REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt informatyczny dla działu HR: Kluczowe aspekty efektywnego zarządzania rozproszonym zespołem

Umiejętność sprawnego zarządzania projektami realizowanymi zdalnie staje się priorytetem
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna rozwinęła się w trakcie pandemii. Szczególnego znaczenia nabrało wobec tego zarządzanie zespołami rozproszonymi. Zjawisko to widoczne jest zwłaszcza w sektorze IT. Powoduje to konieczność nowego podejścia do zarządzania zespołami. Umiejętność sprawnego zarządzania projektami realizowanymi zdalnie staje się priorytetem. Na jakie czynniki należy w tym kontekście zwrócić uwagę?

Bez względu na wybraną metodologię, kluczowy dla zarządzania projektami jest dobry plan. Taki plan powinien obejmować zarówno zasoby techniczne, jak i ludzkie, klarowny podział obowiązków, harmonogram, a także określenie kamieni milowych do osiągnięcia na kolejnych etapach. Precyzyjny plan projektowy musi również uwzględniać analizę opłacalności przedsięwzięcia i sytuacje kryzysowe, które zawsze mogą wystąpić podczas dużych wdrożeń.

Skompletowanie właściwego zespołu jest równie istotne. Oczywiście, kompetencje poszczególnych osób są ważne, ale równie kluczowa jest umiejętność współpracy. Nie wszyscy członkowie zespołu efektywnie współpracują ze sobą we wszystkich projektach. 

Maciej Kabaciński, szef pionu HR w firmie Quercus, specjalizującej się w wdrożeniach projektów SAP w obszarze HR, podkreśla, że odpowiednie połączenie osób o różnych umiejętnościach może przyczynić się do tworzenia mikrozespołów, które się doskonale uzupełniają, o ile oczywiście dobrze się rozumieją.

REKLAMA

REKLAMA

 

Maciej Kabaciński, szef pionu HR w firmie Quercus

Źródło zewnętrzne

Główne wyzwania: Komunikacja i monitorowanie postępów prac

Jednym z największych wyzwań w przypadku projektów realizowanych przez rozproszony zespół jest efektywna komunikacja, obejmująca burze mózgów, przydzielanie zadań, monitorowanie ich realizacji, rozwiązywanie problemów, itp. Ustalenie terminu spotkania online może być utrudnione, szczególnie jeśli członkowie zespołu pracują w różnych strefach czasowych. Narzędzia ułatwiające komunikację zdalnych zespołów są dostępne, ale według Macieja Kabacińskiego ważne jest, aby w trakcie projektu korzystać z sprawdzonych rozwiązań, aby uniknąć straty czasu na dostosowywanie się do nowych narzędzi.

Kolejnym wyzwaniem jest monitorowanie postępów prac, szczególnie w kontekście pracy zdalnej. Harmonogram projektu powinien być podzielony na etapy z konkretnymi zadaniami i terminami ich realizacji. W zespole rozproszonym trudniej jest na bieżąco monitorować postępy prac, co wymaga większego zaangażowania menedżera projektu. Dla efektywnej organizacji pracy zespołu istotne jest delegowanie konkretnych zadań z określonymi terminami realizacji.

Najbardziej wymagający etap: Przygotowanie koncepcji biznesowej

W przypadku projektów informatycznych z obszaru zasobów ludzkich, realizowanych na zlecenie doświadczonych firm, przygotowanie koncepcji biznesowej stanowi najtrudniejszy etap. Wymaga on przekształcenia procesów funkcjonujących w firmie na funkcje systemowe. Udany przebieg tego etapu zależy w dużej mierze od zaangażowania osób decyzyjnych, które muszą podejmować kluczowe decyzje w krytycznych momentach projektu. Mimo dostępności nowoczesnych narzędzi ułatwiających pracę nad koncepcją biznesową, decyzje ostateczne muszą być podejmowane przez odpowiednie osoby.

Zdaniem Macieja Kabacińskiego dobre wdrożenie projektu powinno być realizowane według praktyk zaciągniętych z określonej metodyki zarządzania projektami, jak np.: PRINCE, PMI, SPRINT. Uważa on, że nie ma uniwersalnej metodyki, która pasowałaby do każdego projektu, a na jej wybór mają wpływ takie czynniki, jak: czas, budżet, zespół, ale również doświadczenie, zakres wdrażanego rozwiązania. 

Realizując projekt dla instytucji publicznej w rozliczeniu Fix Price – twierdzi Kabaciński – można stosować metodykę PRINCE z uwagi na potrzebę zaplanowania od samego początku czasu, zakresu i budżetu. Innym razem – jego zdaniem – realizując projekt z budżetem Time&Material, można pozwolić sobie na wytwarzanie oprogramowania etapami, wykorzystując metodyki SPRINT. O wyborze modelu prowadzenia projektu decydują również takie czynniki, jak: przewidywany czas realizacji oraz to, czy klient zakłada uruchomienie całości w ustalonym terminie, uwzględniając ryzyko otrzymania rozwiązania dostosowanego do jego stopnia znajomości systemu, czy woli skupić się na wdrażaniu poszczególnych etapów, jednocześnie ucząc się, jak działa system.

Podsumowując, wdrożenie projektu SAP w obszarze HR zawsze stanowi wyzwanie, zwłaszcza w kontekście presji czasu, oczekiwań klienta i stopnia skomplikowania rozwiązania. Kluczowe elementy sukcesu to solidna koncepcja biznesowa, precyzyjny plan oraz skuteczna komunikacja i monitorowanie postępów prac. Warto podkreślić, że projekt ma szanse powodzenia jedynie przy udziale doświadczonego i kompetentnego zespołu, który jest świadomy specyfiki zarządzania zespołem rozproszonym oraz umiejętnością zadaniowego rozliczania prac.

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA