| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Telepraca > Co to jest telepraca

Co to jest telepraca

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy jest jedną z form świadczenia pracy, która zyskuje na popularności ze względu na elektronizację życia. Przepisy dotyczące wykonywania pracy przez telepracowników znalazły swoje miejsce w rozdziale IIb ustawy - Kodeks pracy. Co to jest telepraca?

Nie jest dopuszczalne, aby pracodawca w wyniku jednostronnej zmiany warunków pracy i płacy powierzył pracownikowi wykonywanie pracy w formie telepracy na okres do 3 miesięcy w roku.

Ekwiwalent za Internet dla telepracownika

Związki zawodowe

Warunki wykonywania telepracy należy uzgodnić w porozumieniu z działającymi u danego pracodawcy zakładowymi organizacjami związkowymi. Jeśli u pracodawcy nie działają związki zawodowe, warunki wykonywania telepracy określa się w regulaminie po konsultacji z przedstawicielami pracowników.

Rezygnacja z telepracy

Pracownik, z którym zawarto porozumienie w sprawie rozpoczęcia telepracy w trakcie zatrudnienia, może w każdym momencie zatrudnienia zawnioskować o przywrócenie poprzednich warunków pracy.

Warto pamiętać, że obie strony stosunku pracy mogą wystąpić z wnioskiem w sprawie rezygnacji z wykonywania pracy w formie telepracy.

Wniosek w sprawie rezygnacji jest wiążący dla drugiej strony stosunku pracy jedynie w przypadku złożenia go w terminie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia wykonywania telepracy.

Wniosek złożony po tym terminie powoduje, że pracodawca powinien w miarę możliwości przychylić się do wniosku pracownika. Natomiast jeśli to pracodawca rezygnuje z telepracy, przywrócenie poprzednich warunków może nastąpić w trybie wypowiedzenia zmieniającego.

Podróż służbowa a telepraca

Obowiązki pracodawcy

Na pracodawcy, który umożliwia pracownikowi wykonywanie pracy w formie telepracy, ciąży szereg obowiązków, takich jak: dostarczenie telepracownikowi odpowiedniego sprzętu, ubezpieczenie tego sprzętu, pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem i eksploatacją sprzętu oraz zapewnienie pomocy technicznej i niezbędnych szkoleń w zakresie obsługi sprzętu, a także wypłatę ekwiwalentu pieniężnego w przypadku, w którym pracownik będzie wykonywał pracę na własnym sprzęcie.

Telepraca wykonywana w domu pracownika nie zwalnia pracodawcy z obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca jest jedynie zwolniony z kilku obowiązków, wyraźnie wskazanych przepisami Kodeksu pracy.

Pamiętaj!
Pracodawca może dokonywać kontroli w miejscu wykonywania pracy telepracownika.

Kontrole mogą obejmować wykonywanie pracy, przeprowadzenie inwentaryzacji czy konserwacji sprzętu lub kwestii związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Taka kontrola jest możliwa wyłącznie za uprzednią zgodą pracownika.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2014.1502 j.t.)
  • Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2013.1422 j.t.)
reklama

Ekspert:

Donata Hermann-Marciniak

Specjalistka z zakresu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Absolwentka Studiów Podyplomowych Kadry i Płace na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Zdjęcia

Co to jest telepraca - definicja. / Fot. Fotolia
Co to jest telepraca - definicja. / Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dr n.prawnych Roman Ziembiński

Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »