| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Czy prawo do renty rodzinnej ma wpływ na rozliczenie składek i podatku od wynagrodzenia pracownika

Czy prawo do renty rodzinnej ma wpływ na rozliczenie składek i podatku od wynagrodzenia pracownika

Zatrudniliśmy pracownicę, która pobiera rentę rodzinną po zmarłej matce. Czy taka osoba podlega ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu, czy z uwagi na prawo do renty jest z nich zwolniona? Jak rozliczać jej wynagrodzenie za pracę?

RADA

Składki na ubezpieczenia pracownicy należy rozliczać na ogólnych zasadach. Natomiast przy rozliczaniu wynagrodzenia, od zaliczki na podatek nie mogą Państwo odliczać kwoty zmniejszającej podatek.

UZASADNIENIE

Prawo do renty rodzinnej nie zwalnia z obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Pracownica, która pobiera rentę rodzinną po zmarłej matce, podlega ubezpieczeniom na takich samych zasadach jak pracownik, który nie ma ustalonego prawa do renty. Państwa firma ma obowiązek zgłosić pracownicę do wszystkich ubezpieczeń i rozliczać składki na wszystkie ubezpieczenia, jakim podlegają osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

Pracownica będzie podlegała również obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu, mimo że podlega już temu ubezpieczeniu z tytułu pobierania renty rodzinnej. Osoba, spełniająca warunki do objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym z kilku tytułów, podlega temu ubezpieczeniu z każdego z tytułów obowiązkowo.

Zgłoszenie należy sporządzić na formularzu ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 2x i przekazać do ZUS w ciągu 7 dni od dnia zatrudnienia. Za każdy miesiąc zatrudnienia należy sporządzać za pracownicę raporty rozliczeniowe z tym samym kodem tytułu ubezpieczenia - raporty ZUS RCA z rozliczonymi składkami od wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu i ewentualnie raporty ZUS RSA, informując o wypłacie świadczeń za czas niezdolności do pracy oraz o przerwach w opłacaniu składek.

Prawo do renty rodzinnej ma wpływ na sposób obliczania zaliczki na podatek. Ponieważ ZUS odlicza od kwoty zaliczki na podatek naliczonej od renty rodzinnej kwotę zmniejszającą podatek, nie mogą Państwo zmniejszać o tę kwotę zaliczki naliczonej od wynagrodzenia za pracę (w 2008 r. miesięcznie jest to kwota 48,90 zł).

WAŻNE!

W przypadku osób uprawnionych do renty, ZUS odlicza od zaliczki na podatek kwotę zmniejszającą podatek.

W takiej sytuacji pracownik nie może zdecydować, że to pracodawca będzie odliczał od zaliczki kwotę zmniejszającą podatek.

Pracownik, który spełnia warunki do tego, by przy naliczaniu zaliczki na podatek stosować kwotę zmniejszającą podatek, składa pracodawcy informację PIT-2. Pracownica, która pobiera rentę rodzinną, takiego oświadczenia nie powinna składać, ponieważ kwotę zmniejszającą podatek stosuje ZUS naliczając zaliczkę od renty rodzinnej. Brak takiego oświadczenia oznacza, że nie mają Państwo podstaw do stosowania kwoty zmniejszającej podatek.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Przyborowska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »