| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Składniki wynagrodzenia > Dodatek funkcyjny w publicznym ZOZ

Dodatek funkcyjny w publicznym ZOZ

Jesteśmy publicznym ZOZ. Czy mamy prawo uregulować w przepisach zakładowych szczegółowe zasady dotyczące wypłaty dodatku funkcyjnego w ten sposób, żeby np. nie przysługiwał on za czas choroby? Rozporządzenie z 8 czerwca 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej nie precyzuje szczegółów związanych z wypłatą tego składnika wynagrodzenia.

RADA

Przepisy wewnątrzzakładowe publicznego zakładu opieki zdrowotnej nie mogą zawierać zapisów pozbawiających jego pracowników dodatku funkcyjnego za czas choroby. Przepis aktu wewnętrznego zawierający takie postanowienia byłby niezgodny z prawem jako mniej korzystny od przepisów powszechnie obowiązujących.

UZASADNIENIE

Rozporządzenie z 8 czerwca 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej precyzuje składniki wynagrodzenia za pracę, jakie mogą przysługiwać pracownikom zatrudnionym w tych zakładach oraz ich wysokość i zasady przyznawania. Dodatek funkcyjny przysługuje pracownikowi ZOZ zatrudnionemu na stanowisku związanym z kierowaniem określonym zespołem osób lub całym zakładem. Jest on ustalany procentowo w stosunku do wynagrodzenia za pracę pracownika, któremu przysługuje. Rozporządzenie w sposób szczegółowy precyzuje stanowiska pracy, na których jest wypłacany ten składnik wynagrodzenia, jak również jego maksymalną wysokość.

Jeżeli chodzi o zasady jego przyznawania, to zostały one zawarte wyłącznie w jednym przepisie rozporządzenia. Zgodnie z nim przy ustalaniu stawki dodatku funkcyjnego pracodawca powinien kierować się w szczególności wielkością komórki organizacyjnej oraz stopniem trudności i złożoności wykonywanych prac. Konsekwencją takiego zapisu jest niewątpliwie prawo pracodawcy do decydowania wyłącznie o wysokości tego dodatku w przepisanych granicach, ale już nie o możliwości wyłączenia do niego prawa pracownika np. w przypadku choroby.

Nie można bowiem wskazać żadnej podstawy prawnej, na podstawie której pracodawca nabywałby kompetencje w zakresie decydowania o warunkach przyznawania dodatku funkcyjnego. Ustawodawca nie przewidział możliwości wyłączenia prawa pracownika publicznego zakładu opieki zdrowotnej do tego świadczenia, jak również do kształtowania w sposób odrębny zasad jego przyznawania.

Twierdzenie, iż rozporządzenie nie precyzuje w sposób dostateczny szczegółów związanych z wypłatą tego składnika wynagrodzenia, należy uznać za nieuzasadnione. Może na to wskazywać chociażby fakt, że zasady przyznawania innych składników wynagrodzenia przysługujących pracownikom ZOZ, np. dodatek za wieloletnią pracę, zostały określone w rozporządzeniu w sposób znacznie bardziej szczegółowy. Jeśli zatem ustawodawca widziałby konieczność większego sprecyzowania warunków wypłaty dodatków funkcyjnych dla pracowników, to również uczyniłby to w tym akcie prawnym lub wyraźnie nakazał uregulowanie szczegółów dotyczących wypłaty tego składnika na poziomie zakładowym.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Effect

Kancelaria zajmuje się obsługą prawną firm i osób prywatnych, a w szczególności windykacją należności i dochodzeniem odszkodowań powypadkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »