| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Rozliczanie składek z umowy na zastępstwo

Rozliczanie składek z umowy na zastępstwo

Jedna z naszych pracownic poszła na urlop wychowawczy. Na jej miejsce chcemy zatrudnić na zastępstwo inną naszą pracownicę, która obecnie pracuje na 1/2 etatu. Czy możemy podpisać z nią taką umowę? Jeśli tak, to czy należy pracownicę zgłosić odrębnie do ubezpieczeń z tytułu pracy na podstawie umowy na zastępstwo i jak wykazywać ją w raportach do ZUS?

Mogą Państwo podpisać umowę na zastępstwo ze swoją pracownicą, jeśli praca wykonywana na podstawie tej umowy jest inna rodzajowo od zakresu obowiązków wynikających z podstawowej umowy o pracę tej pracownicy. Pracownicy podejmującej zatrudnienie na podstawie drugiej umowy o pracę nie należy odrębnie zgłaszać do ubezpieczeń społecznych ani zdrowotnego. Należy wykazywać ją w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA z wyższym wymiarem czasu pracy i sumą przychodów z obu stosunków pracy jako podstawą wymiaru składek na jej ubezpieczenia.

UZASADNIENIE

Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności (art. 25 § 1 Kodeksu pracy). Zatem umowa na zastępstwo jest umową terminową, zawartą na czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy danego pracownika np. z powodu długotrwałej choroby, urlopu bezpłatnego, urlopu wychowawczego czy macierzyńskiego.

Pracodawca może przyjąć na zastępstwo zarówno osobę z zewnątrz, jak i poszukać zastępcy wśród własnej załogi. Przy tej drugiej opcji następuje zatrudnienie w ramach drugiego stosunku pracy. Jest bowiem dopuszczalne zawarcie więcej niż jednego stosunku pracy między tymi samymi stronami. Jednak jest tu pewne obwarowanie. Rodzaj pracy powierzonej na podstawie umowy na zastępstwo i przedmiot podstawowej umowy muszą się różnić, tzn. pracownik nie może świadczyć tej samej pracy w jednej firmie w ramach dwóch umów o pracę (por. wyrok Sądu Najwyższego z 13 marca 1997 r., I PKN 43/97). Ponadto trzeba mieć również na uwadze fakt, czy pracownik będzie miał możliwość realizowania umowy na zastępstwo poza swoim etatem. W przypadku istnienia dwóch umów o pracę dotyczących wykonywania odmiennych obowiązków, czas pracy z każdej z nich jest odrębnie rozliczany. Chodzi o to, aby łączny wymiar czasu pracy nie naruszał przysługującego pracownikowi odpoczynku dobowego i tygodniowego. Jak wynika z pisma Ministerstwa Gospodarki i Pracy z 5 sierpnia 2005 r. (PP-I-079-358/ TW/05), zakaz zawierania z własnym pracownikiem kilku umów o pracę na pracę tego samego rodzaju podyktowany jest ograniczeniami związanymi z zatrudnianiem pracowników w godzinach nadliczbowych. Natomiast zawarcie z pracownikiem już zatrudnionym u pracodawcy odrębnej umowy o świadczenie pracy innego rodzaju jest dopuszczalne.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

mgr inż. Adam Górski

Ekspert ds. Elektroenergetyki oraz Systemów i sieci komputerowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »