Jak dbać o komfort pracowników w upalne dni? Trzy praktyczne wskazówki
REKLAMA
REKLAMA
W Polsce istnieje kilka aktów prawnych, które regulują kwestię zapewnienia odpowiednich warunków termicznych w miejscach pracy. Należą do nich m.in. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy czy Kodeks pracy. Zawarte w nich wytyczne precyzyjnie wskazują jaka temperatura powinna panować w pomieszczeniach czy ile wody przysługuje na jednego pracownika w trakcie upałów. Sytuacja staje się bardziej skomplikowana w przypadku wykonywania pracy na zewnątrz. Z pomocą przychodzą producenci nowoczesnych rozwiązań.
REKLAMA
1. Odpowiednia klimatyzacja i wentylacja
Jeśli to możliwe, warto zainwestować w system klimatyzacji lub zapewnić odpowiednią wentylację w miejscu pracy. Dbałość o odpowiedni przepływ powietrza i utrzymanie odpowiedniej temperatury mogą znacznie poprawić komfort pracowników. Ale co w przypadku tych, którzy pracują na zewnątrz? Na rynku są dostępne urządzenia, które sprostają i temu zadaniu. Pracodawcy mogą zapewnić takim pracownikom przenośny klimatyzator i grzejnik w jednym. Urządzenie zapewnia wyjątkowy komfort nie tylko podczas gorących letnich dni, ale także mroźnych zim. – EcoFlow WAVE 2 daje możliwość chłodzenia 5100 BTU i ogrzewania 6100 BTU przy efektywnej powierzchni 10 metrów kwadratowych. To najszybsze w branży chłodzenie i ogrzewanie dostępne w tego typu urządzeniu. – podkreśla Piotr Kuźniarski z EcoFlow. – Ponadto ma kompaktowe rozmiary, dlatego łatwo można je zabrać ze sobą, gdziekolwiek i kiedykolwiek jest potrzebne. – dodaje.
Przy zastosowaniu dodatkowej, wymiennej baterii taki klimatyzator może pracować do 8 godzin.
2. Nawodnienie to podstawa
Jeśli tylko jest taka opcja, warto rozważyć dostosowanie godzin pracy w celu uniknięcia wykonywania forsownych zadań w najgorętszej porze dnia. Jeśli nie da się tego uniknąć, należy zapewnić pracownikom dostęp do schłodzonych napojów. W tym celu pomóc może udostępnienie pracownikom – także tym pracującym na zewnątrz – lodówki. Dla przykładu – dzięki wymiennemu akumulatorowi o pojemności 298 Wh, lodówka może zapewnić nawet 40 godzin chłodzenia. Nowoczesne rozwiązania potrafią wytworzyć nawet 18 kostek lodu w ciągu 12 minut. Urządzenia typu Glacier są wyposażone w wydajny kompresor i w trybie maksymalnym mogą schładzać z temperatury 30°C do 0°C w ciągu zaledwie 15–20 minut. Glacier może też pełnić rolę przenośnej ładowarki do małych urządzeń elektronicznych, takich jak laptopy i telefony. Posiada również składany uchwyt i kółka ułatwiające przenoszenie. A co z ładowaniem? Urządzenie można ładować za pomocą prądu zmiennego, ładowarki samochodowej, panelu słonecznego i stacji energetycznej.
3. Skuteczna ochrona przed słońcem
Jeśli praca odbywa się na zewnątrz, należy zapewnić pracownikom odpowiednią ochronę przed słońcem, taką jak daszki, parasole lub namioty. Powinni mieć dostęp do zacienionych miejsc, w których mogą odpocząć i ochłodzić się w czasie przerw. Jednak nawet najlepsze rozwiązania mogą się okazać nieskuteczne, jeśli pracownicy nie mają odpowiedniej wiedzy na temat ochrony przed skutkami upałów, tego jak rozpoznawać objawy przegrzania organizmu, czy jak reagować w przypadku ich wystąpienia. Pracodawcy powinni zapewnić pracownikom odpowiednią edukację na ten temat.
Warto również zachęcać do wzajemnej troski i informować pracowników o dostępnych środkach łagodzących pracę w upale. Odpowiednio zaprojektowana i zorganizowana przestrzeń pracy ma ogromny wpływ na jej efektywność oraz jakość. Dlatego pracodawcy powinni uważnie rozważyć inwestycję w produkty, które poprawią jakość pracy swoich pracowników i wpłyną na zwiększenie wydajności pracy w firmie. Przenośny klimatyzator czy przenośna lodówko-zamrażarka z wbudowaną kostkarką do lodu to niewątpliwie jedne z takich rozwiązań. Dzięki zapewnieniu odpowiednich warunków, pozwalają pracownikom na skupienie się na wykonywaniu swoich zadań.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat