REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zoptymalizować obsługę listy płac w firmie? Poradnik dla menedżerów

lista płac w firmie
lista płac w firmie
lista płac w firmie
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Firmy na całym świecie, po pandemii COVID-19, stanęły przed wyzwaniem wdrożenia działań poprawiających efektywności operacyjną i prowadzących do obniżenia – i tak stale rosnących – kosztów. Największym problemem okazały się, często nieefektywne, procesy obsługi listy płac — i nie bez powodu. 

Nieskoordynowany proces naliczania płac, w którym pojawia się wiele błędów, może poważnie utrudnić każdej firmie szybkie wejście na rynek, zaszkodzić strategiom wzrostu i wpłynąć na cele związane z przychodami. 

Autopromocja

Pandemia ujawniła wiele problemów, nie tylko tych codziennych, ale także technicznych, dotyczących chociażby struktur listy płac. Tym samym zauważono pilną potrzebę zmiany jej obsługi z nieprzewidywalnej i reaktywnej na opartą na danych i strategiczną. Wygląda na to, że te problemy nie zostaną jednak tak prędko rozwiązane, ponieważ firmy doświadczają trudności związanych ze znalezieniem specjalistów ds. obsługi pasków płac. Menedżerowie stoją przed dużym wyzwaniem – jak zbudować odporność biznesu.

Jako że coraz trudniej o utalentowanych pracowników, w wielu firmach dobre samopoczucie zespołów stało się jednym z najważniejszych obszarów wprowadzania ulepszeń. Lista płac może tutaj odgrywać istotną rolę. Odpowiednie i terminowe przekazywanie wynagrodzeń wpływa bowiem na dobre samopoczucie pracowników. 

Dodatkowo, ludzkie błędy popełniane przy rozliczaniu list płac mogą narażać firmy na straty, zarówno w wymiarze finansowym, jak i zaufania pracowników. Inwestycja w efektywność listy płac to inwestycja w dobrostan firmy i zespołu, gwarantująca sprawne działanie i zadowolony zespół. Przy tym nie należy postrzegać tej inwestycji jako kosztownej, bowiem nawet firmy średniej wielkości dostrzegają jej rentowność. Biorąc pod uwagę cenę i korzystny wpływ na kondycję organizacji oraz przyszły potencjał rozwojowy, jest to niewielka inwestycja. 

Co powinno się więc zrobić, by zoptymalizować obsługę listy płac? Warto skupić się na pięciu najważniejszych czynnikach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) Inwestycje w odpowiednie technologie

Firmy powinny inwestować w technologie, które pozwolą na ograniczenie zarówno kosztów, jak i ryzyka. Ujednolicone rozwiązanie oparte na chmurze, rozwijające się wraz z progresem przedsiębiorstwa, powinno umożliwiać skalowanie, co zwiększy bezpieczeństwo, ale też dostępność danych. Podczas oceny technologii globalnej listy płac firmy muszą jednak odpowiedzieć sobie na trzy zasadnicze pytania: w jaki sposób nowy system wyraźnie poprawi efektywność obecnych działań dotyczących listy płac? Czy dostawca zaprojektował platformę do obsługi listy płac pod kątem przyspieszenia wzrostu wydajności rozwoju firmy? W jaki sposób oferowane rozwiązanie pomoże firmie zwiększyć wydajność na nowych rynkach? 

2) Dbanie o to, aby obsługa lista płac działała sprawnie i była przewidywalna

Poprawa wydajności listy płac to nie tylko łatwość i dokładność wyliczania wynagrodzenia brutto i netto. To także uwzględnianie niuansów lokalnych przepisów prawa pracy, przestrzeganie ich i wypłacanie wynagrodzenia na konta bankowe pracowników. Optymalna lista płac musi więc działać sprawnie i być przewidywalna.

Firmy zwykle starają się poprawić swoją efektywność, obniżając koszty utrzymania systemów, ograniczając dodatkowe koszty w postaci np. kar z tytułów nieprawidłowości związanych z podatkami od wynagrodzeń, doraźnej łączności, wypłat wynagrodzeń i zarządzania pracownikami. Największym — i możliwym do uniknięcia — kosztem związanym z nieefektywnymi działaniami z zakresu obsługi listy płac są kary nakładane przez organy regulacyjne za brak zgodności z przepisami prawa pracy. 

3) Zwiększanie przejrzystości w celu ułatwienia podejmowania decyzji 

Firmy nie są w stanie kontrolować tego, czego nie widzą. Aby zapewniać maksymalną przejrzystość, rozwiązanie do obsługi płacowej musi być w pełni zintegrowane z systemem zarządzania zasobami ludzkimi oraz księgowymi. Dzięki temu zespoły mają dostęp do spójnych informacji, a to przekłada się na lepszą współpracę między poszczególnymi działami i ułatwia podejmowanie decyzji. Niektórzy dostawcy, jak ADP, od lat współpracują ze wszystkimi liczącymi się dostawcami technologii HR i stale inwestują w innowacyjne technologie integracyjne. Umożliwiają one mapowanie i przekształcanie danych z systemów zewnętrznych. Co ważne, większa przejrzystość ułatwia dostęp do danych w zespołach ds. finansów i HR, co znacząco poprawia ogólne wyniki firmy.

4) Wdrażanie elastycznych systemów

Warto postawić na elastyczne systemy stworzone do płynnego przetwarzania listy płac, które łatwo dostosowują się do nowych sposobów pracy, zwłaszcza gdy firma rozwija się na nowych rynkach. Jeśli zespół ds. obsługi płac może szybko przekazywać wiarygodne dane dotyczące płac kierownikom wyższego szczebla, prognozowanie trendów związanych z płacami staje się znacznie prostsze, co ułatwia podejmowanie decyzji. Jeszcze lepiej, gdy te informacje można prezentować wizualnie, ponieważ ogranicza to ryzyko nieporozumień. Równie istotna jest skalowalność — elastyczny system umożliwia skalowanie w miarę rozwoju firmy zarówno na nowych, jak i dotychczasowych rynkach.

Dodatkowym atutem automatyzacji listy płac jest dynamiczny pulpit nawigacji, który pokazuje wyniki w poszczególnych krajach i z wyprzedzeniem powiadamia dział HR o problematycznych obszarach. Dzięki temu odpowiednie zespoły mogą błyskawicznie interweniować, aby rozwiązać problem, zanim ten eskaluje. 

5) Zwiększanie zaangażowania zespołów

Skoncentrowanie się wyłącznie na roli technologii w zwiększaniu efektywności procesu obsługi listy płac i poprawieniu wydajności może być kuszące. Jednak, czy nie należy pomyśleć o pracownikach, którzy stoją za wdrożeniem i procesem obsługi listy płac?

Według przeprowadzonej przez nas ankiety dotyczącej listy płac, globalna lista płac wiąże się często z wieloma funkcjami biznesowymi. Oznacza to, że jest kilka grup interesariuszy, którzy odpowiadają za strategiczny kierunek tej usługi — a każda z nich inaczej zapatruje się na to, co należy zmienić.

Niezależnie od tego, czy obsługa listy płac jest scentralizowana, regionalna czy oparta na modelu usług wspólnych w ramach „centrum doskonalenia” w danej lokalizacji, warto upewnić się, że firma jest przygotowana na sukces w tym zakresie. W tym celu od początku prac nad systemem obsługi płac w należy dopytać przedstawicieli działów płacowych, HR i finansów o to, co dla nich oznacza efektywna obsługa listy płac. Warto im przypomnieć również, że dane, które można uzyskać na podstawie danych listy płac, będą niezwykle ważne dla strategii dotyczących ekspansji firmy. 

W ankiecie przeprowadzonej wśród specjalistów wyższego szczebla ds. obsługi listy płac na całym świecie trzy czwarte respondentów (75 proc.) przyznało, że nie jest w stanie zarządzać listą płac ze 100 proc. skutecznością. Podejmując działania opisane wyżej, można przełamać trendy i usprawnić procesy obsługi płacowej, co pomoże zrealizować plany rozwojowe firmy, zamiast je komplikować.

Jeff Phipps, ADP, SVP ADP GlobalView

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Projekt rozporządzenia: Wyższe uposażenie zasadnicze funkcjonariuszy CBA

    Zgodnie z ustawą budżetową na rok 2024 średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej powinien wynieść 120%. Z tego względu planowane jest podniesienie stawek uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

    Możesz otrzymać 5025 zł na naukę języka, studia podyplomowe, kurs prawa jazdy i inne - rusza nowy program WUP

    Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie uruchamia projekt „Małopolski Pociąg do Kariery – sezon I". WUP zachęca: chcesz nauczyć się języka? Skończyć kurs prawa jazdy? Zdobyć nowe umiejętności zawodowe? Jeśli odpowiedź brzmi pozytywnie należy śledzić informacje i przystąpić do rekrutacji, która rusza prawdopodobnie w kwietniu 2024 r. Można otrzymać nawet 5025 zł!

    Działalność socjalna. Wczasy pod gruszą – dofinansowanie do wypoczynku ze środków ZFŚS to najpopularniejsze świadczenie socjalne

    Wczasy pod gruszą to jedna z form działalności socjalnej. Polega na dofinansowaniu wypoczynku pracowników ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Wczasy pod gruszą powinny być wsparciem dla pracowników w gorszej sytuacji materialnej.

    Nowe zalecenia co do zatrudniania niepełnosprawnych

    W lutym 2024 r. wydano nowe zalecenia co do zatrudniania niepełnosprawnych m.in. w administracji publicznej. Okazuje się, że wciąż istnieje wiele barier proceduralnych, instytucjonalnych, organizacyjnych i kompetencyjnych, które utrudniają czy wręcz nawet uniemożliwiają osobom ze szczególnymi potrzebami (w tym z niepełnosprawnościami) udział w procesach rekrutacyjnych oraz świadczenie pracy w urzędach. Wciąż jest wiele do zrobienia.

    REKLAMA

    Separacja jak rozwód - nie otrzymasz odprawy po zmarłym małżonku

    Czym jest separacja? Jakie są skutki majątkowe separacji? Kto ma prawo do odprawy po śmierci pracownika? Czy mając separację należy się odprawa po zmarłym małżonku? Ile wynosi odprawa pośmiertna?

    Waloryzacja emerytur 2024 – tabela netto

    Waloryzacja emerytur od 1 marca 2024 roku - o ile procent wzrosną emerytury? Kiedy będzie wypłata pierwszych wyższych emerytur? Tabela przedstawia podwyżki emerytur od 1 marca 2024 roku. Ile wynoszą kwoty netto emerytur po waloryzacji?

    Mama 4+ czyli emerytura matczyna w 2024 roku [WYWIAD]

    Mama 4 plus w 2024 roku - to już 5 lat funkcjonowania świadczenia w Polsce. Czy w tym czasie zmieniły się przepisy? Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać RSU? Ile wynosi rodzicielskie świadczenie uzupełniające do końca lutego, a ile od 1 marca 2024 roku? Jakie dokumenty dołączyć do wniosku? Czy na emeryturze matczynej można pracować? Czy ojcowie pobierają emeryturę matczyną? Na te i inne pytania odpowiada rzecznik ZUS województwa dolnośląskiego Iwoną Kowalską-Matis

    Nie możesz pójść do ZUS i załatwić sprawy? Możesz wysłać pełnomocnika. Trzeba tylko wypełnić formularz ZUS PEL

    Za pomocą formularza ZUS PEL klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą udzielić pełnomocnictwa do załatwiania swoich spraw. Formularz można pobrać ze strony internetowej www.zus.pl lub z PUE ZUS. Druk jest także dostępny w każdej placówce ZUS.

    REKLAMA

    W styczniu 2024 r. wzrosło bezrobocie w Polsce! Czy to jest wzrost sezonowy?

    Wzrosło bezrobocie w Polsce. W styczniu stopa bezrobocia wyniosła 5,4%. W grudniu 2023 r. bezrobocie wynosiło 5,1%, a w listopadzie 5,0%.

    W całej UE około 11 mln osób zatrudnionych jest w ramach platform internetowych. Trwa kampania BHP w cyfrowym świecie pracy

    W całej UE około 11 mln osób zatrudnionych jest w ramach platform internetowych. To zarządzanie pracą przez sztuczną inteligencję może mieć ogromny wpływ na jakość świadczonej pracy, jej ilość jak i utratę. Świat pracy i rynek się zmieniają - ale w tym wszystkim najważniejszy jest człowiek, nie kapitał. Konieczne jest więc budowanie wiedzy, doświadczenia i zaufania przez informowanie pracowników i zasięganie ich opinii oraz umożliwienie im udziału w projektowaniu i wdrażaniu technologii i systemów cyfrowych w nowej postindustrialnej erze pracy. „Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy” – tak głosi kampania „Bezpieczeństwo pracy w świecie cyfrowym”, która jest prowadzona w latach 2023-2025. Kampania odbywa się w ramach projektu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy.

    REKLAMA