| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Czy pracodawca może zmusić pracownika do wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego?

Czy pracodawca może zmusić pracownika do wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego?

Do końca marca 2011 r. pracodawcy powinni udzielić pracownikom urlopów wypoczynkowych niewykorzystanych w 2010 roku.

Pracownik powinien wykorzystać urlop wypoczynkowy w roku, za który przysługuje. Jeżeli jednak z jakichś przyczyn tak się nie stanie, zaległy urlop powinien zostać udzielony do końca pierwszego kwartału następnego roku. Stanowi o tym art. 168 kodeksu pracy.

Zbliża się termin udzielenia zaległych urlopów wypoczynkowych >>

Pracodawca może jednostronnie skierować pracownika na zaległy urlop. W jednym ze swoich wyroków Sąd Najwyższy wskazał, że z art. 168 k.p. wynika dla pracodawcy obowiązek udzielenia pracownikowi zaległego urlopu wypoczynkowego w terminie określonym w tym przepisie, a udzielenie urlopu we wskazanym terminie nie wymaga od pracodawcy uzyskania zgody pracownika i jest dla niego wiążące.

Przedłużony termin udzielenia zaległego urlopu wypoczynkowego >>

Oznacza to, że pracodawca może w czasie udzielonego urlopu nie dopuścić pracownika do pracy, a przejawiana przez pracownika gotowość do pracy nie może prowadzić do nabycia przez niego ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. To z kolei oznacza, że można przymusić pracowników do wykorzystania urlopu w tym czasie.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »