| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Telepraca > Ogólne zasady wprowadzania telepracy

Ogólne zasady wprowadzania telepracy

Pracodawca, który chce zatrudnić telepracownika, powinien wcześniej przygotować odpowiednie przepisy wewnątrzzakładowe. Należy do nich zaliczyć m.in. regulamin telepracy, który powinien określać np. sposób kontaktowania się pracodawcy z pracownikiem.

Warunki stosowania telepracy określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową. W przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami (art. 676 § 1 k.p.). Oznacza to, że w przypadku istnienia kilku organizacji pracodawca musi zawrzeć de facto wielostronne porozumienie, gdzie po stronie związkowej musi również zaistnieć konsensus.

Brak konsensusu wśród wszystkich związków skutkuje możliwością zawarcia porozumienia wyłącznie z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi (art. 676 § 2 k.p.). Zasadnicze cechy reprezentatywnej organizacji związkowej zawiera art. 24125a k.p.

Całkowity brak porozumienia ze związkami zawodowymi również nie blokuje wprowadzenia telepracy w zakładzie. Jeśli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do jego zawarcia, pracodawca określa warunki stosowania telepracy w regulaminie telepracy, uwzględniając ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia (art. 676 § 3 k.p.).

W piśmiennictwie przyjmuje się, że porozumienie w sprawie warunków stosowania telepracy jest w hierarchii wyższe niż regulamin wynagradzania. Z kolei regulamin telepracy będzie hierarchicznie niżej usytuowany od regulaminu wynagradzania. Stanowi więc swego rodzaju zestaw przepisów szczególnych (lex specialis) na szczeblu zakładowym.

Wprowadzenie telepracy przy braku organizacji związkowych

Jeżeli w danym zakładzie pracy nie działają związki zawodowe, pracodawca może samodzielnie wprowadzić telepracę w regulaminie telepracy. Jednak warunkiem wprowadzenia takiego regulaminu jest jego konsultowanie z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

W przepisach Kodeksu pracy brak uregulowań dotyczących trybu wyłaniania takiego przedstawicielstwa. Jednak wobec ogólnego sformułowania, nakazującego pracodawcy jedynie skonsultowanie spraw związanych z wprowadzeniem telepracy, należy uznać, że w zakładach, w których funkcjonują rady pracowników, ten właśnie organ przedstawicielski może być stroną takich konsultacji (art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji).

Wprowadzenie telepracy nie jest uzależnione od zgody rady pracowników czy przedstawiciela załogi. Kodeks pracy nakazuje jedynie przeprowadzenie konsultacji. Ewentualny sprzeciw pracowników wobec wprowadzenia telepracy nie ma w tym wypadku znaczenia prawnego.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Roland Szymczykiewicz

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »