| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Pokryzysowa lekcja

Pokryzysowa lekcja

Rozmowa z Michaelem J. Gibbsem, profesorem University of Chicago, Booth School of Business

● Jakie są najważniejsze wnioski z ostatniego kryzysu finansowego dla liderów przedsiębiorstw?

Europa Środkowa i Wschodnia, w szczególności Polska, miały szczęście, że globalna recesja nie wpłynęła na ich gospodarki tak dotkliwie, jak to miało miejsce w USA i Europie Zachodniej. Niemniej jednak był to trudny czas. Recesja formalnie skończyła się w Stanach Zjednoczonych, ale wzrost gospodarczy będzie jeszcze przez jakiś czas bardzo powolny, co będzie miało również wpływ na rejon CEE. Istnieją oczywiste makroekonomiczne wnioski z kryzysu finansowego, ale skupię się na lekcji dla HR.

● Czego w takim razie menedżerowie HR mogli nauczyć się z kryzysu?

Ważną sprawą, jaką zaobserwowałem w firmach na całym świecie, jest to, że kryzys pokazał każdemu przedsiębiorstwu, na ile jest ono odporne i zdolne elastycznie dostosować się do istniejącej sytuacji. Niektóre przedsiębiorstwa zareagowały na recesję w sposób szybki, konstruktywny i całościowy, a w pewnych przypadkach niemal proaktywnie. Firmy te rozpoznały i zaakceptowały kryzys oraz natychmiast podjęły poważne, a zarazem bolesne kroki. Inne przedsiębiorstwa reagowały powoli, a nawet w pewnym stopniu z zaprzeczeniem wobec tego, co działo się na rynku. Tym firmom powiodło się gorzej, ponieważ ich problemy jeszcze bardziej skumulowały się, a ich próby rozwiązania nie przyniosły pozytywnych wyników.

● Czy zaobserwował Pan konkretne reakcje liderów?

Tu mamy drugą lekcję z kryzysu: firmy, które odpowiednio zareagowały na recesję, zrobiły tak za sprawą dobrego przywództwa. Przede wszystkim jest to związane z nałożeniem poważnych obciążeń na liderów organizacji. Zauważyłem na przykład, że jedna z firm natychmiast wyraźnie obcięła wynagrodzenia menedżerów na najwyższym szczeblu organizacji. Cięcia płac stopniowo przesuwano w dół organizacji, w miarę potrzeb, ale zaczęto na szczycie. Dzięki temu znacznie bardziej wiarygodna stała się decyzja szefów firmy o redukcji wynagrodzeń na niższych szczeblach. Zarząd zyskał szacunek i zaufanie ludzi. Mógł również przekonać pracowników i zdobyć ich akceptację dla decyzji dotyczącej zmniejszenia liczby godzin pracy, a co za tym idzie – obniżenia kosztów i zwiększenia produktywności. W rezultacie firma ta dość dobrze poradziła sobie w momencie największej recesji. Z tego wynika też trzecia lekcja z kryzysu.

● Jaka?

Taka, że firmy tak naprawdę dowiedziały się, kim są ich najbardziej obiecujący przyszli liderzy. Ta recesja była niesamowitą okazją do tego, aby zobaczyć, którzy menedżerowie zareagowali konstruktywnie, kreatywnie i szybko na pojawiające się problemy. Niektórzy dostosowali się i wprowadzili innowacje, aby naprawić skutki kryzysu. Pozostali unikali problemów i starali się zrzucać winę na innych. Najwyższe kierownictwo powinno było zwrócić uwagę właśnie na to, kto w firmie poradził sobie z kryzysem najlepiej. W ten sposób można było wskazać najlepszych kandydatów do rozwoju, promowania i inwestowania na przyszłość.

● Kryzys pomagał czy przeszkadzał firmom w dokonywaniu zmian?

Z moich obserwacji wynika, że poważna recesja jest okazją do dużych zmian organizacyjnych trudnych do wprowadzenia w bardziej normalnych okresach gospodarczych. I w tym jest następna lekcja z niedawnego kryzysu. Działanie firm w warunkach załamania gospodarczego nadawało większą wiarygodność zmianom organizacyjnym. Zmianom, które były niezbędne i planowane, ale wcześniej nie było widać chęci, aby je wdrożyć. Firmy powinny więc wyciągnąć te plany zmian z półki, powrócić do tych pomysłów. Muszą wykorzystać sytuację gospodarczą do tego, aby budować w organizacji świadomość potrzeby zmian, a także zaangażować organizację w ich projektowanie i wdrażanie. To jest szczególnie ważne w odniesieniu do zmian skoncentrowanych na redukcji kosztów, zwiększeniu wydajności oraz poprawie jakości i usługi.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »