| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Telepraca > Co to jest telepraca

Co to jest telepraca

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy jest jedną z form świadczenia pracy, która zyskuje na popularności ze względu na elektronizację życia. Przepisy dotyczące wykonywania pracy przez telepracowników znalazły swoje miejsce w rozdziale IIb ustawy - Kodeks pracy. Co to jest telepraca?

Telepraca - definicja

Zgodnie z przepisami telepracą jest praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Definicji środków komunikacji elektronicznej należy szukać w przepisach o świadczeniach usług drogą elektroniczną.

Środki komunikacji elektronicznej są to rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość, przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.

Korzyści

Pracownik może świadczyć pracę w formie telepracy we własnym domu, jak również w specjalnie przystosowanym do tych celów – telecentrum. Wykonywanie pracy w formie telepracy w domu niesie za sobą wiele korzyści. Jest to szczególnie interesująca forma zatrudnienia dla osób wychowujących dzieci, gdyż umożliwia łączenie wykonywania pracy z opieką nad dziećmi i nie pochłania czasu na dojazdy do pracy.

Redakcja poleca produkt: 30 pomysłów na zarabianie w domu

Wykonywanie pracy w formie telepracy jest szczególnie korzystne dla osób wykonujących wolny zawód, który to wymaga od tych osób jedynie osiągnięcia określonego rezultatu, np. napisania artykułu, stworzenia oprogramowania czy przygotowania tłumaczenia.

Oczywiście, wykonywanie pracy w formie telepracy może nieść pewne zagrożenia: poczucie izolacji, wykluczenia, brak kontaktu ze współpracownikami oraz przenikanie się pracy z życiem domowym.

Telepraca może był wykonywana jedynie w wyniku osiągniętego porozumienia między pracodawcą a pracownikiem.

Uzgodnienia między stronami umowy o pracę o wykonywaniu telepracy mogą być:

  • zawarte przy zawieraniu umowy o pracę z nowozatrudnionym pracownikiem,
  • zawarte w trakcie zatrudnienia.

Zadaj pytanie: FORUM

Nowozatrudniony pracownik

W przypadku rozpoczęcia przez nowozatrudnionego pracownika wykonywania pracy w formie telepracy w umowie o pracę należy dodatkowo określić warunki wykonywania pracy w warunkach telepracy.

Dokument potwierdzający na piśmie warunki zatrudnienia powinien być rozszerzony o określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko telepracownika oraz wskazanie osoby lub organu odpowiedzialnych za dokonywanie czynności z zakresu czasu pracy oraz upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu pracy.

Zmiana warunków w trakcie zatrudnienia

Do zmiany warunków zatrudnienia w trakcie zatrudnienia może dojść z inicjatywy zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Natomiast wprowadzenie pracy w formie telepracy może być zawarte jedynie na mocy porozumienia stron. W tym przypadku pracodawca również jest zobowiązany do poinformowania pracownika o jego uprawnieniach i przekazania rozszerzonej informacji o warunkach zatrudnienia.

Ekspert:

Donata Hermann-Marciniak

Specjalistka z zakresu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Absolwentka Studiów Podyplomowych Kadry i Płace na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Zdjęcia

Co to jest telepraca - definicja. / Fot. Fotolia
Co to jest telepraca - definicja. / Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Szeliga

Księgowa - specjalistka w zakładaniu spółek na Cyprze.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »