| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Kiedy pracodawca może żądać zwrotu nadpłaconego wynagrodzenia

Kiedy pracodawca może żądać zwrotu nadpłaconego wynagrodzenia

Pracownicy naszej firmy mają prawo do premii regulaminowej w wysokości do 3 tys. zł za zrealizowanie celów określonych w regulaminie premiowania (3 tys. zł przysługuje za 100% zrealizowanych celów). Jest ona wyliczana przez dział finansowy na podstawie określonego wzoru matematycznego. Jedna z pracownic otrzymuje przeciętnie co miesiąc premię w wysokości ok. 2 tys. zł. W jednym z miesięcy otrzymała premię w wysokości 3 tys. zł. Po kilkunastu dniach zauważyliśmy błąd w rozliczeniach i okazało się, że wypłaciliśmy pracownicy premię w wysokości zawyżonej o 1 tys. zł. Wezwaliśmy pracownicę do zwrotu nadpłaty. Oświadczyła jednak, że nie może tego zrobić, bo otrzymaną premię wydała na spłatę kredytu. Czy w tej sytuacji mamy roszczenie o zwrot nadpłaconej premii?

W przeciwieństwie do wypłaty wynagrodzenia w niższej niż ustalona wysokości, przyznanie pracownikowi zawyżonego wynagrodzenia dla swej skuteczności, co do zasady, nie wymaga ani zawarcia porozumienia do umowy o pracę, ani wypowiedzenia zmieniającego. Pracodawca może bowiem przyznać określony składnik wynagrodzenia w podwyższonej wysokości w drodze jednostronnej decyzji, jeżeli pracownik nie kwestionuje jej w żaden sposób (jako korzystniejszej dla pracownika, niż postanowienia umowy o pracę lub innego aktu określającego wysokość jego wynagrodzenia). Czynność taka będzie ważna i skuteczna, i dotyczy każdego składnika wynagrodzenia. Jeżeli pracownik nie zakwestionuje takiej decyzji (np. zwracając kwotę nadwyżki), a wypłata stałego składnika wynagrodzenia będzie miała charakter ciągły (np. co miesiąc, co kwartał), dojdzie w sposób dorozumiany do podwyższenia wynagrodzenia (wyrok Sądu Najwyższego z 21 października 2003 r., I PK 512/02, OSNP 2004/22/380). Możliwość jego ponownego zmniejszenia będzie natomiast wymagała wypowiedzenia warunków płacy lub zawarcia z pracownikiem stosownego porozumienia.

PRZYKŁAD

Pracownik był wynagradzany stawką miesięczną w wysokości 2000 zł. Od 1 czerwca br. otrzymuje 2500 zł. Z pracownikiem nie podpisano żadnego porozumienia do umowy o pracę w zakresie podwyżki wynagrodzenia. Zmiana dokonała się w sposób dorozumiany. Kwotę tę pracownik otrzymywał przez kilka miesięcy i nie zakwestionował jej wysokości ani nie dokonywał jej zwrotu. Mimo niezawarcia pisemnego aneksu do umowy o pracę, 1 czerwca doszło do zmiany umowy o pracę w zakresie wysokości wynagrodzenia. Po kilku miesiącach pracodawca skierował do pracownika pismo, w którym oświadczył, że ze względu na trudności finansowe będzie wypłacał mu wynagrodzenie w poprzedniej wysokości, tj. 2000 zł. Wypłacanie przez pracodawcę wynagrodzenia w poprzedniej wysokości, jako mniej korzystne dla pracownika, wymaga dokonania pracownikowi wypowiedzenia zmieniającego lub zawarcia porozumienia do umowy o pracę.

W sposób dorozumiany może także dojść do pogorszenia warunków płacy pracownika. Jeżeli pracodawca zaczyna wypłacać pracownikowi niższe wynagrodzenie, a pracownik tego nie kwestionuje, pracodawca może dowodzić, że doszło do zmiany umowy o pracę za dorozumianą zgodą pracownika (przez brak sprzeciwu i przyjęcie przez pracownika wynagrodzenia w nowej wysokości).

Podstawa prawna:

  • art. 42 § 2, art. 85 § 5 Kodeksu pracy,
  • art. 405–411 Kodeksu cywilnego.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

AchieveGlobal

Firma szkoleniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »