawienie, by wszyscy stali się w ogólnym pojęciu “normalni”, ale o podkreślenie, że bycie odmiennym nie może być powodem wykluczenia.
  2. Waloryzacja roli społecznej – oznacza, że metody używane do wspierania osób wyłączonych są naturalne i dopasowane do sytuacji, powszechnie używane i zgodne z ogólnymi standardami panującymi w społeczeństwie.
  3. Włączanie – jest ono czymś więcej niż tylko integracją. Polega na powstrzymywaniu się od dzielenia ludzi na grupy i zapewnienie im pełnego uczestnictwa w każdym aspekcie życia społecznego.
  4. Idea „empowerment” – ma największe znaczenie dla koncepcji zatrudnienia. Według niej, osobom z niepełnosprawnościami należy stworzyć takie warunki, aby samodzielnie decydowały o wyborze miejsca pracy, zakresu zadań, godzinach pracy, środowisku społecznym oraz rodzajach wsparcia, którego potrzebują.

Standaryzacja modelu zatrudnienia wspomaganego w Polsce

Już 1 stycznia 2025 roku Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych oficjalnie ruszyło z projektem „Standaryzacja modelu zatrudnienia wspomaganego”. Partnerami merytorycznymi i organizacyjnymi przedsięwzięcia zostały dwie warszawskie organizacje działające na rzecz wsparcia zawodowego osób z niepełnosprawnościami: Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego oraz Polska Unia Zatrudnienia Wspomaganego. Warto przyjrzeć się doświadczeniom innych krajów (np. Finlandii czy Niemiec), które już od lat stosują model zatrudnienia wspomaganego z pozytywnymi rezultatami - zobaczymy jak będzie sprawdzał się system w Polsce - a w miarę potrzeb będzie ulepszany.

Osoby z niepełnosprawnościami pozytywnie o nowej formie wsparcia, z której wciąż niewielu korzysta. Program obowiązuje w 2025

Istotne było przygotowanie podstaw prawnych, organizacyjnych i finansowych umożliwiających wdrożenie usługi zatrudnienia wspomaganego jako ogólnodostępnego rozwiązania w całej Polsce. Cele szczegółowe w ramach programu były takie:

REKLAMA

  • Wyposażenie przedstawicieli administracji publicznej, agencji zatrudnienia wspomaganego (AZW) oraz trenerów pracy w kompetencje niezbędne do efektywnej realizacji UZW.
  • Opracowanie standardów merytorycznych, organizacyjnych i finansowych modelu zatrudnienia wspomaganego (MZW).
  • Zbudowanie ogólnopolskiej sieci certyfikowanych agencji oraz systemu monitoringu i wsparcia merytorycznego.
  • Przeprowadzenie szeroko zakrojonych kampanii edukacyjno-informacyjnych wspierających wzrost zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami.

Zadanie 1: Projekt modelu zatrudnienia wspomaganego (I kw. 2025 – IV kw. 2025)

Jest to projekt indywidualny dla osób z niepełnosprawnością. Ważne są odpowiednie zasady kwalifikacji OzN; kryteria i narzędzia oceny potrzeb; metodologia ewaluacji wsparcia; standard agencji (AZW) Instytucjonalny - wymagania organizacyjno-merytoryczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadanie 2: Monitoring, wsparcie i certyfikacja AZW - Agencje Zatrudnienia Wspomaganego. oraz ewaluacja MZW (I kw. 2026 – IV kw. 2028)

Założeniem jest utworzenie ogólnopolskiej sieci około 80 agencji zatrudnienia wspomaganego. Istotne są: szkolenia dla trenerów pracy, coaching, superwizja i mentoring – łącznie ok. 1 800 przeszkolonych osób. Proces certyfikacji AZW obejmie wsparcie w przygotowaniu do audytu i dostosowania procedur. Sporą rolę odgrywają też kampanie edukacyjno-informacyjne skierowane do: osób z niepełnosprawnością, ich otoczenia (rodzin, opiekunów, organizacji społecznych), pracodawców zainteresowanych zatrudnieniem OzN.

Zadanie 3: Finalizacja modelu i przygotowanie ramy prawnej (I kw. 2029 – IV kw. 2029)

Najpierw: zebranie i usystematyzowanie wniosków z realizacji UZW w ramach pilotażu, później będzie miała miejsce analiza skuteczności zastosowanych rozwiązań i identyfikacja barier. Następnie ewentualna modyfikacja MZW na podstawie wyników ewaluacji i konsultacji z interesariuszami. Konieczne będzie opracowanie projektu przepisów prawnych, definiujących: zasady dostępności usługi UZW, kwalifikacje trenerów pracy, standardy świadczenia wsparcia, mechanizmy finansowania i nadzoru.

Grupa docelowa i partnerzy

Do głównych odbiorców działań należą:

  • organy administracji publicznej i jednostki podległe,
  • podmioty prowadzące agencje zatrudnienia wspomaganego,
  • specjaliści i trenerzy pracy pracujący z osobami z niepełnosprawnościami.

Projekt opiera się na współpracy sektora publicznego, organizacji pozarządowych i partnerów społeczno-gospodarczych. Przewidywany wpływ społeczny i ekonomiczny - jaki jest?

  • Zwiększenie liczby osób z niepełnosprawnościami pracujących na otwartym rynku.
  • Ograniczenie kosztów ponoszonych przez państwo dzięki większej samodzielności OzN.
  • Wzmocnienie kompetencji trenerów pracy i instytucji wspierających.
  • Zwiększenie świadomości pracodawców i otoczenia w zakresie potencjału zawodowego osób z niepełnosprawnościami.

Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego

Jak podaje Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego: „Zatrudnienie wspomagane to zapewnienie wsparcia osobom niepełnosprawnym oraz innym grupom zagrożonym wykluczeniem w uzyskaniu i utrzymaniu płatnego zatrudnienia na otwartym rynku pracy” (Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego 2005).

Ważne

Zatrudnienie wspomagane to koncepcja, która pojawiła się w Ameryce Północnej w latach 70 – tych, w Europie została spopularyzowana pod koniec lat 80 – tych XX wieku. Jest to metoda pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz innymi grupami osób wykluczonych. Celem działań jest umożliwienie im dostępu do pracy i utrzymanie płatnego zatrudnienia na otwartym rynku pracy. Istnieje wiele definicji zatrudnienia wspomaganego, natomiast niezależnie od drobnych różnic definicyjnych, trzy elementy są w niej fundamentalne i niezmienne:

  • praca za wynagrodzeniem, współmiernym do nakładu wykonywanej pracy;
  • praca na otwartym rynku pracy, gdzie osoby niepełnosprawne powinny być zwykłymi pracownikami, z takim samym uposażeniem i zatrudnionymi na takich samym warunkach, jak każdy inny pracownik na tym samym stanowisku;
  • ciągłe wsparcie – indywidualne, zapewniane na podstawie potrzeb osoby pracującej, jak i jej pracodawcy.

Modelowy proces zatrudnienia wspomaganego składa się z pięciu etapów, każdy z nich obejmuje szeroki zakres działań.

Etap 1 – Zaangażowanie klienta – działania podejmowane na tym etapie mają na celu umożliwienie osobie z niepełnosprawnością podjęcia świadomej decyzji opierającej się na wiedzy i zgodnej z jej preferencjami, czy chce skorzystać z usługi zatrudnienia wspomaganego.

Etap 2 – Tworzenie profilu zawodowego – obejmuje skoncentrowane na osobie działania, których celem jest zebranie odpowiednich informacji na temat aspiracji tej osoby, zainteresowań i predyspozycji. Osoba z niepełnosprawnością ma kontrolę nad całym procesem. W efekcie tego etapu powstaje plan działania dla danej osoby.

Etap 3 – Poszukiwanie pracy – jest to etap łączący osobę z niepełnosprawnością poszukującą pracy z potencjalnym pracodawcą. Celem jest dopasowanie potrzeb osoby do potrzeb pracodawcy. Działania opierają się na analizie umiejętności osoby w stosunku do wymagań rynku pracy.

Etap 4 – Zaangażowanie pracodawcy pracodawca jest równie ważnym klientem usługi zatrudnienia wspomaganego, jak osoba z niepełnosprawnością. Na tym etapie ma miejsce poznanie i zrozumienie jego potrzeb, w celu dopasowania umiejętności osoby z niepełnosprawnością do danego miejsca pracy.

Etap 5 – Wsparcie w miejscu pracy i poza nim – skuteczne wsparcie w miejscu pracy i poza nim jest filarem zatrudnienia wspomaganego, odróżniającym ten model od tradycyjnych modeli aktywizacji zawodowej. Ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia i utrzymania płatnego zatrudnienia na otwartym rynku pracy.

Harmonogram i budżet

  • Projekt koncepcyjny MZW 01.2025 – 12.2025 Gotowy, skonsultowany model w trzech modułach
  • Wdrożenie i certyfikacja AZW 01.2026 – 12.2028 Sieć 80 agencji, 1 800 trenerów, raport ewaluacyjny
  • Finalizacja MZW i ramy prawnej 01.2029 – 12.2029 Ustawa/regulacje wdrażające UZW, międzynarodowa konferencja
  • Całkowita wartość projektu: 60 494 000,60 zł
  • Wkład Funduszy Europejskich: 49 919 649,29 zł

Podsumowując, usługa zatrudnienia wspomaganego (UZW) polega na kompleksowym towarzyszeniu osobom z niepełnosprawnościami w wejściu i utrzymaniu się na otwartym rynku pracy. Do tej pory nie istniało jednolite, ogólnodostępne narzędzie tego typu – teraz nadszedł moment, by stworzyć trwały system wsparcia oparty na sprawdzonych standardach i procedurach. „Standaryzacja modelu zatrudnienia wspomaganego”- dzięki wieloetapowemu podejściu, certyfikacji agencji i kompleksowemu wsparciu merytorycznemu - rynek pracy może zyskać trwały i skuteczny system aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Kluczowe w całym programie będzie monitorowanie satysfakcji pracodawców i pracowników z niepełnosprawnościami, by na bieżąco dostosowywać standardy i procedury.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

REKLAMA

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA