Stres w pracy: Co robić, by z nim wygrać
REKLAMA
REKLAMA
Stres zawodowy ma niekorzystny wpływ nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na kondycję fizyczną. Długofalowe oddziaływanie czynników wywołujących stres może powodować choroby krążenia, nadciśnienie, bezsenność czy zaburzenia odżywiania. Dlatego tak ważne jest, aby eliminować czynniki stresowe, albo przynajmniej umieć sobie z nimi poradzić.
REKLAMA
Stres w pracy skutkiem nacisków, presji czasu i atmosfery
Stres w pracy wywołują u pracownika często naciski przełożonego. Mogą być także przyczyną frustracji. Pracownik, który nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom pracodawcy, czuje się bezradny i przytłoczony. Dodatkowo brak odpowiednich kompetencji oraz wsparcia ze strony kolegów z pracy pogłębia jego frustracje.
Innym czynnikiem stresogennym jest presja czasu. Nadmiar zadań służbowych w stosunku do czasu na ich realizację niekorzystnie wpływa na kondycję psychiczną.
Niemniej ważną kwestią jest atmosfera w pracy. Słabe relacje z przełożonym i współpracownikami, poczucie ciągłej rywalizacji, niejasno określona rola w firmie czy brak ścieżki rozwoju są czynnikami, które niekorzystnie wpływają na samopoczucie, a w dłuższej perspektywie mogą doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.
Stres w pracy ma skutki ekonomiczne
Oprócz negatywnych skutków dla zdrowia psychicznego i fizycznego, stres w pracy niesie za sobą również skutki ekonomiczne. Osoba narażona na ciągły stres w pracy staje się nieefektywna, popełnia niezamierzone błędy, a także staje się mniej ostrożna. Takie osoby częściej ulegają wypadkom przy pracy, a tym samym częściej korzystają ze zwolnień lekarskich. Niesie to za sobą zwiększenie kosztów dla pracodawcy przy osiąganiu mniejszych korzyści z pracownika, który jest niewydajny.
Stres w pracy można zwalczać
Każdy człowiek posiada inny próg odporności na stres. Przekroczenie tego progu powoduje, że nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z czynnikami stresogennymi.
Osoby doświadczające stresu często próbują obniżyć przeżywanie swoich emocji przy pomocy alkoholu czy innych środków odurzających. Jest to jednak najgorsze z możliwych rozwiązań, które nie likwiduje przyczyn stresu w pracy, a pogłębia tylko problemy osób nadużywających tego rodzaju używek.
W walce ze stresem w pracy warto przygotować plan działania:
- Poznaj źródło stresu – jakie sytuacje w pracy są najbardziej stresujące?
- Uszereguj je od najbardziej stresujących do najmniej.
- Zastanów się, jak możesz je zwalczyć lub ograniczyć.
- Wdrażaj działania możliwe do zrealizowania. Wysoko postawiona poprzeczka może tylko pogłębić frustracje.
Poznanie przyczyn stresu w miejscu pracy to pierwszy krok do redukcji jego poziomu. Dopiero wtedy można podjąć działania mające na celu zapobieganie wywoływanych nim negatywnych skutków zdrowotnych.
Odszukanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest niezmiernie ważne w walce ze stresem. Znalezienie czasu na regularną aktywność fizyczną będzie tutaj bardzo pomocne.
W pracy staraj się nie odkładać spraw na później. Zadania realizuj od najważniejszych do najmniej pilnych. Każde zadanie realizuj od początku do końca, „rozgrzebywanie” wszystkiego po trochu powoduje tylko natłok niedokończonych spraw, a tym samym zwiększa stres.
Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat