| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Czy przepisy prawa pracy można zawiesić?

Czy przepisy prawa pracy można zawiesić?

Kodeks pracy, a także inne ustawy i rozporządzenia dotyczące pracy są przepisami co do zasady bezwzględnie obowiązującymi i muszą być stosowane. Inne akty, takie jak regulaminy wynagradzania mogą być przez pracodawcę w porozumieniu z pracownikami zawieszone na pewien okres.

Sytuację taką reguluje art. 9(1) Kodeksu pracy. Celem tego artykułu jest przejściowa ochrona interesów finansowych pracodawcy uzasadniona także ochroną pracowników przed definitywnym rozwiązaniem stosunków pracy ze względu na sytuację ekonomiczną pracodawcy. Zawieszenie w drodze porozumienia stosowania przepisów prawa pracy określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy, ze względu na „sytuację finansową pracodawcy” , tłumaczyć należy jako stworzenie pracodawcy możliwości poprawy jego sytuacji ekonomicznej przez zmniejszenie kosztów pracy, bez potrzeby drastycznego ograniczenia stanu zatrudnienia, a nie jako możliwość korzystniejszego, z punktu widzenia interesów pracodawcy, uregulowania praw i obowiązków pracowników.

Kodeks pracy definiuje źródła prawa pracy i zalicza do nich, prócz przepisów kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych określających prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, także układy zbiorowe pracy i inne oparte na ustawie, porozumienia zbiorowe, regulaminy i statuty określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy.

Polecamy serwis: Kodeks pracy

Porozumienie o zawieszeniu stosowania niektórych przepisów może dotyczyć wyłącznie tych przepisów z zakresu prawa pracy, które nie są zawarte w ustawach (w tym w Kodeksie pracy) czy aktach wykonawczych.

Porozumieniem mogą być objęte takie prawa i obowiązki stron stosunku pracy, które wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania czy regulaminów pracy lub innych zbiorowych postanowień bądź statutów.

W pewnej fabryce samochodów obowiązuje regulamin wynagradzania, zgodnie z którym pracownikom przysługuje premia kwartalna w wysokości 1500 zł. W związku z trudną sytuacją materialną fabryki, pracodawca zdecydował się na zawieszenie tego zapisu, dzięki czemu uniknie zwalniania pracowników, a obniży koszty swojej działalności. Takie postępowanie będzie zgodne z Kodeksem pracy.

Dowiedz się: Czy pracownik może złożyć wypowiedzenie na urlopie

Zawieszenie niektórych wewnętrznych aktów zakładowych może nastąpić tylko w porozumieniu z pracownikami. Porozumienie zawiera pracodawca i reprezentująca pracowników organizacja związkowa, a jeżeli pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji, porozumienie zawiera pracodawca i przedstawicielstwo pracowników wyłonione w trybie przyjętym u tego pracodawcy.

Zawieszenie stosowania przepisów prawa pracy nie może trwać dłużej niż przez okres 3 lat.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Pietrusiński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »