| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Czy w związku ze zmianą regulaminu wynagradzania można wypowiedzieć warunki płacy pracownikom chronionym

Czy w związku ze zmianą regulaminu wynagradzania można wypowiedzieć warunki płacy pracownikom chronionym

Ze względu na trudną sytuację w zakładzie, w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zmieniliśmy regulamin wynagradzania, włączając 80% dodatku stażowego do płacy zasadniczej. Jesteśmy na etapie przygotowywania wypowiedzeń zmieniających wszystkim pracownikom zakładu. Czy możemy doręczyć wypowiedzenia również działaczom związkowym podlegającym ochronie? Czy można wypowiedzieć warunki płacowe osobom będącym na zwolnieniach lekarskich?

PRZYKŁAD

W zakładzie nastąpiła zmiana regulaminu wynagradzania. Pracownik miał zawartą umowę o pracę na czas określony bez klauzuli o możliwości rozwiązania umowy o pracę za dwutygodniowym okresem wypowiedzenia przez każdą ze stron. Zakład wypowiedział temu pracownikowi dotychczasowe warunki pracy i płacy. Pracodawca nie naruszył w tym przypadku przepisów prawa pracy.

Postanowienia nowego regulaminu wynagradzania powinny zatem objąć w sposób jednakowy wszystkich pracowników Państwa firmy. Powinni więc Państwo przygotować wypowiedzenia zmieniające warunki płacowe całej załodze, wziąwszy pod uwagę także osoby korzystające z ochrony przed wypowiedzeniem.

Należy pamiętać, że w przypadku nieprzyjęcia przez pracownika zaproponowanych nowych warunków pracy lub płacy umowa o pracę rozwiąże się z upływem okresu wypowiedzenia (art. 42 § 3 Kodeksu pracy).

Postanowienia regulaminu wynagradzania nie mogą być mniej korzystne niż inne przepisy prawa pracy. Natomiast postanowienia umów o pracę nie mogą być mniej korzystne od postanowień regulaminu.

PRZYKŁAD

W zakładzie pracy pracodawca samodzielnie wprowadził nowy regulamin wynagradzania ze względu na wyrażenie przez organizacje związkowe wspólnego negatywnego stanowiska w zakresie proponowanych zmian. W regulaminie znalazło się postanowienie, że osobom oddelegowanym do pracy związkowej za wynagrodzeniem premia miesięczna będzie wypłacana w wysokości pomniejszonej o 5% w stosunku do pozostałych pracowników. Zapis ten z mocy prawa jest nieważny. Nie można bowiem pogarszać warunków płacowych tylko niektórym pracownikom ze względu na pełnione funkcje.

Pracodawca jest zobowiązany powiadomić pracowników o wejściu w życie regulaminu wynagradzania. Nowe zapisy w regulaminie będą obowiązywały pracowników dopiero po upływie właściwego dla danego pracownika okresu wypowiedzenia pod warunkiem ich przyjęcia.

Podstawa prawna

  • art. 42, art. 24113 § 2 w związku z art. 772 § 5 Kodeksu pracy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mariański Group

Grupa nowoczesnych kancelarii prawnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »