REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stres w pracy: Co robić, by z nim wygrać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Stres zawodowy ma niekorzystny wpływ nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na kondycję fizyczną
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stres w pracy nie tylko utrudnia samo wykonywanie pracy. Wpływa także negatywnie na życie prywatne pracowników. Podpowiadamy, jak nie dopuścić, by stres powstały w miejscu pracy przekroczył progi domu. Doradzamy, jak sobie radzić ze stresem zawodowym.

Stres zawodowy ma niekorzystny wpływ nie tylko na zdrowie psychiczne, ale również na kondycję fizyczną. Długofalowe oddziaływanie czynników wywołujących stres może powodować choroby krążenia, nadciśnienie, bezsenność czy zaburzenia odżywiania. Dlatego tak ważne jest, aby eliminować czynniki stresowe, albo przynajmniej umieć sobie z nimi poradzić.

REKLAMA

Stres w pracy skutkiem nacisków, presji czasu i atmosfery

Stres w pracy wywołują u pracownika często naciski przełożonego. Mogą być także przyczyną frustracji. Pracownik, który nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom pracodawcy, czuje się bezradny i przytłoczony. Dodatkowo brak odpowiednich kompetencji oraz wsparcia ze strony kolegów z pracy pogłębia jego frustracje.

Innym czynnikiem stresogennym jest presja czasu. Nadmiar zadań służbowych w stosunku do czasu na ich realizację niekorzystnie wpływa na kondycję psychiczną.

Niemniej ważną kwestią jest atmosfera w pracy. Słabe relacje z przełożonym i współpracownikami, poczucie ciągłej rywalizacji, niejasno określona rola w firmie czy brak ścieżki rozwoju są czynnikami, które niekorzystnie wpływają na samopoczucie, a w dłuższej perspektywie mogą doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

Stres w pracy ma skutki ekonomiczne

Oprócz negatywnych skutków dla zdrowia psychicznego i fizycznego, stres w pracy niesie za sobą również skutki ekonomiczne. Osoba narażona na ciągły stres w pracy staje się nieefektywna, popełnia niezamierzone błędy, a także staje się mniej ostrożna. Takie osoby częściej ulegają wypadkom przy pracy, a tym samym częściej korzystają ze zwolnień lekarskich. Niesie to za sobą zwiększenie kosztów dla pracodawcy przy osiąganiu mniejszych korzyści z pracownika, który jest niewydajny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stres w pracy można zwalczać

Każdy człowiek posiada inny próg odporności na stres. Przekroczenie tego progu powoduje, że nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z czynnikami stresogennymi.

Osoby doświadczające stresu często próbują obniżyć przeżywanie swoich emocji przy pomocy alkoholu czy innych środków odurzających. Jest to jednak najgorsze z możliwych rozwiązań, które nie likwiduje przyczyn stresu w pracy, a pogłębia tylko problemy osób nadużywających tego rodzaju używek.

W walce ze stresem w pracy warto przygotować plan działania:

  • Poznaj źródło stresu – jakie sytuacje w pracy są najbardziej stresujące?
  • Uszereguj je od najbardziej stresujących do najmniej.
  • Zastanów się, jak możesz je zwalczyć lub ograniczyć.
  • Wdrażaj działania możliwe do zrealizowania. Wysoko postawiona poprzeczka może tylko pogłębić frustracje.
Ważne

Poznanie przyczyn stresu w miejscu pracy to pierwszy krok do redukcji jego poziomu. Dopiero wtedy można podjąć działania mające na celu zapobieganie wywoływanych nim negatywnych skutków zdrowotnych.

Odszukanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest niezmiernie ważne w walce ze stresem. Znalezienie czasu na regularną aktywność fizyczną będzie tutaj bardzo pomocne.

W pracy staraj się nie odkładać spraw na później. Zadania realizuj od najważniejszych do najmniej pilnych. Każde zadanie realizuj od początku do końca, „rozgrzebywanie” wszystkiego po trochu powoduje tylko natłok niedokończonych spraw, a tym samym zwiększa stres.

Katarzyna Sędziak (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA