| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Potęga intelektu

Potęga intelektu

Obecnie menedżerowie, którzy do tej pory koncentrowali się przede wszystkich na aktywach materialnych, muszą zdobywać informacje na temat gospodarki opartej na wiedzy oraz jej podstawowego zasobu - kapitału intelektualnego. W przyszłości to ich umiejętności zarządzania aktywami niematerialnymi będą stanowić o sukcesie biznesowym przedsiębiorstwa.

Kapitał strukturalny organizacyjny

Obejmuje strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa, sposoby i metody prowadzenia biznesu, podsystemy zarządzania, szkice, środki kontroli, systemy informacji i komunikacji, systemy zarządzania wartością, rozwój, relacje z innymi pracownikami, bazę danych, dokumentację oraz aktywa intelektualne: patenty, prawa autorskie, licencje itp.

Innowacyjność obejmuje umiejętności firmy w zakresie stałego wprowadzania innowacji we wszystkich dziedzinach jej aktywności biznesowej (np. w odniesieniu do produktów/usług, sposobu organizacji, podejścia do klienta, narzędzi zarządzania), a także mniejsze i większe ulepszenia w procesach produkcji lub świadczenia usług, które zostały zaproponowane przez pracowników różnych szczebli hierarchii firmy. Zdolność do innowacji danej firmy zależy od lotności intelektualnej wszystkich jej pracowników, która charakteryzuje się elastycznością, kreatywnością, innowacyjnością, kontrolą nad strachem przed tym, co nowe. Innowacyjność wspierana jest przez kulturę przedsiębiorstwa, która promuje nowe pomysły i idee, umożliwiając ich realizację w warunkach minimalnego oporu. W wypadku gospodarki opartej na wiedzy zdolność firmy do innowacji jest kluczowa dla jej konkurencyjności.

Procesy (w tym procesy biznesowe, techniki, jakość, programy dla personelu itp.) zwiększają efektywność produkcji lub świadczenia usług oraz jakość. Według dr. Tominovica, pierwszego dyrektora ds. KI w Chorwacji, to właśnie w trakcie tych procesów kreowana lub niszczona jest wartość i dlatego wymagają one stałego monitorowania lub, jeśli zachodzi taka konieczność, ponownego ich zdefiniowania, tak aby spełniały potrzeby i wymagania klientów.

Kultura przedsiębiorstwa może zostać opisana jako łączna suma indywidualnych opinii, wspólny system wartości, postawy, normy i zachowania. Kultura stanowi odzwierciedlenie tego, co jest nagradzane (i do czego się zachęca) oraz tego, co jest karane w firmie. Mimo iż często jest niewidoczna, w niektórych firmach można ją po prostu odczuć. Kultura przedsiębiorstwa jest ważnym czynnikiem stanowiącym o powodzeniu w biznesie. Pomaga realizować postawione cele. Gdy jest negatywna, może stać się jednak tykającą bombą, mogącą unicestwić najlepszą wizję czy misję. Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w warunkach gospodarki opartej na wiedzy nie jest możliwe bez udziału kultury przedsiębiorstwa, która wspomaga zaangażowanie, ciągłą naukę, doskonalenie, innowacyjność, efektywną komunikację, współpracę oraz kreowanie wartości.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Nazim

Interim manager, ekonomista, bankowiec, finansista, księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »