| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Mniej ofert pracy, bo firmy zgłaszają je tylko raz

Mniej ofert pracy, bo firmy zgłaszają je tylko raz

Jedną z przyczyn spadku liczby ofert pracy w ostatnich miesiącach mogą być zmiany w prawie, które nie pozwalają pracodawcom zgłaszać zapotrzebowania na pracowników w kilku urzędach pracy jednocześnie, co było możliwe przed 1 stycznia.

Z danych resortu pracy dotyczących bezrobocia wynika, że we wrześniu wyniosło ono 11 proc. Pracodawcy zgłosili 87 tys. ofert pracy; w analogicznym okresie 2008 r. było ich 105,3 tys.

Wiceminister pracy Czesława Ostrowska przypomniała, że po zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i rynku pracy, od początku tego roku pracodawcy zgłaszają oferty pracy tylko w jednym urzędzie. Powoduje to, że liczba tych ofert nie jest sztucznie zwiększana. "Mniej ofert w statystykach nie musi zatem oznaczać, że z powodu kryzysu firmy zgłaszają mniejsze zapotrzebowanie na pracowników" - dodała.

"Bardzo dobrze, że statystyka nie jest już zafałszowywana i jedna oferta zatrudnienia nie jest liczona kilka razy tylko dlatego, że została zgłoszona przez pracodawcę w kilku urzędach" - powiedział ekspert PKPP Lewiatan Piotr Sarnecki.

Ekspert OPZZ Bogdan Grzybowski zauważył, że kontakty między urzędami w sprawie przekazywania ofert nie wszędzie są dobre, co powoduje, że do pracowników z niektórych rejonów kraju część ofert pracy w ogóle nie dociera.

Według Ostrowskiej, zasada zgłaszania oferty tylko do jednego urzędu jest jednak dobra dla pracowników. "Wcześniej zdarzało się, że ktoś dostawał propozycję zatrudnienia, a u potencjalnego pracodawcy okazywało się, że stanowisko otrzymał już ktoś z innego powiatu" - podkreśliła. Jej zdaniem "sytuacja, kiedy to pracodawca biegał po wielu urzędach pracy, żeby zgłosić chęć zatrudniania pracowników, była odwróceniem ról".

"To urzędy pracy powinny starać się o to, żeby jak najwięcej osób aktywizować zawodowo. Można to zrobić tylko wtedy, gdy szuka się dla nich pracy w różnych miejscach, niekoniecznie na swoim terenie. Resort pracy stara się, aby tak się działo, choć mamy świadomość, że nie wszędzie jest z tym najlepiej" - powiedziała Ostrowska.

Jako przykład urzędów, które aktywnie ze sobą współpracują, wskazała urzędy pracy ze Śląska. Wyjaśniła, że współpraca ta polega na przekazywaniu otrzymanych ofert innym urzędom, a także przesyłaniu ich do Centralnej Bazy Ofert Pracy, do której mają wgląd bezrobotni z całego kraju (www.psz.praca.gov.pl).

Ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan Piotr Sarnecki również uważa, że zgłaszanie oferty tylko w jednym urzędzie jest dobrą ideą.

"Niestety, nie wszystkie urzędy wywiązują się ze swoich obowiązków i przekazują oferty dalej. Zresztą niewielu Polaków jest gotowych przenieść się w zupełnie inne miejsce kraju dlatego, że tam mogliby dostać pracę" - powiedział Sarnecki.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Foryś

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »