| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Kto w firmie jest odpowiedzialny za zarządzanie projektami

Kto w firmie jest odpowiedzialny za zarządzanie projektami

Projekty są dzisiaj codziennym zjawiskiem funkcjonowania każdej organizacji. Sprawiają jednak dużo kłopotów, wiele z nich kończy się niepowodzeniem lub nie realizuje wszystkich postawionych przed nimi celów. Projekty wymagają innego zarządzania niż rutynowa działalność operacyjna i to zarząd odpowiada za ustanowienie organizacji i schematów dla wszystkich projektów, które pozwolą na skuteczne ich realizowanie.

Kwestia budżetu

W firmach planowanie budżetów na rok przyszły zaczyna się najczęściej jesienią na podstawie wniosków składanych przez poszczególne jednostki organizacyjne. Takie wnioski nie są zwykle poprzedzane odpowiednim przygotowaniem projektu, które pozwoliłoby taki wniosek sporządzić w sposób wyczerpujący, już pod kierunkiem kierownika projektu, pod nadzorem komitetu sterującego z udziałem zespołu zarządzania projektem złożonego z przedstawicieli wszystkich zainteresowanych działów – tych osób i komórek organizacyjnych, które staną się użytkownikami produktów projektu, i tych, którzy będą je wykonywać, gdy na podstawie wypracowanych założeń projektu zostaną przydzielone środki. W większości organizacji uważa się wciąż, że to działy prowadzą projekty, a nie, że ich właścicielem jest sama organizacja, i może dlatego to nie projekt otrzymuje budżet, ale wnioskująca jednostka organizacyjna. To nie powinno tak wyglądać – brakuje odpowiedniego (świadomego i uwzględniającego uzasadnienie biznesowe) przygotowania wniosku o uruchomienie projektu jako inwestycji.

Wsparcie dla kierownika projektu

Bardzo niedobrą praktyką jest również to, że kierownik projektu pojawia się dopiero wtedy, gdy fundusze zostały już przyznane i często po podpisaniu kontraktu z zewnętrznym dostawcą. Kierownik projektu nie musi zatem zdobywać środków finansowych na projekt, co jest objawem pozytywnym, ale do jego obowiązków należy przekonanie pracowników, aby zechcieli w ramach wolnego czasu coś dla projektu zrobić. Jeśli nie chcą lub, jak mówią, nie mają czasu, dobry kierownik projektu powinien odwiedzić wszystkich bezpośrednich przełożonych i starać się namówić ich do udostępnienia swoich podwładnych do projektu. Gdy mu się to nie uda, to on będzie winny za niepowodzenie projektu, bo „sobie nie radzi”. Czy kierownik projektu w typowej organizacji ma odpowiednie wsparcie? Niestety, nie. Uważa się bowiem, że dobry kierownik projektu powinien samodzielnie rozwiązywać swoje problemy, nie zawracając głowy komitetowi sterującemu projektu, który tak naprawdę powinien stanowić wsparcie dla kierownika. Często bywa, że członkowie komitetu sterującego są osobami z wyższego kierownictwa firmy i są bardzo zajęci. Tak bardzo, że czasem nie potrafią nawet zapamiętać, w ilu projektach jednocześnie pełnią obowiązki członka komitetu sterującego.

Ten dość makabryczny obraz przeciętnego projektu w obszarze komercyjnym i publicznym znany jest chyba większości osób, które uczestniczą w realizacji projektów. Są to typowe objawy chorobowe, które uzewnętrzniają się w organizacjach, gdzie nikomu nie powierzono obowiązku zaprowadzenia i utrzymania ładu. Choroba nieuchronnie prowadzi do pogorszonych rezultatów projektowych (jeśli nie całkowitej klęski) w kategorii czasu, budżetu, jakości, zakresu, korzyści przy niekontrolowanym poziomie ryzyka.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Artowicz

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »