| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Pokryzysowa lekcja

Pokryzysowa lekcja

Rozmowa z Michaelem J. Gibbsem, profesorem University of Chicago, Booth School of Business

● Jakie są najważniejsze wnioski z ostatniego kryzysu finansowego dla liderów przedsiębiorstw?

Europa Środkowa i Wschodnia, w szczególności Polska, miały szczęście, że globalna recesja nie wpłynęła na ich gospodarki tak dotkliwie, jak to miało miejsce w USA i Europie Zachodniej. Niemniej jednak był to trudny czas. Recesja formalnie skończyła się w Stanach Zjednoczonych, ale wzrost gospodarczy będzie jeszcze przez jakiś czas bardzo powolny, co będzie miało również wpływ na rejon CEE. Istnieją oczywiste makroekonomiczne wnioski z kryzysu finansowego, ale skupię się na lekcji dla HR.

● Czego w takim razie menedżerowie HR mogli nauczyć się z kryzysu?

Ważną sprawą, jaką zaobserwowałem w firmach na całym świecie, jest to, że kryzys pokazał każdemu przedsiębiorstwu, na ile jest ono odporne i zdolne elastycznie dostosować się do istniejącej sytuacji. Niektóre przedsiębiorstwa zareagowały na recesję w sposób szybki, konstruktywny i całościowy, a w pewnych przypadkach niemal proaktywnie. Firmy te rozpoznały i zaakceptowały kryzys oraz natychmiast podjęły poważne, a zarazem bolesne kroki. Inne przedsiębiorstwa reagowały powoli, a nawet w pewnym stopniu z zaprzeczeniem wobec tego, co działo się na rynku. Tym firmom powiodło się gorzej, ponieważ ich problemy jeszcze bardziej skumulowały się, a ich próby rozwiązania nie przyniosły pozytywnych wyników.

● Czy zaobserwował Pan konkretne reakcje liderów?

Tu mamy drugą lekcję z kryzysu: firmy, które odpowiednio zareagowały na recesję, zrobiły tak za sprawą dobrego przywództwa. Przede wszystkim jest to związane z nałożeniem poważnych obciążeń na liderów organizacji. Zauważyłem na przykład, że jedna z firm natychmiast wyraźnie obcięła wynagrodzenia menedżerów na najwyższym szczeblu organizacji. Cięcia płac stopniowo przesuwano w dół organizacji, w miarę potrzeb, ale zaczęto na szczycie. Dzięki temu znacznie bardziej wiarygodna stała się decyzja szefów firmy o redukcji wynagrodzeń na niższych szczeblach. Zarząd zyskał szacunek i zaufanie ludzi. Mógł również przekonać pracowników i zdobyć ich akceptację dla decyzji dotyczącej zmniejszenia liczby godzin pracy, a co za tym idzie – obniżenia kosztów i zwiększenia produktywności. W rezultacie firma ta dość dobrze poradziła sobie w momencie największej recesji. Z tego wynika też trzecia lekcja z kryzysu.

● Jaka?

Taka, że firmy tak naprawdę dowiedziały się, kim są ich najbardziej obiecujący przyszli liderzy. Ta recesja była niesamowitą okazją do tego, aby zobaczyć, którzy menedżerowie zareagowali konstruktywnie, kreatywnie i szybko na pojawiające się problemy. Niektórzy dostosowali się i wprowadzili innowacje, aby naprawić skutki kryzysu. Pozostali unikali problemów i starali się zrzucać winę na innych. Najwyższe kierownictwo powinno było zwrócić uwagę właśnie na to, kto w firmie poradził sobie z kryzysem najlepiej. W ten sposób można było wskazać najlepszych kandydatów do rozwoju, promowania i inwestowania na przyszłość.

● Kryzys pomagał czy przeszkadzał firmom w dokonywaniu zmian?

Z moich obserwacji wynika, że poważna recesja jest okazją do dużych zmian organizacyjnych trudnych do wprowadzenia w bardziej normalnych okresach gospodarczych. I w tym jest następna lekcja z niedawnego kryzysu. Działanie firm w warunkach załamania gospodarczego nadawało większą wiarygodność zmianom organizacyjnym. Zmianom, które były niezbędne i planowane, ale wcześniej nie było widać chęci, aby je wdrożyć. Firmy powinny więc wyciągnąć te plany zmian z półki, powrócić do tych pomysłów. Muszą wykorzystać sytuację gospodarczą do tego, aby budować w organizacji świadomość potrzeby zmian, a także zaangażować organizację w ich projektowanie i wdrażanie. To jest szczególnie ważne w odniesieniu do zmian skoncentrowanych na redukcji kosztów, zwiększeniu wydajności oraz poprawie jakości i usługi.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »