| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy

Obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy

W związku z wygaśnięciem lub rozwiązaniem sto­sunku pracy pracodawca wydaje pracownikowi świa­dectwo pracy. Dokument ten zawiera podstawowe informacje dotyczące stosunku pracy, który ustał (np. informacje o okresach i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowiskach, trybie rozwiąza­nia albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy).

Definicja podstawowa

Dokument potwierdzający zakończone zatrudnienie.

W prawie pracy

Pracownik, który zawiera z pracodawcą umowy termi­nowe, otrzymuje świadectwo pracy w okresie 24 mie­sięcy od zawarcia pierwszej z tych umów, chyba że zażąda wydania świadectwa po każdej z nich. Jeżeli umowa terminowa zakończy się po upływie 24 miesię­cy od zawarcia pierwszej z umów, to świadectwo nale­ży wydać po zakończeniu drugiej umowy. Pracownik w każdym czasie może zażądać wydania świadectw pracy w związku z zakończonymi sto­sunkami pracy. Świadectwa pracy wydaje się wów­czas w ciągu 7 dni od złożenia pisemnego wniosku przez pracownika.

Redakcja poleca: Zatrudnianie i zwalnianie pracowników – praktyczny poradnik (książka)

W przypadku pracownika zatrudnionego na czas nie­określony świadectwo pracy należy wydać w dniu rozwiązania umowy o pracę, a jeżeli wydanie świa­dectwa w tym dniu nie jest możliwe, trzeba je wydać w ciągu 7 dni od dnia zakończenia stosunku pracy. Pracownik może wystąpić o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Pracodawca ma 7 dni na jego rozpatrzenie. Jeżeli odrzuci wniosek o sprostowanie, pracownik może wystąpić o takie spro­stowanie do sądu pracy w ciągu 7 dni od dnia, kiedy pracodawca poinformował go o odrzuceniu wniosku.

W wynagrodzeniach

W przypadku niewydania w terminie lub wydania nie­właściwego świadectwa pracy pracownikowi przysłu­guje w stosunku do pracodawcy roszczenie o napra­wienie wynikłej z tego powodu szkody. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozo­stawania bez pracy z powodu błędów w świadectwie lub jego nieterminowego wydania. Nie może ono prze­kraczać 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika. Odszkodowanie należy obliczyć według zasad obo­wiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

Zostań naszym ekspertem!

Artykuł pochodzi z publikacji "Encyklopedia Kadr i Płac"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Finansów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »