| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Informacja o warunkach zatrudnienia

Informacja o warunkach zatrudnienia

W umowach o pracę można zawrzeć informację o warunkach zatrudnienia. Przepisy prawa pracy nie zabraniają takiego rozwiązania.

Pracodawca w ciągu 7 dni od zawarcia umowy powinien poinformować pracownika na piśmie o:

  • obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
  • częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
  • wymiarze przysługującego mu urlopu wypoczynkowego,
  • obowiązującej go długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  • układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

Jeżeli pracodawca nie musi ustalać regulaminu pracy, informuje dodatkowo pracowników o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz o przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności (art. 29 § 3 Kodeksu pracy). Zatem jeżeli w Państwa firmie istnieje regulamin pracy, to nie muszą Państwo podawać pracownikom dodatkowych informacji o warunkach zatrudnienia.

Nie ma natomiast przeszkód, aby pracodawca zawarł w umowie o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Przepisy nie określają bowiem wyraźnie, że informacja ta musi być sporządzona w odrębnym piśmie niż umowa o pracę. Jedynym wymogiem jest sporządzenie jej w formie pisemnej, a więc może być zawarta np. w pisemnej umowie o pracę.

Sporządzając informację o warunkach zatrudnienia w umowie o pracę pracodawca musi jednak pamiętać, że każda zmiana określonych w tej informacji warunków zatrudnienia spowoduje konieczność zmiany umowy o pracę.

Pracodawca sporządził dla pracownika w umowie o pracę informację o warunkach zatrudnienia. W umowie tej było zapisane, że pracownicy otrzymują wynagrodzenie raz na tydzień. Pracodawca postanowił zmienić częstotliwość wypłaty wynagrodzenia – zamierza je wypłacać raz na miesiąc. W związku z tym musi zmienić pracownikom umowy o pracę w punkcie dotyczącym częstotliwości wypłaty wynagrodzenia. Jeden z pracowników nie zgodził się na taką zmianę. Zatem pracodawca nadal będzie musiał wypłacać wynagrodzenie temu pracownikowi raz w tygodniu. Może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające w zakresie częstotliwości wypłaty wynagrodzenia. Jeżeli pracownik przyjmie zaproponowaną propozycję zmiany częstotliwości wypłaty wynagrodzenia, po okresie wypowiedzenia będzie otrzymywał wynagrodzenie raz w miesiącu. Gdy natomiast odrzuci tę propozycję, umowa o pracę rozwiąże się z upływem okresu wypowiedzenia.

Aby uniknąć problemów z częstą zmianą warunków zatrudnienia określonych w umowie o pracę, pracodawca powinien sporządzić je tak, by nie musiał ich często zmieniać. W informacji o warunkach zatrudnienia może np. podać, kiedy pracownik uzyska wyższy wymiar urlopu wypoczynkowego lub dłuższy okres wypowiedzenia. Wówczas nie trzeba dokonywać aktualizacji informacji o warunkach zatrudnienia w razie zmiany wymiaru urlopu lub o długości okresu wypowiedzenia.

Informacja o warunkach zatrudnienia, która może być zawarta w umowie o pracę pracownika zatrudnionego na pełny etat na umowę na czas nieokreślony, który wcześniej był zatrudniony na 3-miesięczny okres próbny (u pracodawcy obowiązuje regulamin pracy)

Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: Czy informację o warunkach zatrudnienia można zamieścić w umowie o pracę?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kalkulatory Budowlane

Kalkulatory Budowlane to bezpłatne narzędzie przydatne dla każdego, kto rozpoczyna budowę domu, remont lub wykończenie mieszkania. Za jego pomocą w kilka minut obliczysz, jakie będą koszty Twojej inwestycji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »