REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób Społeczna Inspekcja Pracy powinna współpracować ze służbą bhp

Marzena Królak-Makowska

REKLAMA

Na terenie zakładu pracy działa służba bhp oraz Społeczny Inspektor Pracy. Pracownicy służby bhp nie udostępnili Społecznemu Inspektorowi Pracy dokumentów dotyczących badań środowiskowych na terenie zakładu pracy. Ponadto Społeczny Inspektor Pracy twierdzi, że pracownicy służby bhp nie udostępniają mu innych żądanych przez niego dokumentów dotyczących bhp. Czy pracownicy służby bhp mają obowiązek udostępnić Społecznemu Inspektorowi Pracy żądane przez niego dokumenty? Jak powinna wyglądać współpraca pomiędzy Społecznym Inspektorem Pracy a pracownikami służby bhp?

Pracownicy służby bhp mają obowiązek udostępnić Społecznemu Inspektorowi Pracy wszystkie żądane przez niego dokumenty. Ponadto powinni współpracować ze Społecznym Inspektorem Pracy w zakresie poprawy warunków bhp na terenie zakładu pracy. Powyższy obowiązek wynika nie tylko z obowiązujących przepisów ale też z celu powołania obydwu służb – zarówno służby bhp, jak i SIP, których celem jest poprawa stanu bhp na terenie zakładu pracy w ochronie zatrudnionych pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Role Społecznych Inspektorów Pracy oraz służb bhp są zbliżone zakresie postawionych im celów. Pracownicy służby bhp powinni pamiętać o ich zakresie działania, jak również korzystać z nadanych im uprawnień, zwłaszcza w sytuacji zagrożenia życia bądź zdrowia. Cena zdrowia i życia ludzi nie powinna być dla służby bhp mniej ważna niż obawa przed narażeniem się na nieprzyjemności ze strony pracodawcy. Dlatego też powinni dołożyć wszelkich starań do współpracy ze Społecznym Inspektorem Pracy, który działa dla dobra pracowników.

Pracownicy służby bhp mają obowiązek współdziałać ze Społeczną Inspekcją Pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy.

REKLAMA

Społeczny Inspektor Pracy ma prawo wstępu w każdym czasie do pomieszczeń i urządzeń zakładu pracy dla wykonywania powierzonych mu zadań. Ponadto Społeczny Inspektor Pracy ma prawo żądać od kierownika zakładu pracy oraz oddziału (wydziału) i od pracowników (w tym pracowników służby bhp) informacji oraz okazania dokumentów w sprawach wchodzących w zakres jego działania. Społeczni Inspektorzy Pracy współdziałają z Państwową Inspekcją Pracy i innymi organami nadzoru i kontroli warunków pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca konsultuje z pracownikami lub ich przedstawicielami, w tym ze Społecznym Inspektorem Pracy wszystkie działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, między innymi tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom

Społeczny Inspektor Pracy współpracuje również ze służbą bhp w ramach pracy w komisji bhp, w skład której wchodzą w równej liczbie przedstawiciele pracodawcy, w tym m.in. pracownicy służby bhp oraz przedstawiciele pracowników, w tym Społeczny Inspektor Pracy. Przewodniczącym komisji bhp jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, a wiceprzewodniczącym – Społeczny Inspektor Pracy lub przedstawiciel pracowników.

Obszar działania i postawione cele Społecznego Inspektora Pracy, jak również służby bhp jest wspólne. Jedyną różnicą jest to, że pracownicy służby bhp są pracownikami, którzy nie są chronieni przed zwolnieniem. Społeczny Inspektor Pracy dzięki ochronie zatrudnienia oraz nadanym uprawnieniom (książka zaleceń SIP), nie obawiając się utraty zatrudnienia w sytuacjach spornych, może nawet popaść w konflikt z pracodawcą. W takich przypadkach pracownicy służby bhp mają poważny problem, polegający na konieczności dokonania wyboru pomiędzy współpracą z SIP w celu osiągnięcia poprawy stanu bhp a akceptowaniu nieprawidłowości i w celu zachowania posady.

Jednakże pomimo konfliktu wewnętrznego, pracownicy służby bhp powinni patrzeć na stan bhp na terenie zakładu pracy przez pryzmat zapewnienia zgodnego z prawem stanu bhp w celu zapewnienia bezpieczeństwa dla zdrowia i życia pracowników. Dlatego też powinni współpracować ze Społecznymi Inspektorami Pracy, udzielać im wszelkich żądanych przez nich dokumentów i udzielania im informacji.

Powinni ich traktować jako partnerów do współpracy, a nie jak wrogów.

PODSTAWA PRAWNA

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.),
  • Ustawa z 24 czerwca 1983 r. o Społecznej Inspekcji Pracy (DzU nr 35, poz. 163 ze zm.).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA