Prowadzenie PPE nie zawsze zwalnia z obowiązku uruchomienia PPK
REKLAMA
REKLAMA
Spółka prawa handlowego, która nie zawarła umowy o zarządzanie PPK z uwagi na prowadzenie PPE, zostanie podzielona. Część jej majątku zostanie przeniesiona na nowo zawiązaną spółkę. Czy ta nowo zawiązana spółka będzie mogła nie stosować umowy o PPK z uwagi na prowadzenie PPE? Nie będzie jej przysługiwać takie uprawnienie.
REKLAMA
Wymagania dotyczące pracodawcy oraz PPE
W art. 133 ust. 1 ustawy o PPK przyjęto, że przepisów tej ustawy może nie stosować podmiot zatrudniający, który w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 prowadzi PPE, w którym uczestniczy co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie, oraz nalicza i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia. Z uprawnienia tego mogły zatem skorzystać tylko podmioty zatrudniające obejmowane ustawą o PPK w terminach określonych w art. 134 ust. 1 ustawy o PPK. Oznaczało to przykładowo, że spółka zatrudniająca co najmniej 250 osób zatrudnionych według stanu na 31 grudnia 2018 r. musiała prowadzić PPE, spełniający wskazane wyżej wymagania - 1 lipca 2019 r., a spółka zatrudniająca co najmniej 50 osób zatrudnionych według stanu na 30 czerwca 2019 r. - 1 stycznia 2020 r.
Uprawnienie to nie jest bezterminowe – podmiot zatrudniający traci je w przypadkach wymienionych w art. 133 ust. 2 ustawy o PPK. Należą do nich m.in.: zawieszenie naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni, ograniczenie wysokości odprowadzanych składek podstawowych do PPE poniżej 3,5% wynagrodzenia lub spadek partycypacji w PPE (sytuacja, gdy według stanu na 1 stycznia albo 1 lipca danego roku w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych w danym podmiocie).
W sytuacji opisanej w pytaniu, z prawa do niewdrożenia PPK, z uwagi na prowadzenie PPE, korzysta spółka, która zostanie podzielona (dalej: dotychczasowy pracodawca).
Skutki podziału
REKLAMA
Ustawa o PPK nie wyłącza ani nie modyfikuje zasad sukcesji uniwersalnej (wynikającej m.in. z przepisów kodeksu spółek handlowych) albo sukcesji singularnej. Należy jednak zwrócić uwagę, że skutki podziału dotychczasowego pracodawcy w zakresie prowadzonego przez niego PPE powinny zostać ustalone zgodnie z przepisami ustawy o pracowniczych programach emerytalnych. Na dotychczasowym pracodawcy będzie spoczywać obowiązek kontynuowania PPE w odniesieniu do nadal zatrudnionych u niego pracowników. Natomiast wydzielona spółka (dalej: nowy pracodawca) będzie zobowiązana stworzyć przejmowanym pracownikom możliwość oszczędzania w PPE (por. art. 7 ust. 4 ustawy o PPE). Nie nastąpi jednak automatyczne ustanowienie PPE u nowego pracodawcy. Program ten zostanie u niego dopiero utworzony, co wymaga decyzji KNF. Do czasu zarejestrowania PPE u nowego pracodawcy, nie ma podstaw do realizowania przez niego tego programu, w tym do finansowania składek do PPE za przejętych pracowników.
W tej sytuacji brak jest podstaw do skorzystania przez nowego pracodawcę ze zwolnienia, o którym mowa w art. 133 ust. 1 ustawy o PPK. Z tego zwolnienia będzie nadal korzystać dotychczasowy pracodawca, chyba że zajdą okoliczności powodujące utratę tego uprawnienia.
Możliwość niefinansowania wpłat do PPK za uczestników PPE
Nowy pracodawca uzyska status podmiotu zatrudniającego z chwilą zatrudnienia co najmniej jednej osoby zatrudnionej. Uzyskanie przez nowego pracodawcę statusu podmiotu zatrudniającego spowoduje, że będzie on miał obowiązek uruchomić PPK, czyli zawrzeć umowę o zarządzanie PPK oraz umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych - w terminach określonych w art. 8 ust. 1 i art. 16 ustawy o PPK.
Po zarejestrowaniu PPE u nowego pracodawcy, będzie on mógł skorzystać z uprawnienia do niefinansowania wpłat do PPK za osoby zatrudnione, które przystąpiły do tego PPE, po spełnieniu wymagań z art. 13 ust. 2 ustawy o PPK. Zgodnie z tym przepisem, podmiot zatrudniający, który zawarł umowę o zarządzanie PPK oraz umowy o prowadzenie PPK, a następnie utworzył PPE i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, może - w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą w tym podmiocie - nie finansować, od miesiąca następującego po miesiącu, w którym PPE został zarejestrowany przez KNF, wpłat podstawowych i wpłat dodatkowych do PPK za osoby zatrudnione, które przystąpiły do PPE.
Z rozwiązania tego nie można skorzystać, jeśli w podmiocie zatrudniającym nie działa zakładowa organizacja związkowa. Przepis ten ustanawia bowiem wyjątek od zasady, że każdy podmiot zatrudniający ma obowiązek finansowania wpłat do PPK i nie powinien być rozumiany szerzej niż wynika to z jego treści.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
Podstawa prawna:
art. 2 ust. 1 pkt 18 i pkt 21, art. 8 ust. 1, art. 13 ust. 2, art. 16, art. 133, art. 134 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342 ze zm.),
art. 7 ust. 4 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 213
9 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat