REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja w firmie. Komunikacja i zaangażowanie pracowników ułatwi wdrożenie AI

Komunikacja i zaangażowanie pracowników ułatwi wdrożenie AI
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa pracowników nie wie, czy firma, w której pracują wykorzystuje sztuczną inteligencję. Wiedza na ten temat jest większa wśród menedżerów wyższego szczebla. Wiedzę o stosowaniu sztucznej inteligencji w firmie deklaruje ponad trzy czwarte wśród nich. Wyniki badania przeprowadzonego w 10 krajach, w którym wzięło udział cztery tysiące respondentów wskazują, że firmy prowadzą błędną politykę informacyjną.

Na pytanie „czy w twojej firmie wykorzystywana jest sztuczna inteligencja?” nie potrafiło udzielić odpowiedzi 54% respondentów. Wśród menedżerów wyższego szczebla świadomość, czy firma korzysta ze sztucznej inteligencji, a jeśli tak – to w jaki sposób, była wyższa: wiedzę na ten temat zadeklarowało 78% respondentów należących do tej grupy. Takie wyniki przyniosło badanie przeprowadzone przez amerykańską firmę technologiczną UKG. Wzięło w nim udział cztery tysiące pracowników z 10 krajów świata. 

Eksperci interpretując te wyniki twierdzą, że takie rozbieżności świadczą o tym, że firmy popełniają poważne błędy w polityce informacyjnej. Dan Schawbel z firmy Workplace Intelligence, które współpracowała w realizacji badania uważa, że organizacje muszą bardziej otwarcie informować o tym, jak wykorzystują sztuczną inteligencję w miejscu pracy. Jego zdaniem jest to konieczne, jeśli firmy chcą uzyskać przewagę konkurencyjną oraz zdobyć i utrzymać zaufanie swoich pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Komunikacja w firmie

Akceptacja sztucznej inteligencji przez pracowników zależy – jak pokazują wyniki badania – od odpowiedniej komunikacji wewnątrz firm. 78% respondentów zadeklarowało, że byłoby im łatwiej zaakceptować sztuczną inteligencję, gdyby pracodawca w sposób przejrzysty, jak sztuczna inteligencja może usprawnić pracę. 75% osób uczestniczących w badaniu potwierdziło z kolei, że warunkiem akceptacji sztucznej inteligencji jest informowanie o tym, jak firma w praktyce wykorzystuje rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. 

Według ekspertów przeprowadzających badanie takie odpowiedzi stanowią dowód, że przejrzystość i sprawna komunikacja torują drogę do relacji opartych na zaufaniu i są kluczowymi elementami, by przekonać pracowników do nadchodzących zmian. 

Przystąpienie do wdrażania AI w firmie powinno rozpocząć się od sprawdzenia, w jakim stopniu jej pracownicy ufają opiniom przełożonym – twierdzi Marcus Erb, wiceprezes ds. danych i innowacji w Great Place To Work. Według niego konieczne jest przeprowadzenie takiej analizy na wszystkich poziomach zarządzania. Jego zdaniem mniejsze zaufanie pracowników do przełożonych oznacza większe wątpliwości wobec planowanych zmian. Może to negatywnie wpływać na tempo wdrażania nowych rozwiązań.

Zaangażowanie pracowników

REKLAMA

Wyniki badania przeprowadzonego przez UKG pokazują, że uczestnictwo pracowników w procesie decyzyjnym podczas wdrażania sztucznej inteligencji w firmie może ujawnić wiele nieuświadamianych wcześniej wyzwań, a tym samym pozwoli uniknąć kosztownych błędów. Pracownicy, którzy otrzymają możliwość wpływania na sposób, w jaki firma wykorzystuje sztuczną inteligencję, mogą stanowić cenne źródło informacji zwrotnych. Współuczestnictwo w procesie zmniejsza także strach i stres w zespole powodowany brakiem przejrzystości w komunikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojawieniu się sztucznej inteligencji towarzyszyło upowszechnienie się wielu mitów, które są owocem niewystarczającej wiedzy w zakresie działań i funkcjonalności nowych systemów. Zapewne przyszłość i tak przyniesie wiele nowych kontrowersji. Liderzy będą musieli wykazać się większą umiejętnością słuchania, pogłębiania wiedzy swoich pracowników, dialogu i budowania relacji opartych na wzajemnym zrozumieniu i zaufaniu. Bez nowego modelu przywództwa firmom będzie trudno zapewnić sobie przewagę poprzez szybkie i sprawne wdrożenie sztucznej inteligencji w miejscu pracy.

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA