REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stres w pracy: Co robić, by z nim wygrać

Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Stres zawodowy ma niekorzystny wpływ nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na kondycję fizyczną
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stres w pracy nie tylko utrudnia samo wykonywanie pracy. Wpływa także negatywnie na życie prywatne pracowników. Podpowiadamy, jak nie dopuścić, by stres powstały w miejscu pracy przekroczył progi domu. Doradzamy, jak sobie radzić ze stresem zawodowym.

Stres zawodowy ma niekorzystny wpływ nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na kondycję fizyczną. Długofalowe oddziaływanie czynników wywołujących stres może powodować choroby krążenia, nadciśnienie, bezsenność czy zaburzenia odżywiania. Dlatego tak ważne jest, aby eliminować czynniki stresowe, albo przynajmniej umieć sobie z nimi poradzić.

REKLAMA

Autopromocja

Stres w pracy skutkiem nacisków, presji czasu i atmosfery

Stres w pracy wywołują u pracownika często naciski przełożonego. Mogą być także przyczyną frustracji. Pracownik, który nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom pracodawcy, czuje się bezradny i przytłoczony. Dodatkowo brak odpowiednich kompetencji oraz wsparcia ze strony kolegów z pracy pogłębia jego frustracje.

Innym czynnikiem stresogennym jest presja czasu. Nadmiar zadań służbowych w stosunku do czasu na ich realizację niekorzystnie wpływa na kondycję psychiczną.

Niemniej ważną kwestią jest atmosfera w pracy. Słabe relacje z przełożonym i współpracownikami, poczucie ciągłej rywalizacji, niejasno określona rola w firmie czy brak ścieżki rozwoju są czynnikami, które niekorzystnie wpływają na samopoczucie, a w dłuższej perspektywie mogą doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

Stres w pracy ma skutki ekonomiczne

Oprócz negatywnych skutków dla zdrowia psychicznego i fizycznego, stres w pracy niesie za sobą również skutki ekonomiczne. Osoba narażona na ciągły stres w pracy staje się nieefektywna, popełnia niezamierzone błędy, a także staje się mniej ostrożna. Takie osoby częściej ulegają wypadkom przy pracy, a tym samym częściej korzystają ze zwolnień lekarskich. Niesie to za sobą zwiększenie kosztów dla pracodawcy przy osiąganiu mniejszych korzyści z pracownika, który jest niewydajny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stres w pracy można zwalczać

Każdy człowiek posiada inny próg odporności na stres. Przekroczenie tego progu powoduje, że nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z czynnikami stresogennymi.

Osoby doświadczające stresu często próbują obniżyć przeżywanie swoich emocji przy pomocy alkoholu czy innych środków odurzających. Jest to jednak najgorsze z możliwych rozwiązań, które nie likwiduje przyczyn stresu w pracy, a pogłębia tylko problemy osób nadużywających tego rodzaju używek.

W walce ze stresem w pracy warto przygotować plan działania:

  • Poznaj źródło stresu – jakie sytuacje w pracy są najbardziej stresujące?
  • Uszereguj je od najbardziej stresujących do najmniej.
  • Zastanów się, jak możesz je zwalczyć lub ograniczyć.
  • Wdrażaj działania możliwe do zrealizowania. Wysoko postawiona poprzeczka może tylko pogłębić frustracje.
Ważne

Poznanie przyczyn stresu w miejscu pracy to pierwszy krok do redukcji jego poziomu. Dopiero wtedy można podjąć działania mające na celu zapobieganie wywoływanych nim negatywnych skutków zdrowotnych.

Odszukanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest niezmiernie ważne w walce ze stresem. Znalezienie czasu na regularną aktywność fizyczną będzie tutaj bardzo pomocne.

W pracy staraj się nie odkładać spraw na później. Zadania realizuj od najważniejszych do najmniej pilnych. Każde zadanie realizuj od początku do końca, „rozgrzebywanie” wszystkiego po trochu powoduje tylko natłok niedokończonych spraw, a tym samym zwiększa stres.

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy 36 dni urlopu dla pracownika?

Standardem jest, że pracownicy mają 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku. Niektórzy pracownicy są uprawnieni do nawet 36 dni urlopu. Kto i kiedy może liczyć na tak długi urlop?

Utrata przez uczestnika PPK statusu osoby zatrudnionej to nie koniec oszczędzania w PPK [Przykłady]

Zmiana przez uczestnika PPK tytułu do ubezpieczeń społecznych nie zwalnia podmiotu zatrudniającego z obowiązku dokonywania wpłat do PPK za tę osobę. Oznacza to, że utrata statusu osoby zatrudnionej nie wpływa na status uczestnika PPK. Nadal należy odprowadzać wpłaty do PPK.

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

ZUS wypłaci wyższe odszkodowanie. Już obowiązują nowe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy

Od 1 kwietnia 2025 r. obowiązują nowe, wyższe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy lub choroby zawodowej. Za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje 1636 zł.

REKLAMA

Umowa o pracę bez formy pisemnej, uproszczone zatrudnianie cudzoziemców – jaką deregulację postulują przedsiębiorcy?

Konfederacja Lewiatan od lat przedstawia propozycje zmian, które mają zmniejszyć liczbę skomplikowanych regulacji. Odejście od obowiązku stosowania umowy pisemnej w przepisach prawa pracy czy też skrócenie czasu trwania procedur legalizujących pobyt i pracę cudzoziemców oraz uproszczenie wymogów przy zmianie warunków ich zatrudnienia – to tylko niektóre z postulatów deregulacyjnych.

Komunikat ZUS: Wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe 2025/2026

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że wysłał płatnikom zawiadomienia o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na rok składkowy 2025/2026.

Wolne 2 maja i 10 listopada 2025 r. dla wybranych pracowników. Jest zarządzenie premiera

Prezes Rady Ministrów wydał zarządzenie w sprawie czasu pracy i dni wolnych. Wiadomo już kto zgodnie z nowymi przepisami ma wolne 2 maja i 10 listopada 2025 r. Dwa dodatkowe dni wolne są jednak tylko dla niektórych pracowników.

Pierwsze trzynaste emerytury ZUS wypłaci 1 kwietnia. Jaka będzie wysokość dodatkowej emerytury?

1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów. Nie każdy dostanie dodatkową trzynastą emeryturę w takiej samej kwocie. Kwota, która wpłynie na konta seniorów jest uzależniona od tego jak wysoka jest ich comiesięczna wypłata z ZUS, ponieważ trzynastka będzie opodatkowana i oskładkowana.

REKLAMA

BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

REKLAMA