| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Duża zmiana, duży problem? System zarządzania zasobami ludzkimi w PVCP – studium przypadku

Duża zmiana, duży problem? System zarządzania zasobami ludzkimi w PVCP – studium przypadku

Fuzje, przejęcia, konsolidacje, restrukturyzacja to sytuacje, które zwykle mrożą krew w żyłach pracownikom działów HR. Na pierwszy plan wysuwają się nurtujące pytania o utrzymanie poziomu zatrudnienia, proces komunikacji zmiany w organizacji, identyfikację obszarów poddanych restrukturyzacji.

Kryzys, o którym nikt już nie chce słyszeć, przyczynił się do konsolidacji podmiotów w wielu branżach. Sytuacja, w której zmiana dotycząca fuzji czy przejęcia zachodzi wskutek pogarszających się wyników finansowych jednego z podmiotów, jest przez jego personel nieco łatwiej akceptowalna, głównie dlatego, że jej symptomy zauważalne są w dłuższym czasie przed druzgocącym, według pracowników, finałem. Informacje o spadku obrotów firmy, wzrastającym zadłużeniu, braku płynności finansowej rozchodzą się po organizacjach z prędkością światła, zatem większość pracowników przeczuwa możliwe zmiany.

Inaczej reaguje kadra, gdy decyzja o przejęciu czy fuzji, podejmowana jest w sytuacji, gdy łączące się podmioty nie odczuwają wyraźnego pogorszenia sytuacji finansowej lub oznaki ewentualnej zmiany nie są widoczne w inny sposób. Takie okoliczności powodują wiele obaw, przyczyniają się do ogólnego spadku poziomu zaangażowania w pracę, zwiększonej rotacji, spadku wyników, pogorszenia atmosfery aż po strajki pracownicze.

Funkcje personalne w obu wymienionych wyżej sytuacjach stają się, obok finansowych, funkcjami kluczowymi w procesie zmiany. Osoby odpowiedzialne za ich realizację (zarządy, menedżerowie, dział HR, komunikacji i inne) muszą zmierzyć się z zagadnieniami w dwóch podstawowych obszarach: redukcji w wielu aspektach (ludzi, stanowisk, kompetencji, wynagrodzeń) oraz komunikacji wielopłaszczyznowej (na wielu poziomach struktury organizacyjnej, formalnej i nieformalnej, zewnętrznej i wewnętrznej itp.).

Wyzwania dla firmy

Firma, którą odwiedziliśmy w ostatnim czasie, przechodzi właśnie opisany powyżej proces zmiany. Wielotysięczna organizacja, jaką jest europejska sieć Center Parcs, została przejęta przez podobną, francuską Pierre et Vacances. Wskutek przejęcia Center Parcs zatrudniający do tej pory kilkanaście tysięcy osób stał się częścią ogromnej organizacji skupiającej ponad 20 tys. pracowników, realizującej obroty rzędu 1450 mln euro (rok 2008/2009). Podstawową działalnością nowo powstałej firmy PVCP jest budowa wiosek wakacyjnych i operowanie nimi. Obecnie w portfelu firmy znajduje się 390 placówek rozsianych na terenie Belgii, Holandii, Francja Niemiec, Anglii, Hiszpanii, Włoch, Francji z Polinezją, Karaibami, Korsyką oraz Maroka. Są to ekskluzywne resorty, pojedyncze rezydencje oraz apartamenty, jak również parki i wioski wakacyjne. Marki reprezentujące grupę PVCP to Pierre et Vacances, Centre Parcs, Sunparks, Maeva, Latitudes Hotels, Residences MGM, Adagio, Citea. Skalę, na jaką działa firma, ukazuje liczba klientów – ponad 8 milionów gości odwiedza co roku wioski wakacyjne PVCP.

Erwin Dezeure, dyrektor HR w Center Parcs Europe, otrzymał funkcję dyrektora HR w nowej, połączonej organizacji (PVCP) i stanął przed wyzwaniami związanymi z przeprowadzeniem wielokulturowej firmy przez proces zmiany oraz wdrożeniem nowych standardów zarządzania zasobami ludzkimi w całej organizacji PVCP.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »