| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak koncepcja aranżacji biura wpływa na efektywność?

Jak koncepcja aranżacji biura wpływa na efektywność?

Firmy europejskie coraz częściej aranżują własne powierzchnie zgodnie z koncepcją elastycznego biura. Stanowisk pracy jest mniej niż pracowników, a oprócz tradycyjnych biurek istotne znaczenie mają strefy relaksu. Na czym polega taka koncepcja organizowania przestrzeni? Z czego wynika i czy może ona usprawnić działanie firmy, poprawić efektywność oraz zoptymalizować koszty?

Aranżacja wpływa na produktywność

Z badań dotyczących zależności między wyposażeniem wnętrza, aranżacją przestrzeni a produktywnością, przeprowadzonych na rynku amerykańskim, wynika, że pracownicy oczekują lepszych warunków pracy. Również menedżerowie mają przekonanie, że lepsze wyposażenie i aranżacja wnętrza wpływają na wzrost efektywności pracy, poprawę współpracy oraz konkurencyjność firmy. Prawie połowa respondentów deklarowała, że pracowałaby codziennie dodatkową godzinę za lepsze środowisko pracy, a aż 90 proc. twierdziło, że aranżacja przestrzeni biurowej bezpośrednio wpływa na ich produktywność. 88 proc. menedżerów najwyższego szczebla uważa, że środowisko pracy może mieć pozytywny wpływ na wyniki finansowe firmy, a 92 proc. twierdzi, że lepsze zaprojektowanie przestrzeni biurowej może pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność organizacji.

W praktyce...

Powyższe podejście zostało wdrożone w jednej z firm ubezpieczeniowych w Holandii. W pierwotnej aranżacji biuro wyglądało dość tradycyjnie, każdy posiadał swoje biurko, szafę, kontener itp. Zarząd firmy podjął decyzję, żeby zaprojektować biuro, uwzględniając formę pracy, specyfikę działalności, czas pracy w biurze i indywidualizm w podejściu do pracownika. Obecnie większość pracowników nie posiada przypisanych sobie stanowisk pracy, konsekwencją jest również brak telefonów stacjonarnych i szaf przy stanowiskach pracy. W centralnej części biura zaprojektowano strefę z szafkami osobistymi i ścianę z telefonami przenośnymi. Każdy pracownik, przychodząc do pracy bierze swój telefon, potrzebne dokumenty oraz wybiera dowolne miejsce pracy. W przestrzeni tego biura znalazły się pokoje do pracy cichej, biurka do pracy indywidualnej, bench’e (ang. ławka, stół do pracy dla kilku osób) do pracy zespołowej, lounge (ang. salon, przestrzeń wypoczynkowa) do pracy grupowej z wysokimi kanapo-fotelami, sale konferencyjne o różnym przeznaczeniu, strefa kawiarniana, strefa zieleni i relaksu oraz liczne miejsca nieformalnych spotkań.

Wszędzie znajdują się podłączenia do sieci internetowej, nawet w kantynie. Każde ze stanowisk pracy posiada regulację umożliwiającą dostosowanie do indywidualnych wymiarów użytkownika. Nawet te wyglądające jak kanapy posiadają oddzielne siedziska do indywidualnej regulacji. Technologia niemal z zakresu science-fiction, ponieważ biurka posiadają panel dotykowy z pamięcią ustawień kilku użytkowników. Pracownik wybiera sobie taką przestrzeń do pracy, jaka dla niego w danym momencie jest najodpowiedniejsza. Od czasu wdrożenia nowych rozwiązań nie było jeszcze sytuacji, aby któryś z pracowników lub zespołu nie mógł znaleźć dla siebie odpowiedniego miejsca.

Praca w „niebiurowej” atmosferze

Wymierną, łatwo mierzalną konsekwencją tej zmiany jest wzrost zyskowności firmy w ciągu 2 lat o ponad 15 proc., gdy w tym czasie rynek usług ubezpieczeniowych przeszedł okres stagnacji. Poza tym ograniczono koszty wynajmu powierzchni biurowej o ponad 30 proc., gdyż okazało się, że wcześniej część biura była wykorzystywana sporadycznie, np. sale konferencyjne czy kantyna. Zrealizowana koncepcja doskonale wpisuje się w oczekiwania pracowników, którzy wolą część pracy wykonywać w bardziej przyjaznej, domowej lub kawiarnianej atmosferze.

Dokładna analiza firmy

Naturalnie poziom oszczędności oraz redukcja powierzchni zależy w dużej mierze nie tylko od jakości projektu, lecz także od profilu działalności firmy. Elastyczne przestrzenie szczególnie dobrze sprawdzają się w firmach z dużym udziałem agentów, handlowców, którzy często pracują poza biurem. Tego typu projekt musi być więc poprzedzony dokładną analizą firmy. Powinien uwzględniać cele firmy, pracowników i klientów. Pamiętajmy, że w realizację takiego projektu muszą zostać zaangażowani pracownicy.


reklama

Autor:

menedżer PR i marketingu w firmie MARTELA

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jowita Mulawa-Krause

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa podatkowego, cywilnego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »