| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Praktyczne różnice między zmianą a innowacją

Praktyczne różnice między zmianą a innowacją

Inicjatywy innowacyjne, prawidłowo przeprowadzone, wymagają zmiany. Inicjatywy zmian, aby zakończyły się sukcesem, wymagają innowacji. Dlatego też, aby być innowatorem, menedżer musi być agentem zmiany.

AchieveGlobal przeprowadziło jakiś czas temu dwa główne projekty badawcze – jeden skupiający się na budowaniu zdolności do zmiany i drugi dotyczący innowacji1. Zaskoczeniem było to, że wielu z respondentów zapytało o różnicę pomiędzy tymi dwoma terminami.

Wszystkich menedżerów, którzy brali udział w badaniu, pytano o wyjaśnienie praktycznej różnicy pomiędzy zmianą a innowacją. Podczas gdy każda innowacja wymaga zmiany, powiedzieli, nie każda zmiana może być traktowana jako innowacja (na przykład redukcje zatrudnienia z przyczyn ekonomicznych). Niektórzy przywódcy przytaczali kluczowe emocjonalne różnice. „W zmianie wyprowadzasz ludzi z doliny łez. W innowacji, jest także dużo emocji, ale one są pozytywne, entuzjastyczne”.

Obawy wśród liderów

Ponieważ innowacja kreuje nową wartość dla klienta, zespołu, organizacji, a nawet społeczeństwa – jest postrzegana raczej jako bardziej dążąca do czegoś pozytywnego niż destrukcyjna. To generuje pozytywną energię, podekscytowanie, sens działania naprzód.

W przeciwieństwie do tego, wielu liderów powiedziało, że zmiana, w szczególności w połączeniu z brakiem istotnych informacji i dobrze zrozumianej racjonalności, powoduje obawy, a nawet strach wśród liderów i pracowników.

Inni menedżerowie, którzy brali udział w badaniu, widzieli zmianę jako reaktywną, natomiast innowację jako proaktywną, i tak na przykład: „Zmieniasz się, ponieważ konieczna jest Twoja reakcja na coś. Natomiast z innowacją narzucasz tempo, Ty kreujesz inicjatywę”.

Dla niektórych liderów, kluczową różnicą pomiędzy zmianą a innowacją jest jej rozmiar, wielkość. Doprecyzowując definicję innowacji, większość respondentów określała innowację jako punkt przełomowy z wyraźnymi korzyściami dla klienta, czy to zewnętrznego, czy wewnętrznego. „To tak, jak Edison z jego żarówką. Mógł wymyślić wolniej palącą się świecę. Wciąż emitowałaby światło, i to byłaby tylko zmiana, ale wynalezienie żarówki zrewolucjonizowało wszystko”.

Innowacja a zmiana

Innowacja, jeżeli jest odpowiednio wprowadzona, przynosi zmianę. Proaktywne innowacje nie zmieniają jedynie zachowań klientów czy nawet rynku samych z siebie. Innowacja także wymaga wewnętrznej zmiany – nowych struktur i systemów, które zostaną wdrożone przez organizację, kreując nowe role i odpowiedzialności.

Zmiana, jeżeli kończy się sukcesem, przynosi innowację. Reaktywna zmiana – zdefiniowana tutaj jako konieczna, często niemile widziana, jest reakcją na nieustannie zmieniające się warunki biznesowe – z zasady przychodzi z niepopularnym poleceniem, aby „robić więcej za mniej”.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Rogowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »