REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie PPE nie zawsze zwalnia z obowiązku uruchomienia PPK

Anna Puszkarska
Ekspert PFR Portal PPK
prowadzenie ppe nie zawsze zwalnia z obowiązku uruchomienia ppk
prowadzenie ppe nie zawsze zwalnia z obowiązku uruchomienia ppk
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienie podmiotu zatrudniającego do niewdrożenia pracowniczego planu kapitałowego (PPK) z uwagi na prowadzenia pracowniczego programu emerytalnego (PPE) przewidziano w przepisach przejściowych ustawy o PPK. Z takiego rozwiązania nie może skorzystać nowy pracodawca, uruchamiający PPK w terminach określonych w przepisach ogólnych.

Spółka prawa handlowego, która nie zawarła umowy o zarządzanie PPK z uwagi na prowadzenie PPE, zostanie podzielona. Część jej majątku zostanie przeniesiona na nowo zawiązaną spółkę. Czy ta nowo zawiązana spółka będzie mogła nie stosować umowy o PPK z uwagi na prowadzenie PPE? Nie będzie jej przysługiwać takie uprawnienie.

REKLAMA

Autopromocja

Wymagania dotyczące pracodawcy oraz PPE

W art. 133 ust. 1 ustawy o PPK przyjęto, że przepisów tej ustawy może nie stosować podmiot zatrudniający, który w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 prowadzi PPE, w którym uczestniczy co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie, oraz nalicza i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia. Z uprawnienia tego mogły zatem skorzystać tylko podmioty zatrudniające obejmowane ustawą o PPK w terminach określonych w art. 134 ust. 1 ustawy o PPK. Oznaczało to przykładowo, że spółka zatrudniająca co najmniej 250 osób zatrudnionych według stanu na 31 grudnia 2018 r. musiała prowadzić PPE, spełniający wskazane wyżej wymagania - 1 lipca 2019 r., a spółka zatrudniająca co najmniej 50 osób zatrudnionych według stanu na 30 czerwca 2019 r. - 1 stycznia 2020 r.

Uprawnienie to nie jest bezterminowe – podmiot zatrudniający traci je w przypadkach wymienionych w art. 133 ust. 2 ustawy o PPK. Należą do nich m.in.: zawieszenie naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni, ograniczenie wysokości odprowadzanych składek podstawowych do PPE poniżej 3,5% wynagrodzenia lub spadek partycypacji w PPE (sytuacja, gdy według stanu na 1 stycznia albo 1 lipca danego roku w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych w danym podmiocie).

W sytuacji opisanej w pytaniu, z prawa do niewdrożenia PPK, z uwagi na prowadzenie PPE, korzysta spółka, która zostanie podzielona (dalej: dotychczasowy pracodawca).

Skutki podziału

REKLAMA

Ustawa o PPK nie wyłącza ani nie modyfikuje zasad sukcesji uniwersalnej (wynikającej m.in. z przepisów kodeksu spółek handlowych) albo sukcesji singularnej. Należy jednak zwrócić uwagę, że skutki podziału dotychczasowego pracodawcy w zakresie prowadzonego przez niego PPE powinny zostać ustalone zgodnie z przepisami ustawy o pracowniczych programach emerytalnych. Na dotychczasowym pracodawcy będzie spoczywać obowiązek kontynuowania PPE w odniesieniu do nadal zatrudnionych u niego pracowników. Natomiast wydzielona spółka (dalej: nowy pracodawca) będzie zobowiązana stworzyć przejmowanym pracownikom możliwość oszczędzania w PPE (por. art. 7 ust. 4 ustawy o PPE). Nie nastąpi jednak automatyczne ustanowienie PPE u nowego pracodawcy. Program ten zostanie u niego dopiero utworzony, co wymaga decyzji KNF. Do czasu zarejestrowania PPE u nowego pracodawcy, nie ma podstaw do realizowania przez niego tego programu, w tym do finansowania składek do PPE za przejętych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tej sytuacji brak jest podstaw do skorzystania przez nowego pracodawcę ze zwolnienia, o którym mowa w art. 133 ust. 1 ustawy o PPK. Z tego zwolnienia będzie nadal korzystać dotychczasowy pracodawca, chyba że zajdą okoliczności powodujące utratę tego uprawnienia.

Możliwość niefinansowania wpłat do PPK za uczestników PPE

Nowy pracodawca uzyska status podmiotu zatrudniającego z chwilą zatrudnienia co najmniej jednej osoby zatrudnionej. Uzyskanie przez nowego pracodawcę statusu podmiotu zatrudniającego spowoduje, że będzie on miał obowiązek uruchomić PPK, czyli zawrzeć umowę o zarządzanie PPK oraz umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych - w terminach określonych w art. 8 ust. 1 i art. 16 ustawy o PPK.

Po zarejestrowaniu PPE u nowego pracodawcy, będzie on mógł skorzystać z uprawnienia do niefinansowania wpłat do PPK za osoby zatrudnione, które przystąpiły do tego PPE, po spełnieniu wymagań z art. 13 ust. 2 ustawy o PPK. Zgodnie z tym przepisem, podmiot zatrudniający, który zawarł umowę o zarządzanie PPK oraz umowy o prowadzenie PPK, a następnie utworzył PPE i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, może - w porozumieniu z zakładową organizacją związkową działającą w tym podmiocie - nie finansować, od miesiąca następującego po miesiącu, w którym PPE został zarejestrowany przez KNF, wpłat podstawowych i wpłat dodatkowych do PPK za osoby zatrudnione, które przystąpiły do PPE.

Z rozwiązania tego nie można skorzystać, jeśli w podmiocie zatrudniającym nie działa zakładowa organizacja związkowa. Przepis ten ustanawia bowiem wyjątek od zasady, że każdy podmiot zatrudniający ma obowiązek finansowania wpłat do PPK i nie powinien być rozumiany szerzej niż wynika to z jego treści.

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.

Podstawa prawna:

art. 2 ust. 1 pkt 18 i pkt 21, art. 8 ust. 1, art. 13 ust. 2, art. 16, art. 133, art. 134 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342 ze zm.),

art. 7 ust. 4 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 213

9 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA