| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Zlecenie > Dlaczego osoba pracująca na zlecenie nie jest pracownikiem?

Dlaczego osoba pracująca na zlecenie nie jest pracownikiem?

Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie pracy, pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Tak określona definicja wskazuje, że tylko osoba zatrudniona na podstawie:
• umowy o pracę,
• powołania,
• wyboru,
• mianowania,
• spółdzielczej umowy o pracę
jest pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy i tylko do takiej osoby mają zastosowanie wszystkie przepisy praca pracy. Każda osoba fizyczna zatrudniona na podstawie jednej z wymienionych podstaw zatrudnienia pozostaje z pracodawcą w pracowniczym stosunku pracy.

Pracownikiem może być wyłącznie osoba fizyczna – człowiek.

Mimo, iż pracę można świadczyć w ramach umów cywilnoprawnych osoba fizyczna zatrudniona na podstawie jednej z umów cywilnoprawnych nie korzysta ze statusu pracownika. Obecnie w obrocie prawnym funkcjonuje wiele umów, na podstawie których pracodawcy „zatrudniają” pracowników. Większość z nich ma na celu uniknięcie zobowiązań podatkowych i socjalnych, są one zatem często wykorzystywane. Nie każdy taki pracownik wie, że zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej nie daje mu praktycznie żadnych praw pracowniczych, o świadczeniach socjalnych nie wspominając.

Polecamy: Czym się różni umowa zlecenia od umowy o pracę?

Pojęcie „pracownik” zdefiniowane zostało w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości – ETS) przedstawia się ono następująco: pracownikiem jest każdy, kto na rzecz pracodawcy oraz pozostając mu podporządkowanym i zgodnie z jego poleceniami wykonuje pracę za wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym. Trybunał zaznaczył znamienną rolę elementów, które pozwalają na odróżnienie pracownika od innej osoby, która nie świadczy pracy w ramach stosunku pracy. Czynnikami tymi są: wynagrodzenie, wysokość wynagrodzenia uzyskiwanego za pracę, rodzaj umowy o pracę, cel zatrudnienia, organizacja pracy.

Jak widać nasza definicja kodeksowa nie do końca jest spójna z orzecznictwem europejskim, które wydaje się trafne w tym zakresie. Dostosowanie tej definicji na gruncie polskim jest wręcz niemożliwe, właśnie z uwagi na szeroką obecność umów cywilnoprawnych w obrocie gospodarczym oraz z pewnymi związanymi z nimi przywilejami dla pracodawcy. 

Polecamy serwis: Zlecenie

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Mosiej

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK