REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firmy oferujące telefonię internetową wyrastają jak grzyby po deszczu. Jest to naturalną konsekwencją coraz tańszego dostępu do Internetu i nieograniczonych wręcz możliwości, jakie nam daje.

Skrót VoIP wywodzi się z języka angielskiego i oznacza głosowe porozumiewanie się z wykorzystaniem łączy internetowych lub dedykowanych sieci wykorzystujących protokół IP (Voice over Internet Protocol). Dane (dźwięki mowy) przesyłane są przy użyciu protokołu IP do innego użytkownika sieci lub do użytkownika tradycyjnej telefonii. Telefonia internetowa stanowi dziś bardzo silną alternatywę dla dostawców telefonii analogowej oraz sieci telefonów komórkowych GSM. Aby z niej korzystać, wystarczy w najprostszej opcji w zasadzie zwykły komputer (choć, o czym poniżej - i bez niego można rozmawiać) ze słuchawkami (głośnikami) i mikrofonem. Ograniczenie się do korzystania tylko z niego może jednak prowadzić do sprzężenia dźwięku z dostępem do sieci www. Co najważniejsze telefonia internetowa daje możliwość zaoszczędzenia ogromnych pieniędzy, szczególnie w wielkich korporacjach posiadających oddziały w różnych miejscowościach i nie pociąga za sobą w zasadzie większych inwestycji. Czy warto zatem zupełnie przerzucić się na ten system komunikacji? Z pewnością nie wyprze on tak szybko telefonów, do których jesteśmy przyzwyczajeni od kilkudziesięciu już lat, ale może stanowić doskonałe ich uzupełnienie.

REKLAMA

Autopromocja

Jak z tego korzystać?

Aby rozmawiać w Internecie, musimy zainstalować na swoim komputerze specjalne oprogramowanie i założyć konto. Przykładowo możemy w tym celu wykorzystać najprostsze narzędzia, takie jak komunikatory internetowe, np. Gadu-Gadu czy Skype, o czym już pisaliśmy na łamach „Serwisu PP”.

Co jeszcze będzie nam potrzebne? Warto zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt.

W tym celu możemy wykorzystać przykładowo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wspomniany już zestaw słuchawkowy (najtańszy model słuchawek wraz z mikrofonem możemy nabyć już za kilkanaście złotych),

• telefon na łącze USB - zbliżony do klasycznej słuchawki telefonicznej, wyposażony w klawiaturę numeryczną, połączony z komputerem PC kablem z wtyczką USB (wiąże się to z wydatkiem ok. 40 zł),

• tzw. telefon IP - to aparat, który podłączamy bezpośrednio do Internetu. Z reguły wyglądem przypomina telefon komórkowy, posiada więc klawiaturę oraz bardzo często wyświetlacz. Na pewno jego zaletą jest dużo lepsza niż w przypadku połączenia via komputer jakość transmisji dźwięku (jego ceny rozpoczynają się od kwoty ok. 300 zł),

• bramka VoIP - to małe urządzenie telekomunikacyjne, które umożliwia wykonywanie połączeń telefonicznych przez podłączenie standardowego telefonu, bez potrzeby uruchamiania komputera. Bramka VoIP zamienia analogowy sygnał mowy oraz sygnały wybierania numeru telefonicznego na sygnały VoIP. Dzięki temu można korzystać z telefonii VoIP nie posiadając peceta lub wyłączając go (ich ceny mieszczą się w granicach 200-600 zł),

• adapter VoIP - umożliwiają podłączenie analogowego aparatu telefonicznego do komputera (z reguły dostępne za 200-300 zł),

• telefon komórkowy (ale tylko z dostępem do Internetu, w zasadzie większość dostępnych na rynku telefonów komórkowych posiada już taką opcję) - prowadzenie rozmów VoIP w ten sposób możliwe jest pod warunkiem, że znajdujemy się w zasięgu bezprzewodowego Internetu oraz zainstalujemy na naszym aparacie dodatkową aplikację.

W cały świat

Usługa VoIP nie ogranicza się jedynie do możliwości porozumiewania się z innymi użytkownikami VoIP. Dzięki tej usłudze możemy dzwonić również na telefony stacjonarne i komórkowe na całym świecie. Ich koszt jest dużo mniejszy w porównaniu z cenami, jakie oferują tradycyjni operatorzy komórkowi czy operatorzy tzw. tanich połączeń, stąd w dużej mierze wykorzystywany jest na połączenia międzynarodowe.

Co może być jednak dla Państwa najważniejsze, rozmawiając z innymi użytkownikami VoIP, z reguły nic nie zapłacimy.

Płatności

Dla osób wykonujących płatne połączenia przewidziano wiele udogodnień w realizacji zapłaty. Systemy VoIP oparte są z reguły na tzw. pre-paidzie, czyli przedpłatach. Sprowadza się to do zasilenia naszego konta odpowiednią kwotą, którą później wykorzystamy na połączenia.

Płatności możemy dokonać w drodze np.:

• przelewu bankowego - dziś praktycznie każdy bank daje nam taką możliwość, jest to najszybszy i najbezpieczniejszy sposób płatności,

• zapłaty kartą kredytową, którą możemy otrzymać do naszego konta bankowego. Jest to wygodny sposób płatności; karta kredytowa staje się w zdominowanym obecnie obrocie bezgotówkowym w zasadzie stałym dodatkiem do drugiej karty płatniczej, udostępnianej nam przez bank,

• transakcji online - to specjalne serwisy obsługujące płatności internetowe, wielu operatorów posiada je w swojej ofercie,

• przez SMS - wymagane jest posiadanie odpowiednich środków na koncie w przypadku właścicieli telefonów pre-paid; posiadacze abonamentu tego problemu nie mają. Wpłacona kwota jest im doliczana do rachunku,

• przelewu pocztowego - ten sposób płatności wiąże się z reguły z dłuższym oczekiwaniem na zasilenie naszego konta (1-2 dni).

Niektórzy operatorzy oferują również możliwość zapłaty post-paid (opłata po wykonaniu usługi).

Czy rzeczywiście warto

REKLAMA

Myślę, że tak. Obok tak ważnego obniżenia kosztów połączeń telefonicznych na telefony stacjonarne czy komórkowe, czy wręcz zlikwidowanie ich (wewnątrz sieci danego operatora VoIP), decydując się od razu na założenie w naszej firmie telefonii internetowej, na pewno ważny będzie dość niski koszt zbudowania odpowiedniej infrastruktury. Uniezależniamy się również w ten sposób od „stacjonarnych” operatorów - nie wiąże nas żaden abonament (wystarczy, że zarejestrujemy się na stronie wybranego operatora), a systemy płatności pre-paid umożliwiają nam pełną kontrolę nad wydatkami.

Aby być jednak w pełni obiektywnym, trzeba również zwrócić uwagę na to, że telefonia internetowa wiąże się ciągle z większą zawodnością usługi (przerywanie rozmów, zniekształcenia głosu w przypadku wolniejszych łączy, wciąż słaby system zabezpieczeń przed hakerami - ryzyko podsłuchiwania rozmów) i gorszą jakością połączeń (np. opóźnienia uniemożliwiające płynną rozmowę). Niestety, choć ceny aplikacji teleinformatycznych spadają, musimy również liczyć się z poniesieniem pewnych wydatków na zakup oprogramowania czy słuchawek, nie wspominając już o łączu internetowym.

 Jakub Kaniewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA