| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > Zasiłek chorobowy po urlopie bezpłatnym

Zasiłek chorobowy po urlopie bezpłatnym

Pracownik od 1 do 30 czerwca 2009 r., czyli do dnia rozwiązania umowy o pracę, był na urlopie bezpłatnym. 3 lipca 2009 r. miał wypadek i trafił do szpitala. Czy były pracownik ma prawo do świadczeń chorobowych? Czy mamy jakieś obowiązki wobec byłego pracownika?

  • ma ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy,
  • kontynuuje lub podjęła inną działalność zarobkową stanowiącą tytuł do objęcia obowiązkowo lub dobrowolnie ubezpieczeniem chorobowym lub zapewniającą prawo do świadczeń za okres niezdolności do pracy z powodu choroby,
  • jest uprawniona do zasiłku dla bezrobotnych, zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego,
  • podlega obowiązkowo ubezpieczeniu społecznemu rolników określonemu w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników, czyli posiada gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 1 ha przeliczeniowego lub dział specjalny.

Aby były pracownik nabył prawo do zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia ważne jest również, kiedy powstała niezdolność do pracy z powodu choroby i jak długo ona trwała. Niezdolność do pracy z powodu choroby musi trwać co najmniej 30 dni i powstać nie później niż w ciągu 14 dni od ustania zatrudnienia (tytułu ubezpieczenia) lub w ciągu 3 miesięcy od ustania zatrudnienia, jeżeli niezdolność do pracy jest spowodowana chorobą zakaźną, której okres wylęgania jest dłuższy niż 14 dni, lub inną chorobą, której objawy ujawniają się po okresie dłuższym niż 14 dni od początku choroby (w takim przypadku na zwolnieniu lekarskim powinien być kod E).

Państwa były pracownik uzyska prawo do zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia, jeżeli przed urlopem bezpłatnym ma co najmniej 30-dniowy okres ubezpieczenia – bez przerwy lub z przerwami nie dłuższymi niż 30 dni, otrzyma zwolnienie lekarskie na co najmniej 30 dni oraz nie jest emerytem lub rencistą, nie wykonuje żadnej innej pracy ani nie prowadzi własnej działalności gospodarczej, nie posiada gospodarstwa rolnego oraz nie zarejestrował się w urzędzie pracy.

Podstawa prawna:

  • art. 4 ust. 1 i ust. 2, art. 7, art. 13 ust. 1, art. 57, art. 61 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm.),
  • § 3 rozporządzenia z 27 lipca 1999 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU nr 65, poz. 742 ze zm.).
reklama

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jakub Starowicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »