| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak najlepiej zorganizować kurs językowy dla pracowników?

Jak najlepiej zorganizować kurs językowy dla pracowników?

Moja firma planuje poszerzenie współpracy z zagranicznymi partnerami. Mimo że podczas rekrutacji na wszystkie stanowiska zwracaliśmy uwagę na znajomość języka angielskiego, mam świadomość, że większość pracowników, nie korzystając z języka systematycznie, będzie miała problem z jego aktywnym używaniem. Chciałbym zaproponować im firmowy kurs językowy. Jak go najlepiej zorganizować? Jak motywować pracowników do nauki?

Podstawową zasadą podczas planowania kursu językowego dla pracowników jest wnikliwe przyjrzenie się celom, jakie firma chce poprzez kurs osiągnąć, a także rzeczywistym potrzebom pracowników. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie kompetencje językowe po ukończeniu kursu mają mieć zatrudnieni. Jeśli docelowo ich obowiązkiem będzie śledzenie na bieżąco doniesień na temat branży i trendów w zagranicznych serwisach informacyjnych, to trzeba wyraźnie zaznaczyć to podczas rozmów z lektorem. W takiej sytuacji musi on kłaść bezwzględny nacisk na czytanie ze zrozumieniem tekstów branżowych i poszerzanie słownictwa związanego z wykonywaną pracą. Jeśli natomiast firma planuje poszerzenie współpracy z zagranicznym partnerami, kurs powinien podnieść aktywne kompetencje językowe, takie jak pisanie, mówienie, a także rozumienie ze słuchu. Pracownicy będą bowiem kontaktować się ze swoimi kolegami za granicą, korzystając z różnych narzędzi – zarówno komunikacji e-mailowej, jak i telefonicznej.

Prezentacja celu

Po ustaleniu, do czego rzeczywiście będzie potrzebna znajomość angielskiego, należy poinformować pracowników o zamiarze przeprowadzenia kursu, przedstawić im korzyści związane z dodatkowym szkoleniem i w prosty sposób wytłumaczyć, co dzięki ich kompetencjom zyska firma oraz co oni sami będą mogli osiągnąć poprzez szkolenie. Bardzo często najlepszą motywacją jest uświadomienie pracownikom, że kurs językowy fundowany przez firmę to znakomita okazja do podniesienia swoich kompetencji, a także wartości na rynku pracy.

Inną skuteczną metodą motywacji, coraz częściej stosowaną przez firmy, jest podzielenie kosztów nauki pomiędzy pracowników i pracodawcę. W ten sposób na zajęcia uczęszczają tylko ci, którym rzeczywiście na nich zależy. Taka metoda sprawdza się jednak tylko wtedy, gdy nauka języka nie jest odgórnie narzuconym obowiązkiem – w przeciwnym razie dodatkowe opłaty wzbudziłyby tylko niezadowolenie pracowników.

Poziom kursu

Kolejnym krokiem powinno być ustalenie bazowych kompetencji językowych, jakimi dysponuje zespół. Wiedza ta przyda się przy dobieraniu poziomu kursu. Stanowczo odradzam dobieranie poziomu kursu „na oko”, tylko na podstawie deklaracji pracowników. Takie postępowanie kończy się zazwyczaj niepowodzeniem. Większość pracowników nie jest w stanie precyzyjnie określić swoich kwalifikacji – kierują się przeczuciem. To zazwyczaj sprawia, że albo przeceniają swoje umiejętności i podczas kursu nie radzą sobie z zadaniami lektora, albo odwrotnie – nudzą się podczas zajęć, bo zadeklarowali zbyt niską znajomość języka. W ten sposób bardzo szybko spada ich motywacja do nauki.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Onwelo

Onwelo to nowoczesna polska spółka technologiczna, która specjalizuje się w budowaniu innowacyjnych rozwiązań IT dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »