Obowiązki pracodawcy związane z eliminacją hałasu
REKLAMA
Ponieważ maszyna powoduje nadmierny hałas, pracodawca powinien zastosować w pierwszej kolejności środki ochrony zbiorowej. Jeżeli mimo ich zastosowania pracownicy nadal są zagrożeni nadmierną emisją hałasu, powinien ustalić zasady przydziału środków ochrony indywidualnej i wyposażyć pracowników narażonych na hałas w środki ochrony indywidualnej (słuchawki, zatyczki do uszu). Pracodawca ma ponadto obowiązek zawarcia w ocenie ryzyka zawodowego informacji o nadmiernym poziomie hałasu. Pod wpływem hałasu następuje skurcz drobnych naczyń tętniczych, występują zmiany w funkcjonowaniu układu nerwowego i pokarmowego, zakłócenia narządu wzroku, a także obniżenie precyzji ruchów oraz zmniejszenie wydolności psychicznej i fizycznej. W związku z tym należy uznać, że hałas jest czynnikiem szkodliwym – uszkadza słuch, może spowodować jego utratę czy uszkodzenie innych narządów.
Na terenie każdego zakładu pracy istnieje możliwość występowania źródeł hałasu. Może być to każde urządzenie, maszyna lub środek transportu. Poziom emisji hałasu jest uzależniony od wielu czynników, takich jak rodzaj urządzenia, jego moc, stopień zużycia bądź rodzaj wykonywanej czynności.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat