Kompetencje miękkie i znajomość nowoczesnych technologii. Na to stawia polska młodzież
![Kompetencje miękkie](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yL/nBsL3AvX2ZpbGVzLzM3OTAyMDAwL2/hhcmQtc2tpbGxzLXNvZnQtc2tpbGx/zLTM3OTAxNjY3LmpwZyIsInciOjc3MX0.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
Trzech na czterech młodych Polaków uważa, że świadome stosowanie nowoczesnych technologii przełoży się na ich przyszłość na rynku pracy. Jednocześnie, to na doskonaleniu kompetencji miękkich chcą skoncentrować się w najbliższym czasie – młodzież najczęściej wskazywała odporność na:
REKLAMA
- stres i działanie pod presją czasu – 47,7 proc.,
- kreatywność – 43,3 proc.,
- komunikację – 34,5 proc., oraz
- organizację pracy – 33,0 proc.
![Preferencje młodych odnośnie do rozwoju kompetencji miękkich i twardych_YE 2023](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yLnBsL3AvX2ZpbGVzL/zM3OTU3MDAwL3ByZWZlcmVuY2plLW1sb2R5Y2gtb2Rub3/NuaWUtZG8tcm96d29qdS1rb21wZXRlbmNqaS1taWVra2l/jaC1pLXR3YXJkeWNoLXllLTIwMjMtMzc5NTcwMzYuanBnIn0.jpg)
Źródło zewnętrzne
Jak pokazują te wyniki, młodzi Polacy jako najważniejsze wskazali tylko dwie umiejętności, które wchodzą w skład koncepcji 4K, czyli zbioru kompetencji kluczowych dla rozwoju zawodowego. Tylko 13 proc. ankietowanych jest świadoma tego trendu, a blisko 60 proc. nie wie lub nie jest pewna.
![Wiedza nt. 4K_YE 2023](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm/9yLnBsL3AvX2ZpbGVzLzM3OTU3/MDAwL3dpZWR6YS1udC00ay15ZS/0yMDIzLTM3OTU3MDMxLmpwZyJ9.jpg)
Źródło zewnętrzne
Celem inicjatywy Coca-Cola HBC jest wspieranie młodych w ich zawodowym rozwoju oraz wyborach dotyczących przyszłej edukacji czy pracy. Dlatego tematem przewodnim tegorocznego programu #YouthEmpowered, będą właśnie umiejętności przyszłości (#Skills4Future) – w polskiej edycji te wchodzące w skład 4K, czyli krytyczne myślenie, kooperacja, komunikacja i kreatywność.
Nowoczesne technologie cieszą się uznaniem nastolatków
Badanie pokazało, że aż 75 proc. polskich nastolatków uważa umiejętność korzystania z nowoczesnych technologii, w tym AI za ważną lub bardzo ważną w kontekście ich kariery zawodowej. Co więcej, większość z nich (69,4 proc.) uznało kompetencje miękkie za pomocne również w efektywnym wykorzystaniu takich rozwiązań. Dlatego w tym roku uczestnicy programu będą mieli okazję poszerzyć wiedzę także w tym zakresie.
![Wpływ świadomego korzystania z nowoczesnych technologii na karierę_YE 2023](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yLnBsL3AvX2ZpbGVz/LzM3OTU3MDAwL3dwbHl3LXN3aWFkb21lZ28ta29yenlz/dGFuaWEtei1ub3dvY3plc255Y2gtdGVjaG5vbG9naWkt/bmEta2FyaWVyZS15ZS0yMDIzLTM3OTU3MDM4LmpwZyJ9.jpg)
Źródło zewnętrzne
#YouthEmpowered to nasz kluczowy program społeczny, który realizujemy konsekwentnie od 2017 r. w coraz to nowszych odsłonach. Tylko w Polsce i krajach bałtyckich skorzystało z niego już ponad 200 tys. osób. Zależy nam, by to, co oferujemy w ramach programu faktycznie odpowiadało na trendy rynku pracy i potrzeby młodych, dlatego każdego roku oferujemy im coś nowego. W rozpoczynającej się właśnie edycji, wraz z naszym lokalnym partnerem społecznym, Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości, zaproponujemy młodzieży pokaźną dawkę wiedzy i ćwiczeń z zakresu zarówno kompetencji miękkich, jak i AI – mówi Ruža Tomić Fontana, dyrektorka generalna Coca-Cola HBC Polska i kraje bałtyckie.
Cieszymy się, że razem z Coca-Cola HBC Polska możemy wyjść naprzeciw potrzebom młodzieży. Poznanie i wykorzystanie w praktyce kompetencji przyszłości 4K jest doskonałym uzupełnieniem oferty edukacyjnej, która będzie dla uczestników programu – uczniów w wieku 15–19 lat – realną i praktyczną pomocą w ich kolejnych etapach edukacji i kariery zawodowej. Rekrutacja do naszego programu cały czas jest otwarta – mówi Małgorzata Sobkowicz, Prezes Zarządu Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
![Kompetencje 4K a efektywne wykorzystanie rozwiązań AI_YE 2023.jpg](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nLmluZm9yLnBsL3AvX2Z/pbGVzLzM3OTU3MDAwL2tvbXBldGVuY2plLTRrLW/EtZWZla3R5d25lLXd5a29yenlzdGFuaWUtcm96d/2lhemFuLWFpLXllLTIwMjMtMzc5NTcwMzcuanBnIn0.jpg)
Źródło zewnętrzne
Oficjalny start tegorocznej edycji za nami, ale zapisy trwają
REKLAMA
Nową edycję programu oficjalnie rozpoczął webinar, na który Coca-Cola HBC Polska i Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości zaprosiła ekspertów, aby opowiedzieli o wykorzystaniu kompetencji przyszłości w życiu zawodowym. W pierwszej części spotkania, wspólnej dla regionu, młodzież z Polski, Łotwy, Litwy i Estonii poznała historię Ružy Tomić Fontany, dyrektorki generalnej Coca-Cola HBC Polska i kraje bałtyckie, która opowiadała o swojej ścieżce kariery i rozwijanych na różnych jej etapach kompetencjach.
W ramach lokalnego rozwinięcia jako pierwszy wystąpił Filip Konopczyński – analityk cyfrowej gospodarki i nowych technologii, który mówił o krytycznym myśleniu w kontekście współpracy z AI. Następnie, temat komunikacji i rolę budowania marki osobistej poruszył Franciszek Georgiew, założyciel agencji marketingowej Tigers i właściciel spółki XXII Ventures. Eksperci Coca-Cola HBC Polska – Lucyna Sajdek, Community & Customer Partnerships Manager oraz Wojciech Śliwa, Rewards Manager People & Culture, opowiedzieli z kolei o roli współpracy, przedstawiając jej efekty na realnym przykładzie – wspólnych działaniach różnych zespołów firmy w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej. Modułem poświęconym kreatywności zajął się natomiast Michał Niewiara, reżyser i dyrektor artystyczny w Platige Image Studio, który przybliżył wątek łączenia kreatywności z nowymi technologiami, prezentując najbardziej spektakularne realizacje. Całość poprowadziła Natalia Sisik, znana młodzieży twórczyni internetowa, prowadząca w mediach społecznościowych cykl materiałów „News na dziś”.
Tematy poruszone podczas wydarzenia to dopiero początek. Polska edycja #YouthEmpowered realizowana jest w partnerstwie z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości w ramach programu Moje Finanse. Oznacza to, że w kolejnych miesiącach młodzież będzie mogła rozwijać kompetencje 4K oraz poszerzać wiedzę o AI, korzystając z narzędzi oferowanych przez Fundację. Program Moje Finanse przewidziany jest do realizacji na lekcjach lub na zajęciach pozalekcyjnych w systemie klasowym i pozaklasowym, w ramach przedmiotu biznes i zarządzanie lub innych przedmiotów ekonomicznych, społecznych i zawodowych.
Badanie zrealizowane w dniach 14–22 września 2023 r. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Coca-Cola HBC Polska metodą CAWI na grupie 612 osób między 15 a 19 rokiem życia, zgodnie z reprezentatywnym rozkładem płci i wieku.
Program #YouthEmpowered powstał w 2017 r. z inicjatywy Coca-Cola HBC z myślą o młodych ludziach, którzy stoją przed wyborem ścieżki edukacyjnej czy zawodowej. Inicjatywa ma wesprzeć ich w podjęciu decyzji oraz umożliwić rozwinięcie umiejętności przydatnych w poszukiwaniu własnego miejsca na rynku pracy. Celem Grupy Coca-Cola HBC na wszystkich rynkach, na których działa, jest wsparcie 1 miliona młodych ludzi do 2025 r. W Polsce i krajach bałtyckich do tej pory z narzędzi oferowanych przez partnerstwa w programie skorzystało ponad 203 300 osób.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
![certificate](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9zdGF0a/WMtaW5mb3JwbC5pbmZvci5wbC/9pbWFnZXMvY2VydGlmaWNhdGV/fbWluLjEyZGFhMGNlLnBuZyJ9.jpg)
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat