| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak radzić sobie z trudnymi osobami w pracy

Jak radzić sobie z trudnymi osobami w pracy

Ostatnio brałam udział w kwartalnym zebraniu kadry zarządzającej wyższego i niższego szczebla u mojego klienta. Dwaj panowie pokłócili się publicznie o to, który z nich bardziej przyczynił się do zwiększenia obrotów firmy. Jak się dowiedziałam, nie była to ich pierwsza publiczna sprzeczka. To zdarzenie nasunęło mi refleksję – jak bardzo osoby ze sobą współpracujące potrafią utrudnić sobie życie, tworząc złą atmosferę w pracy, a przez to niszczyć się psychicznie. Jak zatem poradzić sobie z tak trudnymi osobami? Co zrobić, by uchronić się przed ich niszczycielskimi praktykami?

Szybkie tempo życia, wyzwania zawodowe oraz stres mogą wpływać na złe zachowania niektórych osób w miejscu pracy. Przyczyną złej atmosfery pracy czy opóźnień mogą być koledzy, szefowie lub członkowie własnego zespołu. Z pewnością nie uda się zmienić osobowości czy postępowania trudnych osób z dnia na dzień, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie poznanie i opanowanie technik radzenia sobie z nimi.

Cel i metody działania

Rozpoczęcie pracy nad trudnymi osobami należy zacząć od ustalenia celu, który jest sednem przedsięwzięcia. Im dokładniej sprecyzujesz cel, tym większa będzie możliwość skupienia się na jego wykonaniu. Twój cel może np. brzmieć „Zakończyć projekt z uwzględnieniem uwag klienta, tak, by Jacek i Zosia poczuli odpowiedzialność za wyniki bez cienia zlekceważenia”.

Osoby, które uważamy za trudne, są przede wszystkim różne od nas samych, a my, współpracując z innymi, musimy nauczyć się tolerancji. Można też zachęcić daną osobę, by ona dostosowała swoje postępowanie do okoliczności. Takie obopólne dopasowanie to krok do wzajemnej akceptacji, zrozumienia i poszanowania, a w konsekwencji do wzajemnej współpracy.

Stanowczość

Jedną z cech, która może pomóc w kontaktach z innymi, jest stanowczość. Wyraża się ona w traktowaniu wszystkich w jednakowy sposób, ze świadomością własnego prawa do bycia traktowanym na równi z innymi. Człowiek stanowczy nie dominuje bowiem nad innymi i nie daje się zdominować. Jeżeli będziesz bardziej stanowczy, ludzie będą okazywać Ci więcej szacunku. Poniżej kilka wskazówek, jak można wyrobić w sobie umiejętności bycia stanowczym:

  • wyrażaj swoje uczucia – osoba stanowcza musi powiedzieć jasno, czy w określonej sytuacji czuje się dobrze, czy źle,
  • bądź uczciwy – wolno ci powiedzieć, co myślisz o danej sytuacji, jednak z przestrzeganiem uczciwych zasad,
  • nie zmieniaj postawy – nie wycofuj swojego zdania, nawet jeżeli znajdziesz się pod presją, powtórz swoją opinię grzecznie, ale stanowczo.

Opanowanie emocji

Kolejną podstawową zasadą w kontaktach z trudnymi osobami jest zachowanie spokoju. Często trudno będzie o opanowanie, gdy jest się poirytowanym lub psychicznie osłabionym. Najlepszą metodą postępowania, gdy faktycznie jesteś wytrącony z równowagi i nie potrafisz już rozmawiać spokojnie, jest powstrzymanie się od konwersacji, dopóki się nie uspokoisz. Możesz na przykład powiedzieć: „Wrócimy do tego tematu jutro” (i odejdź). Nie jest to pod żadnym względem ignorowanie innych. Pamiętaj, żeby dawać ludziom znać, jak się czujesz, jednak używając do tego słów, a nie potoku łez czy też niepohamowanej złości. Wtedy Twoi oponenci zmienią swoją postawę z obronnej na współpracującą. Zachowanie spokoju to jedyny sposób na osiągnięcie celu zadania.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

r.pr. Bartosz Drozdowicz

Specjalista prawa pracy i ekspert ds. negocjacji, autor bloga www.oprawiepracy.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »