| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Czy wniosek o wydanie interpretacji ZUS może spowodować kontrolę w firmie

Czy wniosek o wydanie interpretacji ZUS może spowodować kontrolę w firmie

W naszej firmie pojawił się problem. Nie wiemy, czy powinniśmy oskładkować jedno ze świadczeń pracowniczych, które od nowego roku zostało wprowadzone do regulaminu wynagradzania. Chcielibyśmy wystąpić w tej sprawie do ZUS z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji, ale nasz prezes obawia się, że to ściągnie do nas kontrolę ZUS. Czy istnieje takie zagrożenie?

WAŻNE!

Wydając interpretację indywidualną ZUS ma obowiązek opierać się wyłącznie na opisie stanu faktycznego (lub zdarzenia przyszłego) zawartym we wniosku, bez uzupełniania go, ingerowania w niego lub uzupełniania na podstawie innych źródeł lub wiedzy znanej organowi z urzędu.

Wnioskując o wydanie interpretacji nie narażają się zatem Państwo na kontrolę z ZUS w związku z tym wnioskiem. Może się jednak zdarzyć, że Państwa firma jest uwzględniona w rocznym planie kontroli i postępowanie, wszczęte zgodnie z tym planem, rozpocznie się w okresie następującym po wydaniu przez ZUS interpretacji. Przepisy nie precyzują częstotliwości, z jaką powinny być prowadzone kontrole ZUS, uzależniając ją od bieżących potrzeb, wyznaczanych efektywnością i skutecznością egzekwowania należności z tytułu składek i wypłacanych świadczeń. Z bieżącej praktyki wynika jednak, że przedsiębiorca może spodziewać się rutynowej, okresowej kontroli ZUS mniej więcej raz na 5 lat. W takiej sytuacji będzie to kontrola planowa, zapowiedziana, obejmująca całość rozliczeń płatnika z ZUS, a nie tylko zakres dotyczący wydanej interpretacji.

Może się również zdarzyć, że w okresie następującym po złożeniu wniosku o udzielenie interpretacji zostanie w Państwa firmie wszczęta kontrola doraźna – jej przyczyny mogą być jednak zupełnie niezależne od postępowania o wydanie interpretacji. Kontrolę doraźną ZUS wszczyna najczęściej na podstawie skargi pracownika, stwierdzenia dużych błędów w rozliczeniach (szczególnie gdy brak jest kontaktu z płatnikiem, aby wyjaśnić przyczynę ich powstania), uzasadnionego podejrzenia o działania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście przepisów prawa. Są to kontrole o stosunkowo wąskim zakresie – dotyczą najczęściej wyjaśnienia tej dokładnie okoliczności, która stała się przyczyną kontroli.

Jednoczesne wystąpienie przez płatnika z wnioskiem o wydanie interpretacji i wszczęcie postępowania kontrolnego przez ZUS (planowego lub doraźnego) jest bardzo mało prawdopodobne.

ZUS ma obowiązek wydać interpretację w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego i opłaconego wniosku. Przedsiębiorca nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji. Aby organ mógł wydać wiążącą wykładnię, musi dysponować pełnym i wyczerpującym opisem sytuacji faktycznej (lub zdarzenia przyszłego). We wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przedsiębiorca powinien je jak najdokładniej opisać. Wszelkie braki w tym zakresie mogą w przyszłości stanowić podstawę do uchylenia ochronnej funkcji interpretacji.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca po raz pierwszy zawiera z częścią zatrudnionych osób umowy o zakazie konkurencji. Umowy te przewidują wypłatę odszkodowań za powstrzymywanie się od działań konkurencyjnych w czasie określonym w umowie. Płatnik nie jest pewien, czy odszkodowania te mogą zostać wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (według stanowiska przedsiębiorcy takie wyłączenie może mieć zastosowanie). Płatnik we wniosku do ZUS o wydanie interpretacji wskazał, że odszkodowania te będą wypłacane w trybie art. 1012 § 3 Kodeksu pracy. Nie wspomniał jednak, że będą wypłacane nie tylko byłym pracownikom po ustaniu stosunku pracy (taki wymóg stawia Kodeks pracy), ale również, na analogicznych zasadach, dwóm menedżerom – członkom zarządu, zatrudnionym w spółce na podstawie umowy cywilnoprawnej. Gdyby ZUS na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez płatnika potwierdził stanowisko wnioskodawcy i zgodził się na wyłączenie składkowe dotyczące odszkodowań z tytułu umowy o zakazie konkurencji, przedsiębiorca stosując tę interpretację i tak nie byłby chroniony przed skutkiem swojego nieprawidłowego działania (menedżer na kontrakcie nie może być stroną umowy o zakazie konkurencji, o której mowa w art. 1012 Kodeksu pracy, gdyż to wyłączenie ze składek nie ma zastosowania do osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych). ZUS będzie mógł zakwestionować wyłączenie zastosowane w odniesieniu do zleceniobiorców, ponieważ opis stanu faktycznego we wniosku o wydanie interpretacji był niekompletny.

Podstawa prawna:

  • art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 10, art. 10a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.).

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Business Media Software Solutions

Firma zajmuje się zastosowaniem nowoczesnych technologii w procesie nauczania, komunikacji w biznesie i e-learningu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »